„Alo, Bucureștiul e la graniță cu Ungaria?” Câți români au sunat, în ultimii opt ani, la telverde să reclame o faptă de corupție

Publicat: 22/01/2014, 11:37
Actualizat: 06/07/2016, 10:02

Aproape 380 de dosare penaleprivind infracțiuni grave săvârșite de angajați ai Ministerului Afacerilor Interne au fost întocmite în urma apelurilor înregistrate în ultimii opt ani la linia verde a Direcției Generale Anticorupție, reiese din datele furnizate de DGA la solicitareagândul.

Cei care au sunat la numărul gratuit 0800.806.806 au reclamat fapte decorupție, respectiv dare și luare de mită, trafic de influență, dar și evaziune fiscală, contrabandă, fals sau furt săvârșite de salariați din MAI.

De la înființarea liniei și până acum, la telverde a DGA au fost înregistrate aproape 70.000 de apeluri, iar cele mai multe reclamații fac referire la polițiști, care de altfel reprezintă circa 50% din angajații Ministerului Afacerilor Interne.

Șase din 10 persoane care au făcut reclamații aici sunt din mediul urban, iar numărul bărbaților care apelează linia este de două ori mai mare decât al femeilor.

La 0800.806.806 au reclamat fapte de corupție nu numaicetățeni români, ci și cetățeni din Republica Moldova, China, Bulgaria, Israel, Italia, Croația și Serbia.

Însă nu toți cei care sună la linia verde a Direcției Generale Anticorupție reclamă fapte de corupție, operatorii auzind și întrebări precum „Câte cartiere are sectorul 1?”, „Bucureștiul e la graniță cu Ungaria?” sau „Ce distanță e de la Gara de Nord până la Băneasa?”

Gândul a apelat linii verzi de la nouă instituții publice, intre care Ministerul Finanțelor, Direcția Generală Anticorupție, Protecția Consumatorilor, Garda de Mediu,Autoritatea Națională de Reglementare a Serviciilor Comunitare de Utilități Publice. Concluzia: cu unele excepții, multe dintre linii fie nu mai funcționează, fie au fost redirecționate către niște numere de telefon care nu sunt gratuite și unde oricum nu răspunde nimeni.

Ce mesaje primești dacă suni la liniile telverde de la Finanțe, Educație, Protecția Consumatorilor

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil. Vă mulțumim pentru înțelegere”,„Ne pare rău, numărul apelat nu răspunde”, sună invariabil mesajul înregistrat pe care îl aud cei care sună la multe dintre liniile telverde pentru a reclama fapte de corupție sau pentru a face alte sesizări. La Ministerul Finanțelor, de exemplu, cei ce sună la „linia anticorupție” trebuie să își concentreze tot ce au de spus în trei minute: „După semnalul sonor aveți 3 minute pentru formularea sesizării”.

La Ministerul Educației, linia verde a fost înlocuită anul trecut cu un portal unde pot fi sesizate, prin email, faptele de corupție din sistem. În schimb, cei ce sună la linia verde de la Ministerul Finanțelor au la dispoziție fix „trei minute, după semnalul sonor”, pentru formularea sesizării.

Protecția Consumatorilor a renunțat la linia gratuită telverde și pune la dispoziția celor interesați un număr de telefon care nu e gratuit și unde aceștia pot afla informații despre cum pot să facă o reclamație.

Telverde de la DGA: „Stați puțin, să o luăm de la capăt”

Singurul loc unde ni s-a răspuns prompt, după ce am sunat în mai multe zile, la ore diferite, a fost la linia verde de la Direcția Generală Anticorupție din Ministerul Afacerilor Interne, unde în prealabil ești avertizat că „apelul este înregistrat, iar continuarea convorbirii reprezintă acceptul dvs”, mesaj transmis și în limba engleză.

Ni se răspunde imediat. O voce hotărâtă ne asigură că „linia funcționează din 2005″ și că au fost primite „destul de multe sesizări”.

„Noi ne ocupăm de partea de corupție din partea personalului Ministerului Afacerilor Interne, poliție, jandarmi, poliție de frontieră. Aveți cunoștințe despre fapte de corupție săvârșite de personalul ministerului nostru?”, vrea să afle cel de la celălalt capăt al firului.

Ni se cere să ne prezentăm și orașul din care sunăm. Cei ce refuză să își dezvăluie adresa și numărul de telefon nu întâmpină probleme: „Vă înțeleg. Nu este nici o problemă”. Vrem să știm ce se va întâmpla cu sesizarea noastră. „Depinde ce presupune sesizarea. În funcție de conținutul lor, se clasează, se trimit la Parchet sau se dau curs. Toate sunt analizate”, suntem asigurați.

După ce ne începem relatarea, suntem opriți la un moment dat – „stați puțin, să o luăm de la capăt” – iar după câteva secunde de așteptare, timp în care probabil era pus în funcțiune dispozitivul de înregistrare, după cum fusesem avertizați încă de la început, suntem încurajați să ne continuăm relatarea.

Ce reclamă cei ce sună la linia verde a DGA: fapte de corupție, înșelăciune, fals și furt

Dintre apelurile valide, majoritatea celor ce au sunat la telverde DGA au reclamat fapte de corupție săvârșite de personal MAI, dar și alte infracțiuni, precum înșelăciunea, evaziune fiscală, contrabandă, fals, furt, potrivit datelor puse la dispoziția gândul de DGA, care citează un studiu realizat de Serviciul Studii și Proiecții Anticorupție al Direcției Generale Anticorupție privind eficiența liniei telefonice anticorupție 0800.806.806 pentru perioada 2006 – iunie 2012.

377 de dosare penale în opt ani

În cei opt ani de funcționare a telverde DGA au fost întocmite, în urma reclamațiilor primite aici, 377 de dosare penale privind infracțiuni de corupție, respectiv dare de mită, luare de mită, trafic de influență și alte infracțiuni în coroborare cu cele prevăzute de Legea 78/2000 privind prevenirea, descoperirea si sancționarea faptelor de coruptie, reiese din datele furnizate gândul.

Evoluția numărului de dosare penale întocmite de DGA în urma apelurilor la linia verde:

2006 – 22 dosare penale
2007 – 44 dosare penale
2008 – 28 dosare penale
2009 – 16 dosare penale
2010 – 71 dosare penale
2011 – 50 dosare penale
2012 – 69 dosare penale
2013 – 77 dosare penale

sursa date DGA furnizate la cererea gândul

Vocile de la linia verde de la Direcția Generală Anticorupție

Linia verde de la Direcția Generală Anticorupție (DGA) este „deschisă” zilnic între 6.00 și 24.00, iar între 24.00 și 6.00 mesajele pot fi înregistrate la mesageria vocală. Din 2006 și până în prezent serviciul a funcționat cu doi agenți de poliție, specializați în domeniul „poliție generală” și cursuri de comunicare și relații cu publicul, potrivit informațiilor puse la dispoziția gândul de Direcția Generală Anticorupție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

„Operatorii liniei au obligația de a acorda atenția cuvenită acestui serviciu public, comunicând în mod constructiv și eficient cu apelanții. În situația în care apelantul sesizează o faptă care nu este de competența DGA, acesta este îndrumat către instituția abilitată în soluționarea problemei. Concomitent, apelanților le este oferită posibilitatea ca, prin intermediul liniei, să obțină informațiile necesare formulării de plângeri/denunțuri referitoare la săvârșirea unor (potențiale) fapte de corupție de către personalul M.A.I. sau adresarea unei petiții către structurile centrale/teritoriale ale DGA”, se arată în răspunsul de laDirecția Generală Anticorupție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Cei ce sună aici pot primi, de asemenea, informații publice despre activitatea unității sau datele de contact ale altor instituții publice, în situația în care aspectele semnalate nu sunt de competența DGA.

Numărul total al apelurilor primite la linia verde anticorupție a DGA:

2006 – 14.088 apeluri
2007 – 7911 apeluri
2008 – 4900 apeluri
2009 – 4258 apeluri
2010 – 9136 apeluri
2011 – 8617 apeluri
2012 – 12872 apeluri
2013 – 7974 apeluri

Sursa date DGA

De la înființare și până acum, la telverde DGA au fost înregistrate 69.756 de apeluri, cele mai multe, exceptând primul an, când au fost primite peste 14.000 de apeluri, fiind înregistrate în 2012 – aproape 13.000 de apeluri, după cum relevă datele primite de gândul de la DGA.

Cele mai multe reclamații fac referire la angajații Poliției Române, care de altfel reprezintă circa 50% din efectivul total al Ministerului Afacerilor Interne.

Situația sesizărilor primite la linia verde anticorupție 0800.806.806:

sursa date DGA

În total, în ce opt ani de funcționare a telverde DGA au fost înaintate la Parchet 967 de sesizări, 939 de sesizări au fost înaintate la alte instituții competente, iar 67.771 sesizări au fost clasate. „Multe apeluri nu sunt interesante din punct de vedere penal, privesc chestiuni generale ce nu sunt fapte penale”, ne-au explicat reprezentantii DGA numărul mare de sesizări clasate.

În 2013 a fost înaintat la Parchet cel mai mare număr de sesizări, în număr de 222.

Cine reclamă fapte de corupție la telverde DGA

Șase din zece apeluri sunt făcute din mediul urban, iar un sfert din mediul rural, în ceea ce privește diferența neexistând informații în baza de date din cauza caracterului anonim al acestora, potrivit studiului realizat de Serviciul Studii și Proiecții Anticorupție al Direcției Generale Anticorupție pentru perioada 2006- iunie 2012.

„Prevalența apelurilor efectuate din mediul urban este de natură a releva o frecvență mai mare a interacțiunilor cetățenilor din această zonă cu încălcări ale legii săvârșite de către angajații MAI”, menționează studlul.

Nu numai cetățenii români cu domiciliul în țară au apelat la linia gratuită anticorupție, ci și cetățeni străini sau români rezidenți în alte țări. Astfel, pe toată perioada analizată, au fost înregistrate o serie de apeluri valide provenite de la cetățeni de naționalități diferite ori apelând de pe teritoriul altei țări, cuma r fi Republica Moldova, China, Bulgaria, Israel, Italia, Croația și Serbia.

De asemenea, 14 înregistrări provin de la cetățeni maghiari cu domiciliul pe teritoriul țării, relatând interacțiuni dintre ei și diverși funcționari ai statului, ce au avut loc pe teritoriul României.

Pe de altă parte, numărul bărbaților care sună la linia verde este dublu față de cel al femeilor, reiese din studiu.

La acest număr au sunat și persoane care probabil au dorit să se amuze, adresând întrebări precum „Câte cartiere are sectorul 1?”, „Bucureștiul e la graniță cu Ungaria?” sau „Ce distanță e de la Gara de Nord până la Băneasa?”.

Linia verde de la Ministerul Finanțelor: Trei minute după semnalul sonor pentru formularea sesizării

Și Ministerul Finanțelor are o linie verde anticorupție – 0800 800 085- unde cei interesați au la dispozitie, după un semnal sonor, fix trei minute pentru a-și înregistra sesizările.

Pe site-ul Ministerului Finanțelor suntem informați că „Serviciul TelVerde anticorupție al Ministerului Finanțelor Publice este destinat primirii apelurilor telefonice și înregistrarii sesizărilor privind nereguli, abateri sau acte de coruptie înfăptuite de către functionari din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și instituțiile subordonate: Agenția Națională de Administrare Fiscală, Garda Financiară, Autoritatea Națională a Vămilor, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și Comisia Națională de Prognoză.

„Ați sunat la linia TelVerde anticorupție a Ministerului Finanțelor Publice. Vă informăm că acest apel este înregistrat, iar continuarea acestuia reprezintă acceptul dumneavoastră.Preluarea și verificarea aspectelor pe care doriți să le sesizați sunt strict condiționate de furnizarea, în format complet, a datelor dumneavoastră de identificare, respectiv nume, prenume, adresa de domiciliu, numar de telefon”, se aude de la celălalt capăt al firului.

Apoi suntem informați că „după semnalul sonor aveți trei minute pentru formularea sesizării”.

Reclamarea facturilor încărcate la întreținere

Cei care vor să reclame facturile la întreținere pe care le consideră prea mari nu mai au posibilitatea de a face acest lucru la un număr gratuit.

În ianuarie 2008 Autoritatea Națională de Reglementare a Serviciilor Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) a anunțat că pune la dispoziția proprietarilor și a asociațiilor de proprietari, din februarie, o linie telefonică în regim de tel-verde prin care se poate reclama nivelul facturilor la întreținere – 0800 800 457.

Sunând în prezent la acest număr, am fost redirecționați către un alt număr care nu mai este gratuit, dar unde nu ne-a răspuns nimeni, fiind îndemnați să ne înregistrăm mesajul.

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil. Vă multumim pentru ințelegere”. Ulterior, apelul este redirecționat spre un alt număr de telefon care nu mai este gratuit: „Ați sunat la 021317.97.46″, după care vocea înregistrată ne anunță că putem începe înregistrarea unui mesaj.

Pacienții nu pot reclama nicăieri

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil”, aude de la capătul firului cineva care sună la tel verde înființat de Ministerul Sănătății în ianuarie 2009.

„Am înființat această linie telefonică pentru a da glas durerilor mute din sistemul de sănătate. Astfel, vocea pacientilor și a medicilor deopotriva se va auzi la Ministerul Sănătății”, declara atunci ministrul de resort, Ion Bazac.

În martie 2013 Coaliția organizațiilor Pacienților cu Afecțiuni Cronice a anunțat lansarea unui tel verde – 0800 800 242 – la care pacienții puteau semnala „rapid” incălcările grave de drepturi în sistemul sanitar și în domeniul protecției sociale. „Un operator va răspunde, in fiecare zi, la toate apelurile și va prelua mesajele”, se anunța atunci.

„Ne pare rău, numărul apelat nu este disponibil”, spune mesajul înregistrat.

Ministerul Educației. „Numărul apelat nu răspunde”, înlocuit cu un portal, creat cu fonduri europene

În ianuarie 2012 Ministerul Educației a anunțat alocarea liniei telVerde 0800801100 (telefon gratuit) pentru pentru sesizarea cazurilor de corupție din sistemul de învățământ.

„Ne pare rău, numărul apelat nu răspunde”, aud cei ce vor să reclame aici fapte de corupție în sistemul de învățământ la acest număr de telefon.

Contactați de gândul, reprezentanții Ministerului Educației au precizat că, din vara anului trecut, linia verde a fost înlocuită cu un portal – educatiepentruviitor.edu.ro -, creat pe baza unui proiect cu fonduri europene șicare poate fi accesat și direct din edu.ro și unde pot fi reclamate faptele de corupție din învățământ.

„Până acum am primit sute de sesizări. De exemplu, în perioada Bacalaureatului am primit 160 de sesizări. Multe sunt neserioase. Mulți vor să se convingă că acest portal funcționează. Alte sesizări au fost de genul: „Avem informații că mâine la liceul X se va opri curentul pentru a cădea camerele video”, în timpul evaluării. Noi am intervenit și așa că probele s-au putut desfășura corespunzător”, a declarat pentru gândulGabriel Ispas, secretar general adjunct în MInisterul Educației, care a exemplificat că, anul trecut, multe din cazurile cercetate de poliția Constanța au pornit după sesizări făcute pe acest portal.

Pe site-ul Gărzii de Mediu apare Tel verde 08.01.01.01.01, însă nici acest număr nu mai este activ.

Marea gimnastă a ţării rupe tăcerea după Olimpiadă: "Am fost goală cu medicul peste mine....
Bianca, scoasă la produs de Alex Bodi?! Afaceristul a recunoscut tot
FOTO. Dana Săvuică, în costum de baie la 51 de ani! Cum arată fosta vedetă...
Zodiile care primesc VEȘTI CUTREMURĂTOARE la începutul săptămânii
Gina Pistol este DISTRUSĂ! Smiley nu o poate ierta pentru asta
Simona Halep și Toni Iuruc au plecat în luna de miere! Destinația exotică aleasă de...
Ministrul Educaţiei, mesaj clar despre TESTAREA elevilor! Ce se va întâmpla în şcoli
Sfatul unui medic: Cafeaua nu trebuie consumată prima dată dimineaţa. Care este motivul
Acestea sunt mașinile cu cele mai bune MOTOARE ÎN 3 CILINDRI
BANCUL ZILEI – O blondă bine, acostată de câțiva șmecherași
Încă un județ intră în scenariul roșu
Bianca, scoasă la produs de Alex Bodi?! Afaceristul a recunoscut tot
Virilitatea lui a INTRAT în istorie. Ce a făcut cu cele 70 de soţii a...
Horoscopul pe care e invidios și Voropchievici! Cine e cea mai norocoasă zodie a zilei
Ce trebuie să faci dacă vrei să renunți la polița RCA de la City Insurance
O femeie a văzut o „pasăre fericită” într-un copac. S-a apropiat și a încremenit FOTO
Vestea tristă a acestei dimineți. Este doliu imens în România. Lacrimi și regrete în urma...
BOMBA zilei despre PFIZER! Ce efect secundar are a treia doză
Cazul Caracal, dezvăluiri epocale. De ce nu se va afla niciodată adevărul
EXCLUSIV. E război total pe piaţa de energie. De ce avem de fapt facturi prea...
Sectorul din România unde salariu mediu net a ajuns la 8439 de lei