ANTIDOT la eternele șantiere din oraș: o echipă de studenți din Cluj lucrează la robotul care repară țevile de sub șosele, dar nu strică asfaltul

Publicat: 05 10. 2014, 12:31
Actualizat: 02 09. 2019, 18:03

Echipa de studenți trebuie să găsească o soluție ca brațul robotic să poată repara chiar și țevile cu diametrul de 20 de centimetri și să fie rezistent la apă, transmite Digi24.

Studenții s-au văzut deja cu partenerii din Germania, iar până la o nouă întâlnire, discută aproape zilnic pe internet.

Aceștia s-au gândit la mai multe soluții pentru realizarea robotului. „Una ar fi să adaptăm structura unui cilindru și să găsim o metodă mecanică prin care să extindem cilindul și să-l retragem înapoi. Provocările sunt că sunt foarte puține modele pe piață și fiecare e adaptat pentru cerințele firmei respective, deci noi de fapt trebuie să venim cu o idee complet nouă”, afirmă studentul Barabas Levente.

„Puteți să vă imaginați două cricuri puse una peste cealată și amândouă se extind. În capătul lor va fi montată freza pentru a putea ajunge la capătul de sus al țevii și, de asemnea, va putea să se rotească pentru a putea parcurge o rotațe completă și a repara fiecare porțiune de țeavă”, a spus George-Adrian Savin, student.

Dr. ing. Ciprian Lăpușan, de la departamentul de Mecatronică și Dinamica Mașinilor, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (UTCN), afirmă că problemă majoră este atunci când țevile sunt deja îngropate în pământ. „Ar însemna să intervină cineva și să înlăture pământul. Evident, costuri și timp mult mai mari”, afirmat el.

Proiectul trebuie să fie gata până la finalul anului, iar bugetul pentru realizare nu trebuie să depășească 2.500 de euro. Proiectul face parte dintr-un program internațional pornit în Germania și Finlanda în 2008, în care a fost acceptată din acest an și Facultatea de Construcții a Universității Tehnice din Cluj-Napoca.

O companie din România, atrasă de costul scăzut, a comandat deja invenția. „Un sistem similar care să rezolve aceleași probleme l-am putea achiziționa din China, la un preț de aproximativ zece ori mai mare decât bugetul alocat pentru realizarea brațului robotic”, a spus Leon Brai, administratorul unei firme de inspecție a țevilor.