Cât câștigă companiile petroliere din România din prețul la pompă al unui litru de motorină. Topul statelor din UE în funcție de marja care le revine benzinarilor

Publicat: 05 06. 2012, 17:11
Actualizat: 05 06. 2012, 17:11

În România, din prețul de la pompă al unui litru de motorină, 21,1 eurocenți se duc, în medie, în buzunarele benzinarilor, reiese din cele mai recente date ale Uniunii Europene. Spre comparație, în Polonia marja care le revine companiilor petroliere este de 18,9 eurocenți, iar în Ungaria este de 20,7 eurocenți.

Practic, din prețul unui litru de motorină, după plata taxelor și accizelor, petroliștilor din România le revine, în medie, 16%, al doilea cel mai mare procent din regiune, după cel consemnat în Bulgaria, unde marja benzinarilor este de 18,7% din prețul de la pompă.

Pe de altă parte, în Cehia, Polonia sau Ungaria, procentul care le revine companiilor petroliere este ceva mai redus, de 14,8%, 14,5% respectiv 14,4%.

În topul statelor cu cele mai mari marje pentru benzinari se află Franța, unde procentul care le revine companiilor petroliere pentru fiecare litru de motorină comercializat este de 21,5% din prețul final, respectiv 33,4 eurocenți. La polul opus se află Estonia, unde marja reprezintă 11,1% din prețul de la pompă al motorinei.

După cum se poate observa în tabelul de mai jos, România se află pe locul 19 în ceea ce privește marja care le revine benzinarilor din prețul unui litru de motorină.

Stat Marjă (eurocenți)
Franța 33,4
Portugalia 31,3
Grecia 30,2
Italia 28,7
Danemarca 28,5
Belgia 28
Cipru 27,1
Malta 27
Slovacia 27
Olanda 26,6
Marea Britanie 26,3
Germania 25,3
Lituania 25,3
Spania 25,3
Bulgaria 24,9
Irlanda 23,6
Finlanda 22,1
Cehia 21,2
România 21,1
Suedia 21,1
Ungaria 20,7
Letonia 20,6
Slovenia 20,5
Luxemburg 20,3
Austria 19,7
Polonia 18,9
Estonia 14,3

Guvernul plănuiește majorarea accizelor la motorină

Guvernul intenționează să mărească începând de anul viitor accizele la motorină, reiese dintr-un document oficial citat de Mediafax.

Astfel, nivelul accizelor pentru motorină va crește de la 1 ianuarie de la 374 euro/tonă la 391 euro/tonă.

Fostul ministru al Finanțelor, Gheorghe Ialomițianu, a anunțat la sfârșitul anului trecut că România trebuie să ajungă în 2013 la nivelul minim din Uniunea Europeană în privința accizelor la motorină.

În prezent, România se află pe penultima poziție în ceea ce privește nivelul accizelor. Astfel, pentru un litru de motorină, acciza percepută reprezintă 24% din prețul la pompă, respectiv 31,6 eurocenți. În Cehia, spre exemplu, procentul este de 30,8%, respectiv 44 de eurocenți. Cele mai mari accize sunt percepute în Marea Britanie, unde reprezintă 67,4 eurocenți din prețul de retail al motorinei, în timp ce în Lituania, acciza reprezintă 30,2 de eurocenți pe litru, cel mai scăzut nivel din Uniune.

Cum arată formula de calcul a prețurilor la carburanți, negociată de autorități și benzinari

La începutul lunii aprilie, reprezentanții celor mai importante companii petroliere din România s-au întânit, în secret, la Ministerul Economiei pentru a discuta despre transparentizarea prețului la carburanți, după cum au declarat atunci pentru gândul surse participante la discuții.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a dezvăluit în cadrul emisiunii GÂNDUL LIVE că la minister s-a discutat despre posibilitatea introducerii unei formule de calcul pentru a stabili prețul carburanților, formulă care presupune o marjă fixă pentru benzinari plus cotațiile internaționale ale petrolului.

Constantin Tampiza, fost director general al Lukoil România și actualul reprezentant în România al președintele grupului, a precizat, invitat la GÂNDUL LIVE, că marja corectă și viabilă pentru benzinari ar fi de 9-10%. „Noi acceptăm ca în perioadă de criză, când prețurile sunt foarte mari, să avem o marjă care să ne permită asigurarea cheltuielilor și recuperarea investiției. Marja ar trebui să fie de 9-10%. La aceasta se adaugă cotația internațională a petrolului”, a explicat Tampiza.