Băsescu: Privatizarea CFR Marfă ar putea face obiectul DNA mai devreme sau mai târziu. Băi, băieți, dacă o să vă ia, o să vă ia exact pe ce ați făcut până acum

Publicat: 07 10. 2013, 21:32
Actualizat: 07 10. 2013, 21:32

Președintele Traian Băsescu nu exclude ca privatizarea CFR Marfă să facă obiectul unei anchete DNA, mai devreme sau mai târziu, și i-a avertizat pe cei implicați în acest proces să nu spună la un moment dat că acest lucru a fost lăsat prin „testament prezidențial”.

„Presimt – orice om privește cum se desfășoară privatizarea CFR Marfă – că aceasta ar putea face mai devreme sau mai târziu obiectul activității DNA. Spun preventiv: „Nu mai continuați modificarea condițiilor în care să se facă privatizarea la CFR”. (…) N-aș vrea să mi se spună peste doi-trei ani că am lăsat prin testament prezidențial: „Luați-i” . Băi, băieți, dacă o să vă ia, o să vă ia exact pe ce ați făcut până acum în privațizarea CFR Marfă”, a spus Băsescu.

Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor, termenul pentru finalizarea privatizării CFR Marfă, scadent la jumătatea acestei luni, va fi amânat până la 20 decembrie,

Proiectul prevede modificarea alineatului 2 al punctului 9 din anexa la HG 526/2013 pentru aprobarea condițiilor principale ale contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni dintre Ministerul Transporturilor și Grup Feroviar Român, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica.

„Având în vedere obligația cumpărătorului de a notifica prompt, după semnarea contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni, Consiliul Concurenței și/sau alte autorități de concurență competente cu privire la tranzacție, conform prevederilor Legii nr.21/1996, dacă finalizarea nu a avut loc până la data de 20 decembrie 2013, contractul se desființează de plin drept, fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței”, se arată în proiectul de act normativ.

Gândul a transmis LIVE TEXT cele mai importante precizări ale președintelui.

Acordul de colaborare instituțională

– Personal am constatat că el a fost încălcat consistent de premier în domenii precum politica externă, independența justiției și stat de drept. Am decis ca înainte de orice altă măsură să declanșez mecanismul de cooperare de la punctul 7. Mâine, începem discuțiile tehnice.
– Vă aduceți aminte declarațiile despre Kosovo? Asta a ieșit consistent din politica noastră externă. În problema siriană la fel. Vă aduceți aminte declarațiile fulminante – guvern ilegitim și criminal – ne-au produs prejudicii. Sunt multe alte exemple nepublice care vor trebui clarificate.

– Acordul instituțional poate să rămână în picioare dacă mâine ajungem la concluzia că îl respectăm. Prevederi din acord și prevederi din MCV au fost făcute praf prin abordările din ultimele zile. E parte a MCV de aceea am avut rețineri să îl denunț deși mi-aș fi dorit să o fac.

– Ponta minte cum respiră. A spus de la Muntenegru nu am vorbit la telefon, după 10 zile a venit la mine pentru o discuție. Mâine se întâlnesc echipele.

Avem un sistem de comunicare, da, în scris.

– Până acum, Regulamentul DNA a fost respectat ad-literam. În momentul de față, ministrul Cazanciuc este ținut de ordinele primului-ministru. Iar premierul nu are atribuțiuni în ceea ce privește justiția.

Codul insolvenței

–  Art. 81, alin 3, în mod categoric, e un articol discrimatoriu care consemnează măsuri strict pentru audiovizual. Întreruperea emisiei imediat ce se declanșează procesul de insolvență și înainte de validarea planului de reorganizare face decât să aducă structurile din audio-vizual în situația de faliment. Aceste intreprineri private trăiesc din publicitate. faptul că li se aplică un regim discriminatoriu mă face să spun că spre deosebire de Năstase care plătea, Ponta e hotărât să pună sub control audiovizualul.

Spre deosebire de Năstase, care plătea TV, radiouri, Victor Ponta este la fel de hotărât s pună sub control audio-vizualului, dar mult mai bine și mult mai brutal.

– Oricare din noi se poate supăra pe o televiziune, dar nu o închizi. Las-o acolo, își revine ea, îți revii tu. Mi-aș permite o speculație, e o televiziune care se simte vizată… nu cumva se țintește TVR-ul? Mă tem că mâine, poimâine este în insolvență, dar poate veni cineva care are lichidități. Cum există ori un Voiculescu, ori un Ghiță, și vin salvatorii Ghiță sau Voiculescu. Ce rămâne indiscutatbil este că articolul discriminează radiourile și televiziunile. Tot în această ordonanță, art. 348 se permite aplicarea retroactivă a procedurilor de insolvență. Se lasă posibilitatea ca discreționar guvernul să acționeze pe o firmă sau alta. Este profund neconstituțional.

-Dacă Avocatul Poporului nu ar fi atât de îndatoritor față de guvern, ar trebui să acționeze. Sper ca Avocatul Poporului să atace ordonanța la CCR.

Privatizarea CFR Marfă

Pentru că presimt, dați-mi voie să va spun că orice om privește la modul cum se derulează privatizarea CFR Marfă poate ajunge la concluzia că va face mai devreme sau mai târziu obiectul de activitate al DNA. S-au schimbat condițiile pentru o firmă, termenele au fost schimbate, iar acum se fac efortul pentru a prelungi din nou termenele de plată pentru câștigător. Spun preventiv: nu mai continuați modificarea termenelor la care să se facă plata!

– Pe 3 noiembrie trebuie plătită întreaga sumă. N-aș vrea să mi se spună peste vreo 2-3 ani că am lăsat prin testament „luați-i” sau din cauza viitorului președinte îi ia DNA. Nu, băieți, dacă vă ia DNA vă ai pentru ce ați făcut. Lucrurile pot evolua neplăcut când Guvernul se așază într-o mașinăria pentru favorizarea corupției.

– Prin ce a comandat Ponta nu s-a făcut decât să se încalce legea și acordul de colaborare instituțională.

Telefonul dat lui Tiberiu Nițu

– S-a încălcat legea și acordul de cooperare instituțională. Dar asta vom discuta mâine.

– Uneori îl sun eu pe Procurorul general,alteori mă sună el pe mine, în probleme care țin de obligațiiile relațiilor de serviciu. Când eu vreau să îl atenționez „Atenție cu întreruperea mandatului fără motivare, atenție că procurorul-șef DNA are alte propuneri”. Acest tip de relație există și va funcționa întotdeauna. Voi fi incorect în momentul în care voi întreba despre un dosar de anchetă. Altfel, am toată îndreptățirea. Era deja un conflict interinstituțional între propunerile DNA și ale PG. Președintele prezidează lucrările CSM la care participă. Nu este un desprins de problemele justiției.

 – Pe un om pe care îl numești crezi că l-ai numit și îți închizi telefonul?

– Președintele a făcut o intervenție în interesul bunei funcționări a instituțiilor.

Cazul Varujan Vosganian

– Începând de azi avem o respingere a unei solicitări a DIICOT pentru începerea urmăririi penale a unui ministru. Nu-i treaba mea să apreciez dacă este îndreptățită solicitarea parchetului, dar această blocare este o greșeală, ca și menținerea domnului Dragnea în Guvern. Probabil că USL nu mai simte nicio responsabilitate pentru un raport MCV bun. E mai important pentru ei să își apere oamenii.

– Cred că politicul este o frână pentru aderarea la Schengen. Vom primi aprecieri negative pentru tot și este păcat.

În principiu, nu ar trebui să existe niciun ministru cu probleme penale într-un guvern; în nicio țară din Europa, cu excepția României, nu există. La noi, să vedem.

Despre  procurorul Lucian Papici

Eu nu fac pledoarii pro-Papici. Adesea, am constat și rateurile lor, pentru că avem o boală. Când vrem să se întâmple ceva în anume fel unii oameni laudă doar ce e pozitiv, alții prezintă doar ce e negativ. Nu sunt eu acela care să fi făcut din Parchete instituțiile perfecțiunii.

A treia suspendare

– Bucuroși le-om duce toate, de e pace, de-i război. Mandatul președintelui e de cinci ani, două luni nu am avut serviciu,să nu le aduc aminte că mandatul e de cinci ani. Să nu facă vreun efort să mi-l prelungească.