Ce pedepse riscă românii care fac propaganda teroriștilor

Publicat: 27 05. 2016, 08:54
Actualizat: 02 11. 2016, 04:25

Ministerul Afacerilor Interne(MAI) a pus în dezbatere publică un proiect de lege pentru modificarea si completarea Legii 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, se anunță pe site-ul instituției. În proiect se arată că va fi incriminată persoana care este prinsă că se deplasează pentru a participa la instruirea pentru acte de terorism sau la instruire de susținere a unor entități teroriste, pedepsele fiind între 5 și 12 ani de închisoare.

Astfel, prin noul proiect se incriminează „deplasarea unei persoane de pe teritoriul statului al cărui cetățean este sau de pe teritoriul căruia își are domiciliul sau reședința, spre sau pe teritoriul unui alt stat decât cel al cărui cetățean sau rezident este, în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea, ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susținerea, în orice mod, a unei entități teroriste”, această faptă urmând a fi pedepsită cu închisoare de la 5 la 12 ani. „, se arată într-un comunicat al MAI.

Totodată, proiectul prevede că promovarea unui mesaj prin propagandă săvârșită prin orice mijloc, în public, cu intenția de a instiga la săvârșirea uneia dintre infracțiunile enumerate la art. 32 alin. 1 și 3 și art. 33 alin. 1 și alin. 2 lit. e, (din Legea 535/2004) indiferent dacă mesajul susține sau nu în mod direct terorismul ori dacă au fost săvârșite sau nu respectivele infracțiuni, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani, față de 6 luni la 3 ani cum este în prezent.

La motivele de modificare a legii se notează că principalele surse de risc terorist la adresa securității României sunt de natură externă.

” Riscul terorist se manifestă pe două coordonate: (i) teritoriul național reprezintă preponderent un loc de tranzit sau refugiu, aflat în atenția străinilor originari din state ale Orientului Mijlociu Extins și Afganistan sau Pakistan,(ii) impactul proceselor de radicalizare islamistă generate de ideologia Daesh (ad-Dawlat al-Islamiyya fi’l-Iraqwa’sh-Shām -Statul Islamic din Irak și Levant), îndeosebi asupra convertiților „, se arată în motivarea modificării legii.

Inițiatorii proiectului susțin că pe acest fundament, modernizarea cadrului normativ național în materie devine imperios necesară.

Dacă proiect va trece, în forma actuală, terorismul va fi definit ca reprezentând acele „acțiuni, inacțiuni, precum și amenințări cu privire la acestea, care prezintă pericol public, afectează viața, integritatea corporală sau sănătatea oamenilor,ansamblul relațiilor sociale,factorii materiali, relațiile internaționale ale statelor, securitatea națională sau internațională, care sunt motivate financiar, politic, religios sau ideologic și sunt săvârșite intenționat în unul din următoarele scopuri:a)intimidarea populației sau un segment al acesteia,prin producerea unui puternic impact psihologic și/sau material;b)constrângerea unei autorități publice ori organizații internaționalesă îndeplinească, să nu îndeplinească sau să se abțină de la îndeplinirea unui anumit act;c)destabilizarea gravă sau distrugerea structurilor politice fundamentale, constituționale, economice ori sociale ale unui stat sau organizații internaționale”.

De asemnea, a fost modificat și articolul care definește ce sunt considerate materiale de propagandă teroristă. Potrivit proiectului, acestea sunt „orice material în format scris, audio, video, orice aplicație informatică, precum și orice altă formă de exprimare prin care, în mod explicit sau implicit, se face apologia terorismului ori se expun sau se promovează idei, concepții, doctrine sau atitudini de susținere a terorismului”.

Proiectul poate fi consultat pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne., unde va rămâne în dezbatere publică pentru 20 de zile.