Cum explică ministrul Transporturilor de ce a ajuns Autostrada Pitești-Sibiu cea mai scumpă din România

Publicat: 28 07. 2017, 16:12
Actualizat: 26 03. 2019, 09:47

Întrebat de prețul Autostrăzii Sibiu-Pitești, despre care au existat mai multe variante care au apărut în spațiul public, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, vineri, la Arad, că acesta este de 2,6 miliarde de euro fără TVA.

„Am văzut că s-a făcut o mare dezbatere pe marginea prețului care apare în Master Plan și prețul care a apărut în indicatorii tehnico-economici. În 2008 s-a efectuat un studiu de fezabilitate care a reliefat prețul acestui obiectiv de investiții, și anume, 2,6 miliarde fără TVA, pentru că vorbim de întreaga valoare. Valoarea integrală cuprinde și exproprieri și mai multe lucruri care incumbă procedura de construire a acestei autostăzi. Valorea totală este 2,6 miliarde lei plus TVA”, a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.

Dezbaterile publice au început după ce s-a anunțat că valoarea totală a investiției în Autostrada Sibiu-Pitești va fi de 3,34 miliarde de euro (15 miliarde de lei), așa cum se arată într-un proiect normativ postat pe site-ul Ministerului Transporturilor. Master Planul General de Transport, adoptat anul trecut, prevedea investiții de 1,6-1,8 miliarde de euro.

Anexa 1 la proiectul de modificare a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții Autostrada Sibiu-Pitești, postată pe site-ul Ministerului Transporturilor, prevede o valoare totală a proiectului de 15,06 miliarde de lei, echivalentul a 3,34 miliarde de lei la cursul oficial de 4,5241 lei/euro, prevăzut în același document.

Potrivit Master Planului General de Transport, adoptat prin HG 666/2016 în toamna trecută, Autostrada Sibiu-Pitești necesita investiții de 1,6-1,8 miliarde de euro și urma să fie finanțată din fonduri europene în proporție de 75%.

„Față de studiul de fezabilitate realizat în anul 2008 s-au efectuat o serie de revizuri, pricipalele constând în reinvestigarea terenului și studierea mai multor variante de coridoare posibile de traseu cât mai optime având în vedere constrângerile zonei atât din punct de vedere topografic, geografic, geotehnic, hidrografic, a declarării unor noi situri protejate natural și cultural, cât și a dezvoltărilor socio-economice și a creșterii considerabile a traficului, atât cel de mărfuri cât și cel turistic și de pasageri”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului normativ. Autostrada ar urma să aibă circa 123 de kilometri.