Cum au dispărut 800 de kilometri de autostradă din mapa electorală a lui Ponta. Lista drumurilor-fantomă din România

Redactor:
Clarice Dinu
Redactor:
Loredana Voiculescu
Nici una dintre promisiunile privind autostrăzile menționate în programul electoral al USL 2012-2016 nu are șanse să fie concretizată până în 2016. Și aceasta în condițiile în care în ianuarie anul acesta premierul Victor Ponta declara că pentru 2015-2016 continuarea Programului USL este "cea mai bună variantă pentru România".

Aproape 1.000 de kilometri noi de autostradă, atât promiteau Victor Ponta și USL în 2012 în campania electorală, program pe care premierul și l-a asumat și după plecarea liberalilor de la guvernare. După trei ani au fost dați în folosință doar 160, iar restul nu au nicio șansă să fie finalizați până la alegerile de la anul. Gândul  a făcut o comparație între promisiunile din programul de guvernare al USL , la capitolul mari proiecte de investiții și situația existentă. Din cei 962 de kilometri promiși, 804 kilometri nu sunt încă gata, în multe cazuri lucrările nu au fost începute, iar acolo unde acest lucru s-a întâmplat termenul de finalizare rămâne doar pe hârtie.

Pe scurt, în Programul USL se propunea, printre altele, finalizarea autostrăzii București-Arad, finalizarea Autostrăzii Transilvania, finalizarea autostrăzii București-Ploiești-Brașov (tronsonul Brașov-Predeal- Comarnic), dar și demararea proiectului autostrăzii de sud București- Alexandria-Craiova- Drobeta-Tr Severin-Timișoara. Pe lângă acestea se adaugă demararea proiectului autostrăzii vest-est Tg. Mureș-Iași (Ungheni), finalizarea centurii București la profil de autostradă (nord și sud) și realizarea coridorului IX Paneuropean București-Focșani.

Autostrada București-Arad

În programul USL 2012-2016 se promitea finalizarea autostrăzii București-Arad, „pentru a lega România de Europa”.

Din această autostradă lipsesc însă mai multe bucăți. Cea mai importantă, între Sibiu și Pitești, nu are șanse nici măcar să înceapă în 2016. Ea se găsește în stadiul de actualizare a studiului de fezabilitate (SF). La începutul lunii februarie CNADNR a anunțat câștigătorul contractului pentru actualizarea SF-ului, dar acesta a fost contestat. SF-ul are termen de finalizare 17 luni, iar apoi trebuie organizată o licitație pentru desemnarea constructorului. Ceea ce înseamnă că lucrările de execuție la autostrada Sibiu-Pitești nu vor putea începe în 2016. Autostrada, care face parte din fostul coridor 4 paneuropean, a fost inclusă în Master Planul General de Transport.

Segmentul Sibiu-Pitești nu este singurul care lipsește de pe autostrada București-Arad. În prezent sunt în diverse stadii de execuție mai multe tronsoane. Astfel, Nădlac-Arad, lot 2, este finalizat în proporție de 90%, potrivit datelor Ziarului Financiar, Timișoara-Lugoj, lot 2, este realizat în proporție de 64%, Lugoj-Deva, lot 3, este abia la început, cu 4,8% stadiu fizic. De asemenea, lotul 4 din Lugoj-Deva este gata în proporție de 23%, iar Lugoj-Deva lot 2 are un stadiu de 6,5%.

Autostrada Transilvania

„Finalizăm Autostrada Transilvania”, scrie în programul USL, însă nici această autostradă nu poate fi gata în 2016. Din cei 415 kilometri, sunt gata doar 52 de kilometri. Contractul pentru Autostrada Transilvania (415 kilometri), pe traseul Brașov-Cluj-Borș, a fost încredințat, în 2003, fără licitație companiei americane Bechtel, de Guvernul Năstase. În 2011, contractul a fost reziliat, americanii obținând însă în negocieri să continue două tronsoane, însă în 2013 au renunțat, relația contractuală cu statul român încetând definitiv, cu acordul părților. Practic, din ce negociase în 2011, Bechtel a finalizat 52 de kilometri, pe segmentul Câmpia Turzii- Cluj Vest, pentru care a încasat circa 30 de milioane de euro per kilometru. Stadiul fizic pentru secțiunea 3C  Suplacu de Barcău-Borș era de 52,12%.  CNADNR a anunțat luni că o asociere de cinci firme va termina construcția tronsonului de 64 de kilometri dintre Borș și Suplacu de Barcău. Prețul stabilit este de 701 milioane de lei, echivalentul a 158 de milioane de euro. Asocierea care va construi acest tronson este Corsan SA – Corviam Construccion SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Slution SRL & SC Via Design SRL.

Autostrada București-Ploiești-Brașov (tronsonul Brașov-Predeal-Comarnic)

Tronsonul Comarnic-Brașov a fost unul dintre pariurile electorale ale lui Victor Ponta. Premierul declara în februarie 2013 că nu va mai candida la alegerile parlamentare din 2016 dacă autostrada Comarnic-Brașov nu va fi executată până în acel moment.

„Dacă nu este gata până în 2016, nu mai candidez. Am un fix cu Comarnic-Brașov și cu Pitești-Craiova”, a spus Ponta la Realitatea TV în februarie 2013.

În ianuarie anul acesta premierul Victor Ponta a cerut ministrului Transporturilor Ioan Rus ca, până pe 15 februarie, să fie decisă semnarea contractului de construcție în concesiune a autostrăzii Comarnic-Brașov sau rezilierea procedurii, arătând că nu se mai poate aștepta, după o amânare de opt luni din cauza unei „declarații prostești” a fostului președinte Traian Băsescu. La expirarea termenului, ministrul Rus a anunțat că discuțiile cu consorțiul câștigător Vinci-Strabag-Aktor se vor prelungi până în aprilie, ministrul declarând că se încearcă o restructurare a proiectului și „un model financiar mai eficient”.

Statul a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Brașov, ultima tentativă având loc în 2010, când câștigătorul licitației, asocierea Vinci (Franța)-Aktor (Grecia), a renunțat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunțat că a anulat contractul de construcție a autostrăzii pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situație care a făcut imposibilă asigurarea finanțării.

Potrivit datelor făcute publice de CNADNR în ianuarie, statul ar plăti pentru autostrada Comarnic-Brașov 2,73 miliarde de euro, aceasta fiind suma pe care statul român ar plăti-o pentru construcția pe o perioadă de patru ani și pentru operarea și întreținerea autostrăzii Comarnic-Brașov pe o perioadă de 26 de ani „sub condiția ca această sumă să fie disponibilă azi”.

Nici segmentul de autostradă București-Ploiești nu este gata toată, pe primii 3,3 kilometri fiind executate lucrările în proporție de doar 5,5% din total. De altfel, acest segment nici nu are o dată certă la care va fi finalizat.

Autostrada de Sud

„Demarăm proiectul autostrăzii de sud București-Alexandria-Craiova-Drobeta Tr Severin- Timișoara” se scrie în programul electoral al USL 2012-2016.

În cea mai recentă variantă a Master Planului de Transport(MPGT), București-Alexandria va fi drum expres, iar Alexandria-Craiova va fi drum expres fazat.

Amintim că pentru autostrada București-Alexandria, supranumită și „autostrada lui Dragnea” CNADNR a demarat în luna mai 2014 procedura de atribuire pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate.

După mai multe prelungiri ale termenului de deschidere a ofertelor, în urmă cu o lună CNADNR a anunțat anularea procedurii pe motiv că în Master Planul de Transport drumul București-Alexandria nu va mai fi construit ca autostradă, ci ca drum expres. Astfel că este nevoie de demararea unei noi proceduri pentru un SF pentru drum expres, iar ulterior este nevoie de licitație pentru selectarea constructorilor. 

Autostrada Vest-Est, Tg Mureș-Iași (Ungheni)

Demarăm proiectul autostrăzii vest-est, se scria în programul electoral al USL.

În cea mai recentă variantă a MPGT se arată că Târgu Mureș- Iași-Ungheni va fi construit ca autostradă cu două benzi pe sens. În varianta inițială a Master Planului aceasta era prevăzută la nivel de drum expres. Pentru această autostradă urmează să fie atribuit contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate.

În scenariile analizate în MPGT era propusă realizarea acestei autostrăzi după anul 2021.

Centura București, la nivel de autostradă

În programul USL se promitea finalizarea în 2016 a centurii București la profil de autostradă – nord și sud.

În varianta cea mai recentă a MPGT a fost propusă o centură în regim de autostradă pentru București.
Pe lista proiectelor prioritizate de autostradă centura București, cu o lungime de 102 kilometri, are o valoare estimată de 1,3 miliarde de euro.

Până a avea un inel la nivel de autostradă, nici inelul 1 al Capitalei nu este decât prilej de nervi pentru șoferi. CNADNR estimează că abia în primul semestru din 2018 centura capitalei va fi lărgită la patru benzi pe toată lungimea ei de 72 de kilometri. În prezent 20 de kilometri sunt extinși la 4 benzi, potrivit ZF.

 

Scandalul a erupt în ţară! Vedetele gimnasticii, abuzate sexual: "S-a întâmplat cu mama în cameră"....
BREAKING! ATAC terorist. Sunt ZECI de MORTI şi răniţi! Vestea ŞOC a zilei
FOTO. Daniela Crudu, într-un costum de baie minuscul! Și-a arătat trupul complet
Mirela Vaida, în stare de șoc! O nouă lovitură din partea atacatoarei! A fost surprinsă...
Dani Oțil, declarație bombă despre Simona Halep într-o discuție cu Mihai Bobonete: `Ai văzut ce...
Ioana Mihăilă, dezvăluiri despre relaţia cu Florin Cîţu. S-a întâmplat în primele două săptămâni de...
Vasile Firanda şi-a omorât partenerul de cină supărat că nu vorbea româneşte. Un deceniu de...
BANCUL ZILEI – Jocuri erotice cu tipe agățate în bar
Andrei Baciu (Min. Sănătăţii): „Noile tulpini nu feresc pe nimeni de boală”. Când vor fi...
BREAKING! ATAC terorist. Sunt ZECI de MORTI şi răniţi! Vestea ŞOC a zilei
Ce nu TREBUIE să facă niciodată o femeie în dormitor. UCIDE întreaga plăcere din cauza...
Cum și-a vopsit Porsche-ul un tânăr din Târgu-Jiu. Și-a pus și Dubai la număr, ca...
Țara în care poți munci doar dacă ești vaccinat. Regula e strictă, cine nu se...
Top 10 gafe, care ţi-au scăpat, din filme celebre. Eroarea din „Braveheart” care nu mai...
Horoscop 10 mai 2021. Un început de săptămână dezastru pentru unele zodii. Ce spun astrele?
Cea mai periculoasă băutură alcoolică pentru ficat. Un român consumă 85 de litri anual
Marele exod din România. Eurostat avertizează: România va înregistra una din cele mai abrupte reduceri...
Cum au reuşit doi români să transforme o casă ridicată în timpul Primului Război Mondial...
Inchide