Bătălie pe rodiu la burse, după ce a crescut cererea în industria auto. Este cea mai rară marfă, de cinci ori mai scumpă decât aurul

Publicat: 14 01. 2020, 16:31

Rodiul este cel mai rar element din grupa platinei, apărând într-o parte din 200 de milioane în crusta Pământului. Acesta are o densitate mai mică și un punct mai înalt de topire ca platina. Rodiul rămâne neafectat de aer și apă până la 600 de grade Celsius.

Rodiul a început anul de tranzacționare la 6.050 dolari pe uncie, potrivit companiei chimice Johnson Matthey, înainte de a se ridica la 8.200 dolari la mijlocul săptămânii trecute, o creștere de 35%. De atunci prețurile s-au redus ușor la 8.000 dolari pe uncie luni.

Susan Bates, specialist în materii prime la Morgan Stanley spune că majorarea a fost determinată de oferta slabă și de achizițiile puternice din Asia.

În 2019, prețurile rodiului au crescut cu 151%. Însă Bank of America consideră că prețul va crește în continuare, din cauza reglementărilor mai stricte și a sporirii interesului investitorilor.

„Pe fondul restrângerii ofertei de rodiu și cu o industrie auto care continuă să se concentreze pe îmbunătățirea standardelor de emisii, anticipăm că piața va ajuge în deficit”, au spus analiștii în noiembrie. „Dincolo de cererea comercială, interesul investitorilor în rodiu rămâne, de asemenea, ridicat, așa că apreciem că prețurile ar trebui să rămână ridicate.”

Dar pe o piață relativ mică pot exista modificări drastice ale prețurilor. Analiștii de la Heraeus au remarcat că din 2003 până în 2008 prețurile la rodiu s-au majorat cu 2.195%, înainte de a se prăbuși dramatic.

„Rodiul este o piață mai puțin lichidă, astfel încât în ​​perioadele de cerere ridicată prețul se poate mișca rapid, dar salturi atât de mari ale prețului sugerează că există o anumită panică”, a spus Heraeus într-o notă pentru clienți luni. Firma a menționat că prețurile ar putea continua să crească „ceva vreme”, stimulate de „legislația privind emisiile mai stricte care compensează scăderea vânzărilor auto”.

Rodiul, împreună cu alte metale prețioase, cum ar fi paladiul și platina, este utilizat de convertoarele catalitice, care dotează sistemele de evacuare auto, reducând emisiile de gaze toxice. Conform S&P Global Platts, peste 80% din cererea de rodiu și paladiu provine din industria auto.

Se pare că rodiul a găsit o nișă în principal în industria automobilelor pentru filtrarea emisiilor, dar alte proiecte de cercetare au scos la iveală că metalul prețios poate avea mai mult potențial în acest rol de catalizator. Într-un astfel de studiu, cercetătorii elvețieni de la Institutul Paul Scherrer și de la ETH Zurich au dezvoltat un nou proces chimic care folosește energia termică solară pentru a converti dioxidul de carbon și apa în combustibil. Procesul chimic implică o combinație de oxid de ceriu și mici cantități de rodiu drept catalizator. Descoperirea lor este un pas important în depozitarea (chimică) a energiei solare, o problemă cu care savanții s-au confruntat încă de la începutul acestei ramuri a industriei energetice.

Sursă FOTO: Shutterstock