OBAMA critică regresul făcut de administrația Trump în privința emisiilor automobilelor

Publicat: 01 04. 2020, 14:11
Actualizat: 07 04. 2021, 02:20
Mesajul lui Barack Obama, după verdictul în cazul uciderii lui George Floyd: Un juriu a luat decizia corectă, dar este nevoie de mai mult... / Mediafax FOTO

Fostul președinte Barack Obama a publicat marți o critică adresată administrației Trump, după ce acesta a anunțat îi va retrage standardele de combustibil care vizează combaterea crizei climatice, spunând că americanii „trebuie să le ceară mai bine” liderilor aleși, citează CNN.

„Am văzut cu toții consecințele teribile create de cei care au negat avertismentele cu privire la o pandemie. Nu ne putem permite mai multe consecințe ale refuzului climatic. Toți, în special tinerii, trebuie să cerem mai bine guvernului nostru, la toate nivelurile și să votăm în această toamnă”, a scris Obama într-un tweet.

Comentariul este remarcabil, întrucât fostul președinte își critică public succesorul, care s-a concentrat să-i distrugă moștenirea politică – în special politicile sale de mediu și climă. Cu trei ani în urmă, Obama s-a plâns în mod similar în legătură cu decizia președintelui Donald Trump de a scoate SUA din acordul climatic de la Paris, spunând că această mișcare adaugă administrația unei „mici mâini de națiuni care resping viitorul”.

Administrația Trump a anunțat că va înlocui standardele de combustibil derulate în 2012 cu un plan care solicită creșteri substanțial mai mici, stabilite anual.

Legea pregătită de Agenția pentru Protecția Mediului și Departamentul Transporturilor, solicită ca standardele privind economia de combustibil și emisiile să crească cu 1,5% anual, în comparație cu aproximativ 5%, cat stabilise legea din 2012.

Conform legii, standardele vor crește până la 40,4 mile pe galon după modelul vehiculului din anul 2026 și cu aproximativ șase mile pe galon mai puțin decât legea din 2012.

În introducerea regulii, administrația Trump a spus că îndeplinește ceea ce a numit „cea mai mare inițiativă dereglementativă a acestei administrații”.

Schimbarea „reflectă realitățile piețelor actuale”, a spus administrația.

Potrivit The New York Times, care a raportat pentru prima dată detaliile legii finalizate, un plan de proiect recent a arătat că legea ar permite eliberarea a aproape un miliard de tone de dioxid de carbon, precum și a 80 de miliarde de litri de benzină în plus.

Administrația a declarat marți că apreciază că regula va reduce costul mediu al unei mașini noi cu 1.000 de dolari, ceea ce va determina ca mai mulți americani să-și înlocuiască vehiculele mai vechi cu altele mai noi, care au caracteristici de siguranță mai avansate. Acest lucru va avea ca rezultat mai puține victime pe autostradă, a mai spus aceasta.

Fostul președinte nu a fost singur în criticile sale pentru schimbarea făcută de actuala administrație marți.

Gina McCarthy, fostul său administrator EPA, care conduce acum Consiliul de Apărare a Resurselor Naturale, a susținut că „eliminarea standardelor auto curate nu are sens”.

„Va dăuna aerului pe care îl respirăm, va bloca progresul în lupta împotriva crizei climatice și va crește costul de a conduce. Singurul câștigător al acestei acțiuni este industria petrolului”, a spus McCarthy într-o declarație în ziua de marți.

Potrivit New York Times, este probabil ca această lege să atragă probleme din punct de vedere legal din partea mai multor state.