MODERNIZARE. ANCOM pune în dezbatere publică noi conditii tehnice pentru transmiterea apelurilor la numărul de urgență 112

Publicat: 01 07. 2020, 18:23
Actualizat: 06 04. 2021, 20:05
Operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgență au răspuns la 11.301.881 apeluri / Sursa foto: sts.ro

Condițiile tehnice de interconectare pe baza tehnologiei IP între Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) și Telekom România, operatorul care asigură preluarea apelurilor către 112, au fost supuse consultării publice de către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a anunțat, miercuri, decizia de a supune noile condiții tehnice în dezbatere, în contextul procesului de modernizare a infrastructurii Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU). Porivit comunicatui de presă al instituției, noul tip de interconectare IP va funcționa în paralel cu soluția actuală de interconectare, fiind asigurată preluarea tuturor apelurilor, indiferent de condițiile tehnice utilizate.

Conform prevederilor legale, ANCOM analizează şi stabileşte condiţiile tehnice și economice referitoare la realizarea comunicațiilor către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență.

Ce presupune modernizarea tehnologiei de interconectare a SNUAU

În urma demersurilor inițiat de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) pentru modernizarea SNUAU, sistemul informatic centralizat de preluare şi dispecerizare a apelurilor către 112 va utiliza o infrastructură bazată pe un nou tip de interconectare, respectiv interconectarea bazată pe tehnologia IP, a transmis ANCOM.

„Astfel, ANCOM propune redefinirea condițiilor de interconectare între SNUAU și Telekom România, prin utilizarea tehnologiei IP, în vederea preluării apelurilor de urgență și a informațiilor de localizare corespunzătoare acestora. De exemplu, interconectarea IP trebuie să fie realizată prin legături de date private și securizate, asigurându-se redundanța atât la nivel fizic, cât și la nivel logic”, se arată în comunicatul transmis.

Ce se întâmplă dacă un Centru Național 112 nu este funcțional

Potrivit ANCOM, proiectul de modernizare a SNUAU prevede, totodată, modernizarea punctelor de preluare şi dispecerizare a apelurilor de urgenţă, cu introducerea unor Centre Naționale 112 care asigură preluarea și procesarea apelurilor de urgență.

Astfel, proiectul de decizie al ANCOM prevede amplasarea punctelor de interconectare bazate pe tehnologia IP în cadrul Centrelor Naționale 112 din București, Brașov și Sibiu. Astfel, în situația în care cel puțin un Centru Național 112 nu este funcțional, va fi asigurată rerutarea automată a traficului către centrele disponibile.

De asemenea, fiecare interfață a echipamentelor de interconectare IP va asigura o capacitate de 1 Gbit/s, iar fiecare punct de interconectare va asigura transportul traficului la nivel național pentru minim 1500 sesiuni (apeluri) simultane și procesarea a minim 200 de sesiuni (apeluri) pe secundă.

În prezent,  interconectarea între SNUAU și rețeaua operatorului se realizează  prin utilizarea sistemului  de semnalizare pe canal comun  nr.7, prin șapte  puncte de interconectare, conform expunerii de motive a proiectului.

Proiectul de Decizie ANCOM pentru modificarea și completarea Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Comunicaţii nr. 1.023/2008 privind realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgență poate fi consultat pe pagina ANCOM, iar persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 10 iulie, la adresa fizică, telefonic sau prin e-mail pe adresa consultare@ancom.org.ro.

Aproape 12 milioane de apeluri anul trecut

Potrivit datelor STS, există 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgență, câte unul în fiecare județ. Centrul 112 București-Ilfov recepționează apelurile atât din București, cât și din județul Ilfov.

În anul 2019, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgență au răspuns la 11.301.881 apeluri.

Aproape jumătate din numărul total de apeluri preluate în anul 2019 nu reprezintă urgențe de competența Serviciului 112, ci solicitări de informații diverse, apeluri efectuate din greșeală, farse și apeluri injurioase.

64% dintre urgențele anunțate la 112 în anul 2019 au reprezentat cazuri medicale.

În cele două luni de stare de urgenţă, s-au preluat peste 42.000 de apeluri legate de coronavirus.