IMAGINI DRAMATICE: CEL MAI MARE vas de CROAZIERĂ italian a eșuat. Bilanț revizuit: trei morți, 40 răniți și peste 50 de dispăruți. 56 de români erau la BORD. Căpitanul – ARESTAT

Redactor:
Valentin Vidu
O lume întreagă privește consternată aceste imagini:

Cel mai mare vas de croazieră din Italia a eșuat în noaptea de vineri spre sâmbătă. Potrivit unui anunț inițial, s-au înregistrat „cel puțin opt morți” și un „număr neprecizat” de răniți. Sâmbătă, în jurul prânzului, conform unui bilanț revizuit, ar fi vorba de doar trei morți și de 14 răniți.


IATĂ DESFĂȘURAREA EVENIMENTELOR ÎN ORDINE CRONOLOGICĂ:

Cel puțin opt persoane au murit iar un număr neprecizat au fost date dispărute în noaptea de vineri spre sâmbătă, după ce un pachebot italian cu peste 4.000 de persoane la bord a naufragiat la sud de Toscana, anunță presa italiană, relatează AFP.

Un bilanț anterior anunța șase morți, potrivit presei.

Opt persoane au murit, iar altele au fost date dispărute, după ce au sărit în mare într-un moment de panică, atunci când nava a început să se încline într-o parte, a anunțat cotidianul Il Messaggero.

De asemenea, peste 30 de persoane au fost rănite, dintre care un număr în mod grav, potrivit presei italiene.

Aproxiamtiv 200 de persoane se aflau în continuare la bordul pachebotului, către ora 2.30 GMT (4.30, ora României), a declarat Giuseppe Linardi, prefectul orașului vecin, Grosseto.

Costa Concordia, care efectua o croazieră pe Mediterana, a naufragiat vineri seara pe un banc de nisip în apropiere de Insula Giglio, la sud de Toscana, având la bord 4.231 de persoane, între care numeroși srăini, dintre care majoritatea au fost evacuate, potrivit Pazei de Coastă.

Primarul localității la nivelul căreia a naufragiat nava de croazieră Costa Concordia declara, anterior, că se teme că bilanțul ar putea crește, deoarece operațiunile de evacuare a ultimilor pasageri și membri ai echipajului, aflați încă la bord, ar putea întâmpina dificultăți, potrivit agenției italiene ANSA.

La bordul navei se aflau aproximativ 1.000 de pasageri italieni, circa 500 de germani și aproximativ 160 de francezi, a anunțat armatorul, care nu a furnizat alte detalii asupra cetățeniei persoanelor de pe navă.

„Către ora (locală) 20.00 (22.00, ora României), (nava) Costa Concordia, cu o lungime de 290 de metri a început să ia apă la bord și s-a aplecat pe o parte la un unghi de 20 de grade”, se arată într-un comunicat al Pazei de Coastă.

Armatorul Costa Crociere a precizat într-un comunicat că nava transporta 3.200 de pasageri și aproximativ 1.000 de membri ai echipajului și că aceasta a pornit „din Savone într-o croazieră pe Marea Mediterană, cu escale prevăzute la Civitavecchia, Palermo, Cagliari, Plama de Majorca, Barcelona, Marislia și (înapoi) la Savone”.

Unități ale Pazei de Coastă și alte nave, în special feriboturi care asigură legătura între coasta toscană și Insula Giglio, s-au mobilizat în zonă pentru a participa la evacuarea pasagerilor și echipajului.

Salvatorii sunt coordonați de Căpitănia Portului Santo Stefano și carabinieri.

„Suntem în plină situație de urgență”, i-a informat primarul din Giglio Sergio Ortelli pe jurnaliști, ocupat cu pregătirea insulei în vederea găzduirii a câteva mii de persoane.

Luciano Castro, un martor, a declarat pentru agenția Ansa că spre ora locală 21.30 (22.30, ora României), pasagerii „tocmai luau cina, când lumina s-a stins, s-a auzit o izbitură, iar apoi un zgomot puternic, după care tacâmurile au căzut pe jos”.

Potrivit acestui martor, o femeie însărcinată a început să țipe, iar copiii să plângă. Când a revenit lumina, comandantul a anunțat o pană la generatorul elecric și a promis o reparație rapidă.

Însă pasagerii și-au dat seama că nava se înclină pe o parte, după care echipajul a invitat toată lumea să își pună vestele de salvare și să iasă pe punte, în sectorul șalupelor.

Ulterior s-a dat ordinul ca nava să fie părăsită, marcat cu șapte sunete de clopot scurte și unul lung, potrivit martorului.

Un alt pasager, Mara Parmegiani, o jurnalistă, a descris „scene demne de Titanic”, în care a avut loc o busculadă între persoanele evacuate, țipete și plânsete.

UPDATE 12.12 Bilanțul eșuării unei nave de croazieră în largul insulei italiene Giglio a fost revizuit la trei morți și 14 răniți, informează Corriere della Sera, în ediția electronică. Conform echipelor de salvare, bilanțul este încă provizoriu. Anterior, autoritățile italiene anunțaseră că cel puțin opt persoane au murit în naufragiu. Este posibil ca unele persoane să fie dispărute, ultimele 60 de persoane de pe navă fiind salvate cu elicopterul în cursul dimineții. Cel puțin trei persoane s-au înecat în momentul în care nava de croazieră se înclinase vineri seara, în apropierea insulei Giglio (centrul Italiei).

UPDATE 15.00 Potrivit CNN, care citează oficiali ai Gărzii de coastă italiene, pe lângă cei trei morți și 14 răniți deja confiormați, ar mai fi vorba și de un număr de 50-70 de dispăruți.

UPDATE 17:54 Potrivit informațiilor de la compania Costa Crociere, douăzeci de turiști români se aflau la bordul navei. Alți 50 de români făceau parte din personalul de bord și servicii al navei, a anunțat MAE.

Ministerul precizează că, din informațiile obținute până în prezent, printre persoanele decedate în urma naufragiului navei de croazieră Costa Concordia nu se află cetățeni români, ministerul menționând totodată că aproximativ 50 de cetățeni români făceau parte din personalul de bord și servicii al navei.

Potrivit MAE, o parte dintre cetățenii români salvați de navele care au intervenit la locul incidentului au fost transferați, împreună cu alți pasageri, la bordul unui feribot, care se află în drum spre portul Livorno.

UPDATE 19:36 Primele imagini video ale vasului eșuat în Italia

UPDATE 20:40 Cum arăta vasul Costa Concordia înainte să eșueze

UPDATE 21:28 Echipele de salvare caută în continuare cele aproximativ 70 de persoane date dispărute, potrivit BBC. Scafandrii cercetează cabinele de pe Costa Concordia, răsturnată pe o parte la 200 de metri de țărmul insulei Giglio.

Aproape toți cei 4.000 de pasageri și membrii ai echipajului au ajuns la mal cu ajutorul bărcilor de salvare, al elicopterelor sau înotând.

Doi pasageri francezi și un membru al echipajului originar din Peru și-au pierdut viața.

Un reprezentant al autorităților locale a declarat că unele persoane dispărute s-ar putea afla în casele locuitorilor de pe insula Giglio.

Câțiva pasageri care au fost salvați sunt în stare de șoc. Aproximativ 40 de persoane au avut nevoie de spitalizare.

Capitanul Cosimo Nicastro a declarat unei televiziuri italiene că scafandrii au extins zona căutărilor, dar nu au găsit niciun cadavru. El se teme însă că mai multe persoane ar fi încă „în burta navei”.

UPDATE 23:27. Capitanul navei a fost arestat sâmbătă seară și este cercetat pentru abandonul navei și omor prin imprundență, a declarat un procuror local din Grosetto, citat de CNN.

Abandonarea navei este cea mai gravă acuzație care i se poate aduce, potrivit autorităților. Căpitanul Francesco Schettino a fost audiat de anchetatori în legătură cu evenimentele care s-au întâmplat după ce vasul care avea la bord 4.200 de pasageri s-a lovit de stâncile din apele de mică adâncime, pe coasta de vest a Italiei.

Autoritățile încearcă să afle de ce nava nu transmis un mesaj prin care să anunțe că se află în dificultate, în timpul producerii accidentului, au spus oficialii. „În acest moment nu putem exclude varianta potrivit căreia nava a avut probleme tehnice și din acest motiv a înaintat spre coastă pentru a-i salva pe pasagerii și membrii echipajului. Dar nu au trimis un SOS. Nava a luat legătura cu noi după ce operațiunile de evacuare începuseră deja”, a declarat un reprezentat al autorităților de Coastă înainte de a anunța arestarea căpitanului navei.

Un purtător de cuvânt al agenției locale pentru protecție civilă a spus că între 43 și 51 de oameni sunt dați dispăruți, deși autoritățile verifică din nou lista pasagerilor pentru a confirma numărul exact al celor dispăruți.

UPDATE 23:31 Compania deținătoare a vasului de croazieră naufragiat în Marea Mediterană a comunicat oficiilor diplomatice ale României în Italia că la bordul navei Costa Concordia se aflau 29 de turiști români, precum și 27 de cetățeni români care făceau parte din personalul de bord și servicii al navei.

Potrivit unui comunicat de presă al MAE, din dispoziția ministrului Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, consulul general al României la Bologna s-a deplasat la Grosseto, pentru a elibera titluri de călătorie unui număr de aproximativ 20 de cetățeni români, care s-au aflat la bordul vasului de croazieră Costa Concordia, naufragiată în Marea Mediterană.

UPDATE 23:55 Autoritățile italiene au suspendat sâmbătă operațiunile de căutare a celor aproximativ 40 de persoane date dispărute în urma naufragierii în noaptea de vineri spre sâmbătă a unei nave de croazieră, soldată cu trei morți, în timp ce comandantul a fost arestat pentru părăsirea navei, relatează AFP.

Prefectul din Grossetto Giuseppe Linardi a anunțat „trei morți confirmați” și că 41 de persoane lipsesc în continuare la apel, după confruntarea listei armatorului – care prezintă 4.231 sau 4.229 de pasageri și membri ai echipajului – cu lista salvatorilor. Linardi a citat totodată exemplul a patru americani considerați dispăruți, dar care au fost găsiți ulterior la un locuitor din Giglio care i-a adăpostit pe timpul nopții.

Bilanțul mai cuprinde 42 de răniți, dintre care doi în stare gravă, o femeie suferind un traumatism cranian, iar un bărbat un traumatism la nivelul coloanei vertebrale.

Potrivit unor surse sanitare, majoritatea prezintă fracturi la nivelul picioarelor, mâinilor sau brațelor și suferă de hipotermie, semn că s-au aruncat în apa foarte rece.

Comandantul pompierilor din Grossetto Ennio Aquilino a declarat pentru AFP că echipele sale au „scos 100 de persoane din apă și au salvat aproximativ alte 60 care erau blocate pe vapor”.

Salvatori și scafandri au inspectat sâmbătă, toată ziua, atât părțile de deasupra apei, cât și pe cele scufundate ale navei, în căutarea de eventuali supraviețuitori. În prezent nava este aproape culcată pe o parte, fiind înclinată la aproximativ 80 de grade, prezintă o spărtură enormă, de 70 până la 100 de metri, și este pe jumătate scufundată sub apă. „Cutiile negre” ale navei, cu înregistrările conversațiilor, au fost recuperate și reținute de justiție.

Un purtător de cuvânt al pompierilor, Luca Cari, a declarat pentru AFP că se teme că nava ar putea „aluneca pe roci” și ajunge în larg, unde s-ar putea scufunda la o adâncime de aproxiamtiv 100 de metri.

La rândul său, prefectul a evocat riscul unei poluări, având în vedere cele 2.380 de tone de motorină din rezervoarele pachebotului, un pericol relativizat de un oficial din cadrul Ministerului Mediului. „Este o navă nouă, cu fund dublu, iar totul este bine închis”, a declarat oficialul guvernamental pentru AFP.

Căpitănia Portului Livorno, cel mai important din Toscana, a deschis o anchetă asupra cauzelor accidentului și asupra modului în care pasagerii au fost salvați. Ministerul pentru Infrastructuri a deschis, de asemenea, o anchetă.

Principala problemă este prezența prea apropiată a navei de coastele Insulei Giglio, situate la 1.500 de metri, potrivit unui pasager francez.

Inchide