Iohannis a promulgat legea privind măsurile active de sprijinire a angajaților și angajatorilor afectați de pandemia de COVID-19

Publicat: 29 09. 2020, 15:58

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, marți, legea care aprobare a ordonanței de urgență a Guvernului prin care s-a instituit plata unui procent din salariu pentru angajații din companiie afectate de pandemia de COVID-19, precu, și prelungirea măsurii șomajului tehnic, după 1 iunie, pentru cei care lucrează în domenii care sunt afectate de restricții, pe perioada stării de alertă.

Șeful statului a semnat marți decretul pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 92/2020 pentru instituirea unor măsuri active de sprijin destinate angajaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru modificarea  unor acte normative, ordonanță ce a fost aprobată de Executiv în 28 mai.

Condiții pentru primirea sprijinului

OUG 92/2020 s-a axat pe instituirea de măsuri active, respectiv 41,5 % din salariul de bază la revenirea din șomaj tehnic și sprijin pentru angajarea persoanelor de peste 50 de ani, tinerilor și a cetățenilor români reveniți în țară după pierderea locurilor de muncă din străinătatea și a stabilit că pentru domeniile de activitate în care se menţin restricţii pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, acordarea indemnizaţiilor de șomaj tehnic se prelungeşte de la data de 1 iunie 2020, fără întrerupere, până la ridicarea restricțiilor.

Potrivit documentului publicat în Monitorul Oficial,  angajații care au beneficiat de șomaj tehnic în contextul pandemiei de SARS-COV-2 și cărora le sunt menținute raporturile de muncă ulterior reluării activității de către angajatori, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Pentru a beneficia de această măsură, angajatorii au obligația de a menţine raporturile de muncă ale salariaților până la 31 decembrie 2020, cu excepția lucrătorilor sezonieri și a situației în care încetarea contractului individual de muncă intervine din motive neimputabile angajatorului. Mai mult, măsura se aplică numai în cazul persoanelor care au avut o durată a suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada stării de urgență sau de alertă.

Potrivit ministrului Muncii, Violeta Alexandru, până la sfârșitul lunii mai beneficiaseră de măsura șomajului tehnic, în valoare totatp de 2,8 miliarde de lei, aproximativ 1,8 milioane de angajați și profesioniști.

Bani de publicitate pentru stații radio

Legea a fost adoptată de Camera Deputaților, for decizional, în 8 septembrie. Față de documentul aprobat de Guvern, conform formei legii trimise spre promulgare, deputații au completat legea cu un articol care modifică o altă ordonanță, cea referitoare la organizarea și desfășurarea de campanii de informare, respectiv modul de acordare a serviciilor de publicitate către alte stații de radio.

„Art. XII. – La articolul 4 alineatul (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea şi desfăşurarea unor campanii de informare publică în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, aprobată cu modificări prin Legea nr. 164/2020, cu modificările ulterioare, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. c1, cu următorul cuprins:

«c1) în situaţia în care, în bugetele prevăzute la art.3 lit.c), rămân sume nealocate din cauza unor limitări obiective, sumele rămase vor fi redistribuite către celelalte staţii care nu au atins aceste limitări, exclusiv prin mecanismul enunţat la lit. c). Redistribuirea se va aplica repetat până la atingerea limitelor respective sau până la consumarea bugetului alocat campaniei.»”

Conform articolul 4 al OUG 63/2020, alin (1) Plata serviciilor de publicitate către furnizorii prevăzuți la art. 1 alin. (1), participanți în campanie, se va face după cum urmează, c) pentru radiodifuzorii TV și radio fără audiență măsurată la nivel național, conform Studiului de audiență radio (SAR) furnizat de Asociația pentru Radio Audiență (ARA): 50 lei/spot video sau audio în limita bugetelor alocate potrivit art. 3 lit. c).