Cum a fost afectat brandul Volkswagen în România, din cauza scandalului emisiilor

Publicat: 09 10. 2015, 12:42

Mediafax Monitorizare a analizat timp de două săptămâni, în perioada 22 septembrie – 5 octombrie 2015, articolele din presa centrală tipărită și din 1400 de site-uri referitoare la cazul Volkswagen, rezultând 180 de articole în presa scrisa centrală și peste 9000 de articole în online.

De la începutul mediatizării acestui caz primul vârf s-a înregistrat în data de 24 septembrie, a doua zi dupa demisia directorului general al grupului Volkswagen Martin Winterkorn. Acesta a demisionat în 23 septembrie primele referiri fiind în seara acelei zile în online și continuând masiv a doua zi atât în online, cât și în print, când s-au mediatizat și informații referitoare la schimbările de la conducerea grupului.

Un alt vârf de mediatizare a fost în 28 septembrie, când Procuratura din Germania a deschis o anchetă și apare și declarația premierului român Victor Ponta potrivit căreia din când în când e „binevenită” o lecție pentru „cei care tot dau lecții”. În aceeași zi au apărut multe informații legate de numărul mașinilor Volkswagen, Skoda și Seat afectate de acest scandal.

Cele mai multe referiri la au fost înregistrate în data de 1 octombrie în online (peste 1000 de articole) și în data de 2 octombrie în presa scrisa centrala (31 de articole), în momentul implicării autorităților române. În data de 1 octombrie Registrul Auto Român a anunțat că nu mai eliberează cărți de identitate pentru mașinile Volkswagen cu motor Euro 5 diesel, iar ministrul Transporturilor, Iulian Matache, ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, și președintele ANPC, Marius Dunca, au făcut o conferință de presă comună și au anunțat măsurile autorităților române în acest caz. Toate aceste informații și declarații au fost amplu mediatizate în online și în ziua următoare și în print.

De asemenea, în perioada menționată, Mediafax Monitorizare a urmărit asocierea brandului Volkswagen, în cadrul articolelor, cu o serie de cuvinte pozitive: încredere, respect, dezmințiri, ascensiune, creștere, câștig, valoare, performant, succes, responsabilitate și altele, dar și cu o serie de cuvinte cu conotații negative: scandal, trișat, acuzații, declin, scădere, pierdere, anchetă, trucat, crizî, dieselgate. În multe articole monitorizate brandul a fost asociat atât cu cuvinte cu caracter pozitiv, cât și cu cuvinte cu conotații negative, predominând însă ultimele.

Astfel, în perioada monitorizată, brandul Volkswagen a fost cel mai des asociat în articole cu cuvinte negative: „scandal” – 99 de articole în print și peste 5000 de articole în online, urmat de „acuzații” – 30 de articole în print și peste 1000 în online și „criză” – 22 de articole în print și peste 1000 în online. În ceea ce privește conotația pozitivă a referirilor, cele mai des întălnite au fost „respect”, „a respecta” – 26 articole în print și peste 500 în online, „valoare” – 28 în print și peste 500 în online și „încredere” – 21 în print și peste 400 în online.

Analiza a relevat că „scandal”, cel mai întâlnit cuvânt, a apărut de zece ori mai des în această perioadă decât „respect”.