SOLUȚIE. Care este singura variantă ca legumele românești să nu dispară din comerțul modern în următorii ani

Publicat: 09 06. 2020, 13:53
Actualizat: 09 06. 2020, 13:57
Sursă foto - caracter ilustrativ: Pixabay

Procesul de centralizare atât în ceea ce privește planificarea culturilor, cât și la nivel de îngrășăminte, fitofarmacie, respectiv vânzarea produselor reprezintă singura variantă că legumele românești sa nu dispară din comerțul modern în următorii ani.

„Pentru că situația nu mai suporta amânare, Cooperativa «Țara Mea» începe, de astăzi, procesul de unire a bazinelor legumicole, cu scopul de a înființa, în final, o cooperativă unică, mare, 100% românească exclusiv, pentru legume, care să poată concura cu marile cooperative ale Europei”, au transmis Gândul.ro reprezentanții formei asociative.

În urma analizei evoluției internaționale a producției și a distribuției de legume, liderii cooperativei atrag atenția că, în ciuda potențialului agricol imens, România riscă să rămână în urmă iremediabil pe acest segment.

Ca atare, începând cu luna iunie a acestui an, „Tara Mea” va înființa cooperative agricole pentru producția de legume pentru toți fermierii interesați.

Soluția ca legumele românești să nu dispară din comerțul modern în următorii ani

Cu toate că deținem terenuri fertile, potrivite pentru producția de legume, în acest moment dispunem doar de cinci bazine legumicole mari. Potrivit experților, pentru a deveni funcționale în adevăratul sens al cuvântului, acestea trebuie organizate fiecare într-o cooperativă și unite într-o singură organizație.

„O organizație mare, care își planifică din timp culturile, va avea o forță de vânzare teribil de mare. Toți fermierii care vor sa se înscrie în program vor avea vânzarea asigurată pe tot parcursul anului și astfel, siguranța pe termen lung”, au adăugat vocile oficiale ale Cooperativei „Țara Mea”.

Statul român subvenționează 30% culturi de legume nefiscalizate

În prezent, subvențiile se opresc la o producție de 3.000 euro/an. La un calcul simplu, susțin experții cooperatiști, spre exemplu câteva hectare de păstârnac depășesc aceasta sumă.

„Rezultatul este că o producție mare nu primește subvenție decât pentru câteva sortimente trecute în legea pentru sprijin cuplat, precum tomatele, iar fermierii mici, care se încadrează în criteriul de 3.000 euro, nu vor putea niciodată să livreze către hipermarket-uri.

Aceștia sunt obligați să vândă fiscalizat, doar două tone din această producție, restul fiind uneori pierdută, alteori vândută nefiscalizat”, susțin cei din organizația cooperatistă.

Pe lângă centralizare, aspect sesizat anterior, alte probleme cu care se confruntă producția autohtonă de legume este lipsa aproape completă a sistemelor de irigație profesionale, lipsa pachetelor de producție pentru fermieri, lipsa de control asupra îngrășămintelor, dar și siguranța vânzărilor.

Mănă de ajutor

Potrivit precizărilor președintelui organizației cooperatiste citate, Florin Burculescu, cooperativa sa este dispusă să facă primii pași spre organizare.

El a spus că, deja, „Țara Mea” centralizează fermierii mici și îi ajută să livreze.

„Mă voi ocupa personal sa îi ajut (n.r. – pe legumicultori) să își înființeze cooperative, sa își planifice culturile și să vândă”.

„Dar ne vom confrunta cu o concurență neloială, întrucât organizați, aceștia nu primesc în acest moment, subvenții adecvate, plătesc apa cu sume pe care nu și le permit și le va fi imposibil sa concureze internațional.

„Soluțiile sunt simple: subvenții gândite pentru producția centralizată, controlul strict al pesticidelor și îngrășămintelor neecologice, încurajarea cooperării. Toate acestea vor avea ca efect pe termen lung o Românie care asigură producția proprie de legume pentru locuitorii ei. Toti fermierii interesați se pot înscrie în program pe www.tara-mea.ro”, a declarat Florin Burculescu, președintele organizației cooperatiste citate.

Cooperativa „Țara Mea” este cea mai mare organizație de acest gen din România, lider de piață pe segmentul său.

Aceasta are în componență 940 de fermieri români și este prezentă încă din 2016 în toate magazinele Kaufland cu o gamă largă de produse ce cuprinde legume şi fructe, conserve, carne de porc, carne de pasăre, ouă, lactate, brânzeturi, produse de morărit şi panificaţie etc.

Cooperativa îşi desfășoară activitatea în județele Arad, Brașov, Giurgiu, Satu-Mare, Buzău, Olt, Hunedoara, Galați, Prahova, Călărași și București, asigurând circa 4.000 de locuri de muncă.