Nava cu 900 imigranți sirieni, al cărei ultim proprietar era din România, a ajuns în Italia pe PILOT AUTOMAT. Pasagerii au plătit câte 4.500 de euro

Publicat: 01 01. 2015, 11:13

Nava-cargo BlueSkyM, sub pavilion moldovean, a sosit miercuri dimineață în portul italian Gallipoli. La bordul navei de 2.200 de tone erau peste 900 de imigranți, cei mai mulți sirieni. Patru imigranți au fost găsiți morți la bordul cargobotului.

Potrivit ziarului Corriere della Sera, Paza de Coastă italiană nu a găsit la bord niciun membru al echipajului. Nava era în modul „pilot automat” și se deplasa cu viteza constantă de 6 noduri (10 km/h). Unul dintre imigranți a semnalat marți dimineață prezența unor persoane înarmate la bordul cargobotului. Paza de Coastă elenă a intervenit lent, dând asigurări că nu sunt probleme, după care o persoană care s-a prezentat a fi comandantul navei a explicat că situația este sub control. Cu toate acestea, nava nu a menținut cursul declarat – spre portul croat Rijeka -, schimbând direcția spre sudul Italiei, unde a fost interceptată de Paza de Coastă locală.

Este prima dată când o navă atât de mare ajunge într-un stat membru al Uniunii Europene având la bord sute de imigranți extracomunitari, neavând echipaj și fără a se cunoaște proprietarul.

Potrivit presei italiene, fiecare dintre cei circa 900 de imigranți a plătit câte 5.500 de dolari (4.500 de euro) pentru a ajunge din Orientul Mijlociu în spațiul Uniunii Europene. Un cetățean moldovean aflat la bordul navei a fost arestat în Italia sub acuzația de transport ilegal de imigranți.

Conform site-ului MarineTraffic.com, ultima înregistrare oficială a parcursului navei Blue Sky M este în portul turc Korfez (pe 14 decembrie). Cargobotul sosise acolo de la Istanbul (unde fusese pe 10 decembrie). Anterior, nava s-a aflat în portul bulgar Varna (din 16 noiembrie până pe 8 decembrie).

Ultimul proprietar cunoscut al navei este un armator român. „Vasul a fost al unei firme din Constanța până acum două săptămâni. Atunci a fost vândut unui sirian, din Siria. Nu mai are nicio legătură cu România”, a declarat marți, pentru MEDIAFAX, Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Autoritățile italiene încă nu au reușit să afle numele cetățeanului sirian care ar fi cumpărat cargobotul.