Ce salarii vor candidații „entry-level” de pe piața muncii. „Tinerii născuți după 1990 preferă să stea acasă”

Publicat: 04 02. 2016, 14:00

Astfel, în ceea ce privește industriile din România cu cea mai mare atractivitate în rândul forței de muncă, studiul indică domeniile FMCG (Fast Moving Consumer Goods – bunurile de consum cu mișcare rapidă), retail, telecomunicații și financiar, la polul opus situându-se construcțiile, audit & consultanță și agricultură. 73% dintre respondenți și-ar dori să lucreze în domeniul IT, urmat de un procent de 68% pentru auto (mai ales în vânzări, dar și în producție auto) și de 54% pentru energie și industrie. De altfel, în termeni de atractivitate, cel mai mult teren au pierdut industriile FMCG, retail și agricultură, înregistrând scăderi de până la 13% în 2015 față de anul 2013.

Conform studiului, candidații fără experiență (entry-level) au așteptări salariale peste 1.400 de lei, în timp ce 40% dintre cei intervievați s-ar angaja pentru un salariu lunar de peste 1.500 de lei. O companie care activează într-unul dintre domeniile construcții, audit & consultanță sau agricultură va trebui să dea dovadă de mai multă creativitate în programele de recrutare pentru că cele trei domenii au o notorietate foarte scăzută în rândul oricărui candidat, indiferent de nivel, se arată în studiu.

„În ceea ce privește piața muncii, există o creștere a cererii de angajați. În general se cere limba engleză și cunoștințe de operare calculator. Însă nevoia de job scade, față de prima decadă de după Revoluția din 1989. Tinerii care au acum între 20 și 30 de ani, deci cei născuți după 1990, preferă să stea acasă, cariera nu mai este o prioritate pentru ei. Unii vor să își dezvolte propria afacere. Se sesizează și o creștere a salariilor. Ca și consecințe, vedem o responsabilitate mai scăzută, dar și o productivitate mai mică. Lipsa de resurse umane restrânge profitabilitatea companiilor”, a declarat joi, într-o conferință de presă directorul general al Mercury Research, Ioan Simu, la prezentarea studiului.

Potrivit acestuia, numai unele firme vor avea angajații potriviți, iar marketingul de angajator ar putea asigura atragerea lor în procesul de recrutare.

Studiul prezintă totodată și un Top 10 al celor mai cunoscuți angajatori de pe piața locală, acesta fiind dominat de companii din comunicații și retail. Astfel, topul Most Loved Employers poziționează în topul restrâns al celor mai cunoscuți angajatori de pe piața locală companiile RCS/RDS, Kaufland și Avon Cosmetics România, Lidl și Orange România, Vodafone România, McDonald”s România, Carrefour România, Telekom România, FAN Courier.

În ceea ce privește cei mai doriți 10 angajatori de pe piața locală, aceștia sunt Google, Microsoft, Mercedes – Benz, BMW, Deloitte, Dell, IBM, SAP, Porsche Finance Group și Continental AG, unde mai mult de 50% dintre respondenți și-ar dori să își construiască o carieră.

De asemenea, potrivit rezultatelor studiului, candidații preferă să comunice online cu viitorul angajator. În procesul de căutare a unui job, internetul este folosit de forța de muncă pentru a accesa atât site-uri de joburi, cât și site-ul de prezentare al companiilor angajatoare atractive.

Referitor la factorii care determină forța de muncă să se angajeze sau să opteze să plece la o altă companie, în fruntea clasamentului este salariul, urmat de siguranța jobului și obligațiile contractuale ale angajatorului. O creștere salarială de 37% i-ar face pe angajați să își schimbe locul de muncă, în timp ce o serie de beneficii importante precum bonusurile de performanță, al 13-lea salariu, tichetele de masă, asigurarea prânzului sau timpul de lucru flexibil pot influența decizia acestora de a se angaja sau de a rămâne într-o companie.

Pentru realizarea studiului Most Loved Employers, Inspire Group și Mercury Research au analizat peste 170 de companii din 16 industrii. Eșantionul respondenților este format din persoane cu vârste cuprinse între 19 și 45 de ani, cu un nivel mediu sau înalt de studii finalizate, din toate domeniile existente în piața din România. Studiul a fost realizat la inițiativa Inspire Group, prin expertiza Mercury Research și furnizează informații despre piața muncii din România, privită din perspectiva angajaților. Metodologia de realizare a studiului este reprezentată de implementarea interviurilor online.

Inspire Group este un jucător activ în industria serviciilor de promovare a imaginii de angajator, cu o experiență de peste opt ani în domeniu. Mercury Research este o companie de cercetare de piață prezentă pe piața din România din anul 1994.