Criză a presei în Franța. De ce nu a apărut joi niciun ziar la standuri

Publicat: 05 07. 2012, 16:08
Actualizat: 05 07. 2012, 16:28

Totalitatea presei franceze, națională și regională, este absentă, joi, de la standuri, în urma apelului la grevă lansat de un sindicat important, îngrijorat din cauza numeroaselor proiecte de eliminare a locurilor de muncă din acest sector de activitate, informează AFP.

Eșecul negocierilor dintre grupul de presă regională Hersant Média și cel belgian Rossel, anunțate săptămâna trecută, a evidențiat și mai mult dificultățile din procesul de restructurare a acestui sector aflat în criză.

Federația muncitorilor din industria cărții, a hârtiei și a comunicării CGT (Filpac-CGT), acuzată de cele două grupuri că a contribuit la eșecul discuțiilor, a plasat în mod deliberat această dezbatere pe plan național.

Considerând că „distrugerea ziarelor este pe cale de a fi realizată”, sindicatul a făcut publică lista de concedieri stabilite sau avute în vedere: 670 de locuri de muncă suprimate la grupul Hersant, 116 locuri de muncă suprimate la grupul EBRA (prezent mai ales în estul Franței) și 1.000 de locuri de muncă suprimate la Presstalis, o companie de distribuție a ziarelor, aflată în pragul falimentului.

Filpac-CGT, care vorbește despre viitoare concedieri și la France Soir, Le Figaro, Paris Portage, Echos și La Tribune, a cerut impunerea unui moratoriu în domeniul concedierilor și intervenția Guvernului francez în această chestiune.

Apelul la grevă lansat de Filpac-CGT a fost aspru criticat de patronii de presă. Sindicatul Presei Cotidiene Regionale (SPQR) a condamnat „o atitudine intransigentă, distrugătoare de valori pentru companii și pe termen lung pentru locurile de muncă”.

În ceea ce îi privește pe patronii ziarelor naționale, ei consideră că este vorba de „o luare de ostatici” la nivelul întregii prese naționale.

Impunerea pe piață a sistemului digital a modificat profund echilibrul din presă. Difuzarea publicațiilor administrate de SPQR a scăzut cu 2-2,5% în fiecare an, iar încasările sale din publicitate s-au prăbușit după 2009.

Activitatea curieratelor de presă a fost, la rândul ei, profund afectată de prăbușirea vânzărilor la standuri a presei naționale (toate titlurile incluse), care au scăzut în valoare cu 25% între 2008 și 2011. Această tendință de scădere este așteptată și pentru următorii patru ani.