HSBC Elveția, investigată pentru spălare de bani de către Procuratura din Geneva

Publicat: 18 02. 2015, 15:42

Investigația este condusă de procurorul general Olivier Jornot, potrivit unui comunicat emis miercuri de Procuratura din Geneva.

Săptămâna trecută, un raport publicat de International Consortium of Investigative Journalist (ICIJ) a arătat că HSBC Private Bank, filiala elevețiană a băncii britanice HSBC, a obținut profituri importante din administrarea de conturi secrete de peste 100 miliarde de dolari ale unor organizații criminale, traficanți de arme și diamante, lista deponenților incluzând și familii regale și miliardari influenți.

Raportul ICIJ are la bază o listă de clienți ai HSBC furnizată de un fost angajat al băncii, Herve Falciani, care a părăsit instituția în 2008.

După publicarea acestor informații, procuratura din Statele Unite a intensificat eforturile pentru a stabili dacă HSBC, a doua mare bancă din lume, a ajutat clienți americani să nu își plătească taxele.

Potrivit raportului ICIJ, circa 220 de clienți ai HSBC Elveția, cu conturi totale de 1,3 miliarde dolari, au legătură cu România, iar 11 au cetățenie sau pașaport românesc.

Dintre acestea, cel mai mare cont, în valoare de 829 de milioane de dolari, era deținut de omul de afaceri de origine română Marcel Adams și de fiul acestuia, Sylvian Adams, și a fost deschis în numele băncii Summit International, din Barbados, care aparținea tot familiei Adams, potrivit Radio Canada. Marcel Adams, născut în 1920 în România, trăiește în Canada și conduce afaceri în domeniul imobiliar.

Jurnaliștii de la Rise Project au scris că fostul lider PSD Viorel Hrebenciuc, soția fostului ministru al Finanțelor Mihai Tănăsescu, cumnatul lui mircea Geoană, Ionuț Costea, fostul acționar la Dinamo Vladimir Cohn și Jean Valvis au avut conturi la HSBC.

În total, banca elvețiană este acuzată că a ajutat peste 100.000 de indivizi și companii din 200 de țări să eludeze fiscul, ascunzând identitatea deponenților.

HSBC a explicat că divizia din Elveția nu a fost integrată complet în HSBC după preluarea acesteia, în 1999, ceea ce a permis persistența unor standarde „mult prea scăzute”.

La sfârșitul săptămânii trecute, directorul executiv al HSBC a publicat în mai multe ziare britanice articole prin care își cerea „cele mai sincere scuze” pentru situația în care este implicată banca, precizând totodată că 106 dintrei cei 140 de clienți menționați în fișierele prezentate de ICIJ nu mai au conturi la HSBC în prezent.