„Bicicleta României comuniste se întoarce cu energie și stil”. Cum au reușit patru tineri să vândă mii de Pegas-uri nostalgicilor după copilăria socialistă

Publicat: 26 07. 2017, 18:05
Companiile străine și-au făcut intrarea pe piața românească, iar locuitorii au început să renunțe la multe dintre urmele rămase din epoca socialistă, inclusiv la bicicletele Pegas, fabrica închizând ultima linie de producție în 2001. 
 
În 2012, însă, patru entuziaști de 30 și ceva de ani au cumpărat marca și au venit cu ideea de a recrea bicicletele copilăriei lor, dar cu un design adaptat secolului 21. Decizia a venit după ce unul dintre ei a început să caute un înlocuitor potrivit pentru bicicleta sa importată care-i fusese furată, ceva care să arate cool, dar care să îi ispitească mai puțin pe hoți. 
 
„După Revoluție, nimeni nu a mai valorizat produsele românești, dar acum această tendință se schimbă. Acum, aceste biciclete sunt asimilate amintirilor din copilărie, în mare parte este vorba despre o întoarcere la origini”, a spus pentru The Guardian Andrei Botescu, unul dintre co-fondatori și managerul general al companiei. 
 
Echipa a readus în actualitate câteva dintre tușele distinctive ale bicicletelor din anii ’60 și ’70 și au decis să schimbe puțin schemele de culoare în fiecare an, în așa fel încât oamenii să știe ce „generație de biciclete” fac parte. Promovarea s-a concentrat pe segmentul 30-40, pentru a le trezi tuturor amintiri referitoare la bicicletele tinereții lor. „Avem mulți clienți de 30, 40 sau 50 de ani care au avut cândva un Pegas, dar avem și alții care își doresc să folosească un brand românesc cool”, a adăugat Botescu. 
 
Pegas s-a relansat timid, cu 500 de produse vândute în 2012. Dar noile versiuni au stârnit interesul în România, iar numerele s-au dublat de la an la an. În 2016 au vândut 10.000 de biciclete, iar anul acesta speră să continue trendul și să ajungă la 20.000. Din ce în ce mai mult se orientează spre produsele companiei români mai în vârstă, cei care vor să-și restaureze bicicletele vechi. „Unii își adoră vechile biciclete Pegas, cele cu valoare emoțională, și nu le pasă dacă trebuie să plătească mai mult pentru a le repara, chiar dacă ar fi mai ieftin să-și cumpere una nouă”, susține Botescu. 
 
Multe dintre produse au fost cumpărate de români care trăiesc peste hotare, dar compania își face acum strategia pentru a ajunge și la străini. „Principalul nostru model a fost lansat în 1960 în multe țări, reprezintă un stil retro pentru toată lumea”, adaugă acesta. Totuși, principalul public țintă al Pegas rămâne format din românii care au trăit în acea perioadă în care acestea erau singurele biciclete accesibile.