Marile probleme în rezolvarea misterului prăbușirii avionului EgyptAir

Publicat: 26 05. 2016, 00:07
Actualizat: 23 08. 2017, 19:39

Durata de viață a bateriei cutiei negre se scurge

Oficialii francezi și egipteni susțin că nu vom ști ce s-a întâmplat cu adevărat până când cutia neagră, conținând date referitoare la conversațiile din cabina de pilotaj, nu va fi găsită. Problema e că bateria acestei cutii are o durată de viață de doar 30 de zile, relatează Business Insider.

Căutarea ar putea fi ceva mai ușoară având în vedere că avionul s-a prăbușit în Marea Mediterană, nu în Oceanul Atlantic. Pe de altă parte, epava avionului ar putea fi rapid acoperită cu noroi și aluviuni, având în vedere mareele puternice din sudul Mediteranei. Iar tehnologia avionului pe bază de impulsuri cu ultrasunete, care datează încă din 1960, ar putea fi ineficientă în acest caz, susține jurnalistul Clive Irving în Daily Beast.

Examinarea medico-legală poate oferi indicii

În această săptămână au apărut primele informații referitoare la rămășițele umane găsite de autoritățile egiptene.

„Nu există nici măcar o parte a corpului întreagă. Explicația logică este că o explozie a avut loc, dar nu pot spune ce a cauzat explozia. Până în prezent nu s-au găsit urme de explozibil”, a spus un expert criminalist pentru Associated Press.

Câteva ore mai târziu, șeful autorității criminalistice din Egipt a susținut că acestea sunt „simple presupuneri” și că nu este exclusă varianta unei defecțiuni tehnice sau unui sabotaj. De asemenea, unii experți au susținut că modul neglijent în care autoritățile au manevrat resturile ar putea distruge probe concludente în acest caz, se arată într-un raport Wall Street Journal.

A fost detectat fum la bord

Publicarea datelor Aviation Herald arată că piloții au dat două mesaje de alertă cu doar 3 minute înainte ca avionul să dispară de pe radar: „Fum la toaletă” și „Fum la sistemele de bord” – au fost cele două mesaje, transmise la 12:26 și 12:27. A doua alertă făcea referire la componentele electronice aflate sub habitaclu.

În cazul în care avionul este distrus de o bombă, aceasta arde sistemul electric aproape instantaneu, scrie Bloomberg. O explozie ar putea fi de asemenea declanșată de un incendiu, mai ales dacă acesta se produce sub cabina de pilotaj, acolo unde ținută alimentarea cu oxigen pentru piloți în cazuri de urgență.

Alarmele au făcut referire la sistemele de pilot automat și de control al aripilor, sugerând probleme structurale grave atunci când avionul a intrat în spațiul aerian egiptean, notează Times. Incendiile nu distrug un avion în trei minute. Catastrofa petrecută săptămâna trecută sugerează o catastrofă mult mai mare decât un foc, susține expertul în aviație Philip Baum.

De ce piloții nu au transmis un semnal „mayday”?

Unele întrebări rămân pur si simplu fără răspuns, cum ar fi, de ce nu au transmis piloții un semnal de tip „mayday” – semnal care anunță starea de urgență și necesitatea acordării de ajutor imediat. Oficialii egipteni susțin că au „salutat” avionul în momentul intrării în spațiul aerian al Egiptului, însă acesta nu a răspuns.

Avionul a avut motorul defect

Motorul avionului Airbus 320 s-a supraîncălzit odată, în 2013, însă experții susțin că această problemă nu ar fi suficient de severă pentru a fi cauza prăbușirii avionului.

Avionul s-a abătut de la drum înainte de a se prăbuși?

Imediat după dispariția avionului, ministrul grec al Apărării a declarat că aeronava ar fi virat brusc, la 90 de grade, respectiv la 160 de grade, coborând de la 11.000 de metri la 3300 de metri chiar înainte de a dispărea de pe radar, numeroși oameni sugerând o posibilă deturnare a avionului. Însă informațiile privind mișcările bruște efectuate de avion au fost dezmințite în această săptămână, oficiali de rang înalt infirmând rapoartele inițiale grecești și susținând că avionul a fost urmărit de către controlorii egipteni aproximativ 1-2 minute după intrarea în spațiul aerian egiptean.