CELE TREI VARIANTE pe care Guvernul Ponta le va prezenta FMI pentru a face rost de bani după ce a amânat taxa pe benzină

Publicat: 06 01. 2014, 11:22
Actualizat: 29 07. 2014, 21:18

După o premieră în relația României cu FMI, când președintele Traian Băsescu a refuzat să semneze memorandumul de înțelegere din cauza accizei suplimentare negociate de Guvern, Cabinetul Ponta face planul de bătaie pentru o nouă rundă de discuții cu Fondul, programate a avea loc în a doua jumătate a lui ianuarie. După înțelegerea Băsescu-Ponta-Chițoiu ca în schimbul amânării trei luni  introducerii taxei suplimentare la benzină și motorină bugetul să fie promulgat, în acest moment, executivul are trei variante de lucru în mapa pentru FMI astfel încât scrisoarea de intenție să ajungă în boardul instituției financiare internaționale: creșterea colectării veniturilor, reducerea unor categorii de cheltuieli și abia în ultimă instanță pe introducerea unei noi taxe. Guvernul trebuie să convingă Fondul că măsurile vor acoperi gaura de 600 de milioane de lei, cât a fost estimată pierderea din cauza amânării introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenți. De această dată, în negocieri se va implica și președintele Traian Băsescu, sărit din schemă la precedenta misiune a FMI în România.

Economii pe final de 2013

Misiunea FMI va sosi în România în jurul datei de 20 ianuarie, ocazie cu care autoritățile sunt pregătite să le prezinte reprezentanților instituției financiare trei tipuri de variante pentru compensarea pierderii de 600 de milioane de lei din cauza amânării pentru trei luni a accizei la carburanți, potrivit unor informații obținute de gândul de la surse guvernamentale.

Cele trei variante se bazează pe creșterea colectării veniturilor, reducerea unor categorii de cheltuieli și abia în ultimă instanță pe introducerea unei noi taxe. Și asta pentru că autoritățile au descoperit că anul trecut s-au făcut economii la cheltuielile cu pensiile și șomajul, iar din aceste economii se gândesc că se poate acoperi o parte din pierderea din cauza accizelor. 

„Prima variantă de compensare este prin creșterea colectării de venituri, ținând seama și de realizările din luna decembrie. Mâine (luni n.n.) vom avea situația exactă a încasărilor pe luna decembrie”, ne-au precizat sursele guvernamentale.

O a doua variantă care urmează să fie prezentată în discuțiile cu oficialii FMI vizează compensarea pierderii din cauza amânării accizelor prin reducerea unor cheltuieli. Mai exact, autoritățile au sesizat că anul trecut că s-au făcut economii la capitolul de asistență socială, mai exact la plata indemnizațiilor pentru șomaj, dar la plata pensiilor.

„Avem execuția bugetară pe 2013, unele cheltuieli au fost mai mici decât cele estimate. S-ar realizat economii, de exemplu, pe partea de asistență socială, fonduri plătite de Ministerul Muncii. Cheltuielile cu ajutoare sociale, ajutoare pentru șomaj dar și pentru pensii au fost mai mici decât cele estimate”, au spus pentru gândul surse guvernamentale.

Nici varianta creșterii unei taxe sau a introducerii unei noi taxe noi nu este exclusă de autorități.

„Se poate analiza și varianta creșterii sau introducerii unei noi taxe. Dar aceasta va fi prezentată în ultimă instanță”, au adăugat sursele guvernamentale.

Voinea: Soluția exactă nu este agreată

La sfârșitul lunii decembrie, ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, a declarat că soluția exactă pentru compensarea pierderii la buget din amânarea accizei pe carburant nu este agreată, dar va face parte din următoarea scrisoare de intenție cu FMI și Comisia Europeană.

„Avem un buget agreat cu FMI și Comisia Europeană. Este un buget în vigoare și mai poate fi modificat prin două rectificări, cel mai devreme în luna iulie, până atunci pot fi făcute ajustări din împărțirea banilor pe trimestre, astfel încât să se rețină anumite sume în primele două trimestre, dar soluția exactă pentru cei 600 de milioane lei, care reprezintă pierderea la buget din amânarea accizei, nu poate fi decât aceea care va face parte din următoarea scrisoare de intenție cu FMI și Comisia Europeană”, a declarat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea.

Ministrul a adăugat că varianta ce va fi agreată cu FMI și Comisia Europeană va putea fi aplicată abia din iulie, odată cu prima rectificare bugetară.

„Chiar dacă vom agrea o variantă de compensare în luna ianuarie, la vizita partenerilor noștri de la Comisie și de la FMI, această variantă nu va fi pusă în practică decât începând cu momentul primei rectificări. Soluția exactă de compensare nu este în acest moment agreată, ea va face obiectul negocierilor, însă bugetul anului 2014 rămâne pe un deficit de 2,2%”, a spus Voinea.

Băsescu: „Sunt convins că taxa poate fi evitată complet și acesta va fi obiectivul meu în discuțiile cu FMI și cu UE

Președintele Traian Băsescu a anunțat, pe 18 decembrie, că a promulgat Legea Bugetului de stat, după ce Guvernul a decis să amâne majorarea cu trei luni a accizei la carburant.

Șeful statului a spus atunci că FMI și Comisia Europeană „au greșit” în negocierile în care s-a decis accizarea suplimentară a carburanților, precizând că, în ianuarie, el își va asuma „erorile legate creșterea accizei la carburant”.

„Obiectivul meu nu a fost unul legat de o confruntare, ci obiectivul meu a fost legat de a corecta o greșeală în negocierile cu FMI și cu UE în care, în mod egal, în opinia mea, atât Guvernul, cât și FMI și CE au greșit încărcând excesiv cu o taxă nenecesară consumul de motorină și benzină. În acest sens, când va veni misiunea FMI și a UE la București, în ianuarie, voi fi cel care își asumă explicarea către partenerii noștri externi a erorii introducerii acestei taxe care avea rolul să frâneze creșterea economică și să crească prețurile, deci să crească până la urmă impactul pe cei mai săraci dintre români, pentru că ei ar fi suferit cel mai mult.(…) Sunt convins că taxa poate fi evitată complet și acesta va fi obiectivul meu în discuțiile cu FMI și cu UE, pentru că discuțiile vor avea loc în luna ianuarie iar eu nu voi valida nici o scrisoare către boardul FMI în care se pune problema creșterii taxelor pe combustibil”, a declarat Băsescu, pe 18 decembrie după promulgarea bugetului pe 2014.

Pe 9 decembrie, premierul Victor Ponta a anunțat că Guvernul intenționează să aplice acciza de 7 eurocenți doar la benzină și să amâne introducerea acestei taxe la motorină pentru o perioadă de trei luni, interval în care să fie căutate soluții. Șeful guvernului a adăugat că au avut loc discuții informale cu reprezentanții FMI și ai Comisiei Europene pe această temă, iar ministrul Bugetului, Liviu Voinea a plecat la Bruxelles să negocieze cu Comisia Europeană măsura.

Surse guvernamentale au declarat ulterior pentru gândul că reprezentanții Comisiei Europene condiționează amânarea pentru trei luni a introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenți la motorină de găsirea altor soluții care să compenseze pierderea la buget.

Aceeași poziție au avut-o și oficialii FMI. Guillermo Tolosa, reprezentantul rezident al FMI în România, a declarat, într-un comunicat, că autoritățile de la București trebuie să adopte măsuri pentru a compensa scăderea veniturilor ca urmare a amânării cu trei luni a majorării accizei la combustibili, în vederea atingerii țintei de deficit de 2,2% din PIB.

Ca răspuns la solicitarea FMI pentru adoptarea unor măsuri care să compenseze veniturile pierdute în urma amânării cu trei luni a majorării accizei la carburanți, premierul Victor Ponta a susținut că, în primul semestru al anului 2014, nu va fi majorată nicio taxă, eventuala rectificare negativă, mai exact tăierea unor sume din bugetele ministerelor urmând să aibă loc în iulie, după analizarea încasărilor din primul trimestru.

Întrebat dacă ia în calcul introducerea unor taxe sau impozite noi, premierul a evitat un răspuns clar. „Care taxe? La ce taxe vă referiți? Nu putem vorbi în general. Facem discuții teoretice?”, a replicat el.

Până la primele date privind încasările, Ponta a arătat spre Palatul Cotroceni ca sursă a minusului de 500 de milioane de lei pe care îi prevăzuse ca rezultați din acciza suplimentară în primul trimestru. „A fost un blocaj politic, cei de la FMI și de la CE au salutat faptul că blocajul a fost rezolvat. Pe cifre, mie mi-a rezultat că se creează (un gol în buget, n.red.) Dar președintele, care are întotdeauna dreptate, a spus altceva. Sunt convins că îi va convinge pe cei de la FMI  că are dânsul dreptate și nu ei”, i-a trimis Victor Ponta pe reprezentanții FMI la Cotroceni pentru soluții bugetare.

La începutul lunii decembrie, șeful statului arăta că a decis să nu aprobe memorandumul vizând negocierile cu FMI, Banca Mondială și Comisia Europeană din cauză că Guvernul și-a asumat majorarea accizei la carburanți cu 7 eurocenți/litru.