• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

O ISTERIE NAȚIONALĂ: „MAI SUNT BORMAȘINI?”

O ISTERIE NAȚIONALĂ: „MAI SUNT BORMAȘINI?”
Iași, a doua zi după. Scenele în care oamenii se calcă în picioare într-un supermarket să prindă bormașini la 15 lei curg încă la televizor, comentate de specialiști. În acest timp, pe străzi, cei care n-au prins au pornit o goană nebună după unealta minune

La intrarea în supermarket, pensionarul ține cu degeteleîncleștatate sacoșa de cârpă veche. Se apropie mult, la mai puținde doi centimetri, de fața jandarmului și îl întreabăconspirativ…”Mai sunt bormașini?”. În parcare, un bulibașă ,înconjurat de purandei și femei cu salbe de aur la gât, ține înmână o cutie și le explică ce trebuie să facă. În magazin, sute deoameni se învârt cu ochii în patru printre rafturi… Parcă așteaptăceva. Unii vorbesc în șoaptă, alții tare la telefon. Din toatevocile fac diferența cuvintele rostite in limba romanes. Ca la unsemn toată gloata se îndreaptă spre un vraf de marf ă tocmai adusde vânzători. În câteva secunde nu a mai rămas o bormașină.

Atacul hoardei

Deschiderea magazinului Mr. Bricolage de la Iași a fost anunțatăde mai bine de o lună. Ofertele amețitoare ocupau panourilepublicitare imense, raspândite prin tot orașul. Joi dimineață, cudouă ore înainte de începerea programului, peste 2.000 de cliențiocupau parcarea. La ora 09:00 porțile se deschid și mulțimeanăvălește înăutru. O femeie e călcată în picioare. Hoarda ocupăimediat spațiile. E o cursă contra-cronometru în care norocul aremult de spus. Cine a nimerit primul la vraful de bormașini sau varlavabil a dat lovitura. A fost de ajuns ca doi să se cațere perafturi ca totul să se tranforme într-o debandadă generală. Țipete,urlete, înjurături, bruscări, bușituri, orice urmă de bun simț adispărut. Fiecare individ aflat în magazin avea un singur scop. Săpună mână pe un produs aflat la reducere. Nu conta ce. Orice. Numaisă simtă fericirea că a pus mâna pe el. Firma angajată să asigureordinea e depășită. Se apelează la jandarmi. „Reprezentanții de lafirma de pază a magazinului au solicitat sprijin. Oamenii care seîmpingeau au fost calmați”, a explicat Mihai Cojocariu, purtător decuvânt al Inspectoratului Județean de Jandarmi Iași. Într-un finalreușesc să îi scoată pe toți din depozit. După o oră de pauză ușilese deschid din nou și atmosfera ajunge la o stare de normalitate.Cel puțin așa părea.

Strategii de vânătoare

Vineri dimineață, interiorul magazinului Mr. Bricolage era omică frescă de România. Dar se poate întâmpla și la case mai mari.Vezi aici cum se omoară americanii la chilipiruri: Seîntâmplă și la case mari mari: în fiecare an, americanii se calcăîn picioare la magazine după Thanksgiving sau Revelion. Isteriaconsumistă se lasă cu morți și răniți.VIDEO

Lângă raionul de mașini unelte, un bărbat se destăinuie cu glastare la telefon. „Nu mai sunt, le țin animalele în depozit.Dar aștept, că tre’ să mai scoată”. Pe lângă el trece înfugă un grup de romi. Vorbesc tare, în limba lor. Au în mâini câteo cutie cu bormașină. Pe raftul gol stă scris mare prețul – 15 leibucata. Se dă numai câte o bucată de client. Știu foarte bine ce aude făcut. Au venit de dimineață cu cățel, cu purcel. Fiecare, de lacel mare la cel mic, are o misiune clară, trasată de bulibașă înparcare. „Ce faceți cu ele?” „Ne trebuie”. La ce, nici ei nu știu.În centrul magazinului trei bărbați îmbrăcați în costume elegantediscută despre promoțiile la gresii și faianțe. Pe lângă ei, unbărbat de 30 de ani împinge un cărucior în care un prunc doarmeliniștit. Cu cealaltă mână trage un căruț în care sunt aruncatecâteva becuri și o cutie de vopsea. E în concediu paternal. „Oricumvroiam să facem curat în apartament și vopseaua asta e o ofertăfoarte bună”. Doi indivizi cu cefe groase, se îndreaptă sprevânzător și îl iau tare din prima. „Uăi, mai ai bormașini?” Lerăspunde cu o teamă ușor perceptibilă în glas… „Azi nu, da’ cred cămâine mai aducem”. La case, oamenii stau cuminți la rând. Aproapetoți au câte o bormașină în mână. Așteaptă câte o oră până săreușească să plătească. Dar sunt fericiți.

Nebunia deschiderilor

Fenomenul din Moldova nu e singular. În ultimii ani, deschidereade magazine ce au oferit promoții foarte atrăgătoare au generatbusculade.

• februarie2010. Bucureștenii se calcă în picioare la deschidereamall-ului Sun Plaza.
• decembrie2009 Bistrița. Prețuri de trei ori mai mici la deschidereasupermarketului Billa generază o îmbulzeală de nedescris.
•ianuarie 2009. Sute de brașovenise luptă să pună mâna pe produsele la preț scăzut din noul magazinePenny Market.

Citește și: Cum auspart 40.000 de persoane geamurile la McDonald’s-ul din Unirii.Omor la deschiderea primului Carrefour, Cora, Auchan,Real…

Adrian Mironescu, specialist înmarketing: „Totul e în favoarea vânzătorului. O astfel de tacticăde promovare nu este în regulă când afectează demnitateaoamenilor”

Ceea ce s-a întâmplat la Iași face parte dintr-o rețeta depromovare, consideră AdrianMironescu, specialist în marketing.

Nebunia de la Iași a fost o strategie de marketing?

Intrareape piață se face ori prin servicii foarte bune ori prin prețurifoarte avantajoase. Cei de la Mr.Bricolage au ales promovarea prinprețurile de dumping. Cred că le-a scăpat situația de sub control.Erau conștienți de faptul că se va produce aglomerație. Nu e primulmagazin ce apelează la tactica asta.

Uniispun că de vină e sărăcia și disperarea.

Nu asta adus la ceea ce s-a întâmplat, dar, în mod cert, vânzătorul aprofitat de acestea două pentru a-și crește notorietatea.

Ecorectă o astfel de tactică de promovare?

– Atunci când afectează demnitatea și sănătatea fizică aoamenilor, nu mai este normală.

(NOTĂ: Adrian Mironescu este unul din cei mai talentațispecialiști de brand din Iași. În urmă cu două săptămâni, a obținutpremiul „Merit” la concursul ReBrand 100® Award 2010 de la NewYork. Juriul a decis că proiectul de rebranding al ApaVital la carea lucrat Mironescu, alături de Nucu Florea, a fost unul dintre celemai eficiente din lume implementate în ultimii doi an)

INFO PLUS

Ieșenii s-au călcat în picioare laarticole de bricolaj. And the winneris…

Cezar Rapotan, proprietarul grupului de distribuție amaterialelor de construcții Arabesque, este și acționarul majoritaral operatorului local al rețelei Mr. Bricolage. Pentru deschidereamagazinului de la Iași, omul de afaceri a realizat investiții deșapte milioane de euro. Inițial, inaugurarea era programată pentru2009, însă anul trecut compania a pus investițiile în stand-by, dincauza declinului cu 20% al pieței de bricolaj. Magazinul are osuprafață de vânzare de 10.000 mp, oferă peste 40.000 de produse șieste cea mai mare unitate a rețelei Mr. Bricolage din România.Primul magazin a fost deschis în 2006 la București, iar până acumretailerul s-a extins doar în Pitești, cu toate că la inaugurareaprimei unități fuseseră anunțate planuri de investiții în cincilocații pentru perioada 2007-2008. Compania Brico Expert, careoperează franciza rețelei Mr. Bricolage în România, a raportatpentru 2008 (ultimele date disponibile) o cifră de afaceri deaproape 21 milioane de euro și o pierdere de aproximativ 4 milioanede euro. (A.B.)

SociologulAdrianNetedu:”O moștenire comunistă”

Disperarea de a pune mâna pe un produs, de a sta la coziinterminabile este o moștenire a anilor grei de comunism.Sociologul Adrian Netedu a explicat pentru Gândul că între ceea ces-a îmtâmplat la Iași și neuitatele cozi de la lapte ori pâineexistă o legătură. „Ultimii ani ai dictaturii comunisteinstauraseră cozile ca fenomene sociale de masă. Inițierea însupraviețuire o făceai la cozi. Tot acolo îți puteai găsi jumătateasau tot de acolo puteai să ajungi unde nu trebuie pentru ca ți-aiexprimat public nemulțumirea. Mai interesant era faptul că,indiferent unde erai, te așezai la coadă instinctiv fără să știi/săconteze ce se vindea. Eventual aflai la final. Coada de lasupermarket, second hand etc. din ziua de azi se bazează pe acelașiprincipiu, transmis de la o generație la alta”, a conchis AdrianNetedu.

(NOTĂ: Lect. dr. Adrian Netedu este licențiat în sociologie și politologie. În2002 a obținut titlul de doctor în sociologie. În prezent, predă lacatedra Facultății de Filosofie din cadrul Universității AL.I.CuzaIași. Este membru al AISLF – Asociația mondială a sociologilor delimbă franceză)

Spiritul de turmă,explicat științific:într-un grup, 95 la sută îi urmează pe cei 5 la sută care sunt”informați”

Un studiu recent* a demonstrat faptul că oamenii adunați într-ungrup se comportă exact ca oile, urmând orbește una sau douăpersoane care lasă impresia că știu în ce direcție merg. Echipacondusă de profesorul Jens Krause a realizat o serie de experimenteîn care voluntarilor li s-a spus să meargă, la întâmplare, pe unhol, fără să vorbească între ei. Doar câțiva dintre ei au primitmai multe instrucțiuni. Rezultatele au arătat că este nevoie de ominoritate de doar cinci procente de „indivizi informați” pentru ainfluența direcția unei mulțimi de minimum 200 de oameni. Restul de95% îi urmează pe „cei informați” fără măcar să își dea seama cefac.

(NOTĂ: Studiulaparține Universității din Leeds și a fost condus de profesorulJens Krause. A fost finalizat în 2008, când datele au fost făcutepublice. Sursa: www.telegraph.co.uk)

INFO

Prețurile care au generat haos:

– mașină de găurit cu percuție – 15 lei

– var lavabil cutie de 10 litri – 9 lei

– primule (o specie de flori decorative) – 1 leu

Inchide