(P) Comisia Europeană pornită să revizuiască practicile băncilor din UE

Publicat: 21 08. 2017, 12:19

Cu toate acestea, atunci când vine vorba de costurile ridicate pe care băncile le percep pentru transferurile internaționale de valută sau retrageri de numerar în străinătate – chiar și dacă ne referim la statele membre – Comisia Europeană dorește să pună stop practicilor neprietenoase vizavi de consumatori.

Comisia abordează această problema printr-o consultare publică pe această temă care va dura până la sfârșitul lunii octombrie și care va analiza atât costul unei tranzacții, cât și costul conversiei monetare, prin colectarea opiniilor de la o gama variată de audiență.

„Vreau să mă asigur că toți europenii plătesc mai puțin atunci când transferă bani în străinătate sau retrag bani din bancomate în timpul vacanțelor – indiferent de moneda pe care o folosesc sau unde se află în UE”, a declarat Valdis Dombrovskis, vicepreședinte al Comisiei.

Este un sentiment împărtășit de mulți și Comisia nu este prima care subliniază această problemă.

În ultimii ani, au fost lansate tot mai multe start-up-uri fintech, inclusiv TransferGo, care oferă transferuri internaționale de bani ieftine și rapide la costuri mult mai mici decât cele practicate de bănci.

Publicul a răspuns bine la numeroasele noi opțiuni de transfer de bani, multe dintre  aceste companii au crescut exponențial, deoarece încrederea oamenilor în opțiunile alternative a crescut.

Documentul de consultare al Comisiei pe această tema prevede: „Ratele de conversie în valută sunt adesea inaccesibile pentru consumatori atunci când efectuează transferuri de credit sau când plătesc cu un card sau un dispozitiv mobil într-un magazin sau când retrag bani dintr-un ATM într- o altă moneda decât cea a țării de origine a consumatorului. „

Transparența este o parte esențială a dezbaterii și lipsa acesteia a iritat consumatorul  timp de mulți ani.

Este nișa pe care start-up-urile au văzut-o și nu au pierdut nici un moment în a o capitaliza. Combinația pe care o oferă (costuri transparente, servicii ușor de utilizat și comisionane reduse la schimb valutar) a contribuit la creșterea și diversificarea sectorului.

TransferGo, de exemplu, percepe o taxă fixă – cum ar fi 0.99p din Marea Britanie (moneda este în funcție de țara din care trimiteți bani, dar comisionul de transfer rămâne la fel de mic )și o marjă a cursului valutar de 0,4% până la 2.2%.  Nu există zone gri, nu există posibilitatea să fii taxat mai mult. Totul este transparent și comunicat direct, iar consumatorul este mulțumit că primește  la capătul celălalt fix ceea ce vede când intițiază transferul.

Pe de altă parte, documentul de consultare al Comisiei prevede că „cetățenii UE care au nevoie să efectueze tranzacții care implică monede ale statelor membre ale UE, altele decât euro, se confruntă în continuare cu costuri și obstacole majore care împiedică aprofundarea pieței interne. „

Până de curând, consumatorii nu aveau de ales decât să se implice în practicile neloiale ale băncilor.

Această dezbatere este așteptată de mult timp și ar putea deschide calea pentru o legislație la nivelul UE care să pună pe primul plan consumatorii – ceea ce companiile de tehnologie au dorit să facă de la bun început și fac asta.

Articol scris de jurnalistul Stephen McGrath