EVALUARE NAȚIONALĂ 2012 ROMÂNĂ, barem de corectare. Cel mai controversat subiect: „De ce e subiectivă”

Publicat: 25 06. 2012, 23:45
Actualizat: 29 06. 2012, 19:51

Elevii care au susținut proba la limba română în cadrul examenului de EVALUARE NAȚIONALĂ 2012 au avut probleme serioase în a rezolva un subiect de 6 puncte din cele 100 posibile. Absolvenților de clasa a opta li s-a cerut să identifice tipul subordonatei din fraza „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii„, ei trebuind să aleagă dintre variantele atributivă, predicativă și subiectvă.

Potrivit baremului de corectare, subordonata este subiectivă, însă propoziția ar putea fi la fel de bine predicativă, susțin unii profesori.

Lingvista Gabriela Pană Dindelegan, membru corespondent al Academiei Române și profesor doctor la Facultatea de Litere a Universității din București, consideră însă că, la nivelul clasei a opta, „aceasta este interpretarea: propoziția este subiectivă. Faptul că ocupă prima poziție în frază duce, la o citire neutră, la interpretarea propoziției ca subiectivă. La nivel școlar, după toate culegerile lor de exerciții, propoziția este subiectivă”, a declarat pentru gândul Gabriela Pană-Dindelegan. În opinia ei, pentru ca subordonata să fie predicativă, ar trebui să fie citită cu un accent special, cu o pronunție de un anume tip, care nu poate fi marcată în scris, în limba română.

Și lingvista Rodica Zafiu, profesor doctor la Facultatea de Litere a Universității din București, consideră că elevii trebuiau să indice subordonata drept subiectivă. „În absența unei intonații speciale și a unor indicii suplimentare, propoziția este subiectivă. Este prima din frază și nu există un context care să dea mai multe informații. E drept că se pot imagina contexte, dar ele lipsesc aici”, explică Rodica Zafiu pentru gândul. Ordinea propozițiilor în frază este, spune ea, semnificativă în acest context – „Ceea ce mă jenează” ocupă prima poziție. Însă crede că la examenele de acest gen ar trebui să fie evitate subiectele interpretabile. „Ideal ar fi ca la examene să nu existe subiecte interpretabile, dar nu întotdeauna se reușește acest lucru”, spune Rodica Zafiu.

Gramatica Academiei dă drept exemplu o structură asemănătoare, „Ceea ce mă bucură este că am terminat lucrarea la timp”, despre care scrie că este „dificil de interpretat”. Prima interpretare este că subordonata este subiectivă, „în virtutea poziției inițiale și a statutului de temă”. Propoziția poate fi însă considerată și predicativă, având în vedere că informația din al doilea component al structurii „vehiculează informația de identificare”.