ANALIZĂ | Munca de acasă nu va mai domina piața muncii în 2022. Principalele tendințe în domeniul resurselor umane

Publicat: 28 01. 2022, 14:20
Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

În contextul în care pandemia de COVID-19 are o evoluție favorabilă, principala  tendință care va domina piața muncii în 2022 nu va mai fi munca de acasă, ci munca în sistem hibrid, adică un un mix între lucrul de la domiciuliu/spațiu de lucru și cel de la birou, arată o analiză a unei comanii de servicii de resurse umane. Mai mult, la început de an de observă o accelerare a inteligenței artificiale, integrarea programelor de sănătate mintală în rândul angajaților, accentul pus pe abilități și nu pe roluri, dar și monitorizarea productivității la locul de muncă.

Principala provocare a companiilor în anul 2022 – care a debutat cu o creștere a cazurilor de infecții cu COVID-19, după aproximativ o lună de când România este în al cincilea val al pandemiei și după aproape doi ani de stări de urgență și de alertă –  va fi să găsească un echilibru între așteptările angajaților din ce în ce mai mari cu privire la un program de lucru flexibil chiar și de acasă/telemuncă, menținerea unei culturi organizaționale solide și lucrul în echipă, arată analiza la început de an a companiei de soluții de resurse umane K2S – Key 2 Success.

Multumiți de libertatea pe care o aduce munca de tip hibrid

„Datele noastre arată că aproximativ 90% dintre angajații români, manageri sau specialiști, sunt multumiți de libertatea crescută pe care o aduce munca de tip hibrid, sugerând că aceasta va fi probabil o tendință care se va impune pe termen mediu și lung. Așadar, 2022 vine cu noi provocări pentru angajatori – în special din zona de reinventare continuă a procedurilor și proceselor, coeziunii echipei, dar și a comunicării interne. Aceasta din urmă suplinește prezența fizică limitată la locul tradițional de muncă și echilibrează impactul negativ produs de știrile despre pandemie”, declară Valentin Dima, Consultant Senior în cadrul K2S.

Potrivit specialistului, toate acestea vor pune în continuare presiune pe top management și pe departamentele de resurse umane, de a asculta mai mult sugestiile angajaților și de a crea programe prin care angajații să se simtă conectați și motivați.

Ce schimbă inteligența artificială și automatizarea

Autorii analizei precizează că, în România, studiile arată că circa 18,4% dintre angajați au început să lucreze de acasă ca urmare a pandemiei de COVID-19 în timp ce media europeană a celor care au început să lucreze de la distanță ca urmare a pandemiei este de 36,8%. La nivel global, cifrele arată că 70% dintre angajați  își doresc să aibă în continuare acces la opțiuni flexibile de lucru de la distanță și 65% dintre aceștia spun că își doresc să lucreze mai des alături de colegii lor.

Conform predicțiilor Forumului Economic Mondial, citat de K2S, inteligența artificială și automatizarea vor duce la crearea a 97 de milioane de noi locuri de muncă până în 2025. Astfel, inteligența artificială va fi folosită în primul rând pentru a automatiza o serie de activități repetitive, pentru a le permite angajaților să se concentreze asupra unor activități care necesită o muncă mai complexă, ce necesită creativitate sau inteligență emoțională. Printre exemple se numără avocații, care vor folosi tehnologia pentru a reduce timpul petrecut în revizuirea istoricelor de caz pentru a găsi precedente, dar și medicii, vor avea capacități de viziune computerizată pentru a analiza dosarele medicale și prin care ulterior să poată să pună un diagnostic pacienților, arată analiza citată.

Și angajatorii încep să înțeleagă importanța critică a integrării strategiilor de sănătate și bunăstare a angajaților, inclusiv sănătatea mintală, în obiectivele companiilor, și încearcă să reinventeze definiția bunăstării la locul de muncă.

Din perspectiva angajatului, concentrarea pe dezvoltarea abilităților, mai degrabă decât pe dezvoltarea unui rol, îl va poziționa mai bine pe piața muncii, pentru a-și valorifica ulterior noile oportunități de carieră. Această schimbare a focalizării de la roluri la competențe va fi o tendință cheie atât pentru organizații, cât și pentru angajați în 2022, apreciază specialiștii K2S – Key 2 Success.