EDU.RO REZULTATE BAC 2013. ISJ Covasna vrea subiecte diferite la Limba română pentru elevii minoritari față de elevii români

Publicat: 16 07. 2013, 19:05
Actualizat: 05 02. 2016, 19:38

Conducerea Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Covasna consideră că elevii aparținând minorităților naționale ar trebui să primească la bacalaureat subiecte diferențiate la Limba și literatura română față de elevii români, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Șeful ISJ Covasna, Keresztely Irma, a declarat, marți, într-o conferință de presă, că inspectoratul a făcut o analiză pe baza rezultatelor obținute la bacalaureat de elevii din județ, din care reiese, printre altele, și faptul că majoritatea elevilor au avut probleme la proba de Limba și literatura română, dar în schimb la Limba și literatura maghiară au avut o promovabilitate foarte bună.

Șeful ISJ Covasna apreciază că elevii maghiari, oricât s-ar strădui, nu au cum să-și însușească limba română la nivelul celor care o au ca limbă maternă.

Keresztely consideră că ar trebui ca elevilor aparținând minorităților naționale să le fie predată limba română după manuale și programe speciale, iar la bacalaureat să primească subiecte diferențiate, și nu aceleași pe care le primesc elevii români.

Ea a mai menționat că acești elevi trebuie oricum să depună un efort mai mare, pentru că ei mai au un examen în plus la bacalaureat, cel la limba maternă, pe lângă cele trei probe obligatorii, pe care le susțin elevii români.

Potrivit rezultatelor afișate, vineri, pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Covasna, promovabilitatea la examenul de bacalaureat în județ este de 43,56 la sută, față de 42,74 la sută, cât era înainte de soluționarea contestațiilor.

Dacă înaintea soluționării contestațiilor, un număr de 868 de candidați au fost declarați respinși, în urma rezultatelor finale numărul acestora a scăzut la 856.

Potrivit ISJ Covasna, în cazul candidaților din promoția curentă, 46,51 la sută au reușit să promoveze examenul, iar din promoțiile anterioare 30,18 la sută au obținut note de trecere.

Potrivit rezultatelor finale, la secția maghiară, promovabilitatea este de 37,76 la sută, iar la cea română, de 55,53 la sută.

Potrivit ISJ Covasna, la examene s-au înscris 1.686 de absolvenți de clasa a XII-a, din care s-au prezentat 1.522, iar trei au fost eliminați.

În august 2007, președintele Traian Băsescu susținea, în timpul unei vizite în Covasna, necesitatea introducerii unui sistem special de predare a limbii române pentru copiii maghiari, ca și cum limba română ar fi o limbă străină pentru ei. Traian Băsescu declara că unul dintre lucrurile pe care le-a sesizat în discuțiile purtate cu localnicii era legat de învățarea limbii române de către copiii care provin din familii de maghiari.

Ideea a fost preluată, doi ani mai târziu, de Crin Antonescu, în calitate de candidat al PNL la Președinție, care susținea, vorbind despre copiii etnicilor maghiari, că ar putea învăța limba română, în primii ani de școală, ca pe o limbă străină, precizând că prin „limbă străină” înțelege altă limbă decât cea maternă, el adăugând că aceștia au interesul de a cunoaște limba română.