Primăria Capitalei vrea să introducă o nouă taxă auto. Care sunt mașinile vizate

Publicat: 13 02. 2018, 08:32

Primăria Capitalei a organizat, luni, o ședință de dezbatere publică privind Planul de Calitate a Aerului, în care au fost prezentate principalele măsuri pe care Municipalitatea vrea să le pună în practică pentru a reduce efectele poluării. Potrivit PMB, traficul este principala sursă de poluare.

Potrivit reprezentanților PMB, cea mai mare pondere în ceea ce privește poluarea din București o reprezintă traficul foarte aglometat, urmată de încălzirea rezidențială, iar principalii poluanți din cauza traficului sunt oxizii de azot, benzenul și monoxidul de carbon.

„Planul de calitate a aerului a fost întocmit având în vedere măsurile, investițiile preconizate prin Planul de Mobilitate Durabilă și prin toate planurile care vizează dezvoltarea Bucureștiului. Astfel, a trebuit să corelăm toate măsurile cu cele de transport sau cu acțiunile de mediu, cu strategia de dezvoltare a serviciului de salubrizare, cu planul de acțiune de reducere a zgomotului, înnoirea parcului auto și creșterea performanței energetice a blocurilor de locuințe”, a precizat Ioana Șuteu, șefa Serviciului de Monitorizare a Calității Mediului din cadrul PMB.

Practic, potrivit Ioanei Șuteu, Planul de Calitate a Aerului trebuie să fie în strânsă legătură cu alte măsuri pe care PMB le-a luat deja sau le are în plan. De exemplu, spune reprezentantul PMB, măsurile privind fluidizarea traficului sunt cele mai importante pentru reducerea poluării.

„În ceea ce privește traficul rutier, trebuie luate măsuri de fluidizare a circulației, de stimulate a utilizării transportului public, fie prin măsuri la nivelul Metrorex, de implementare și de îmbunătățire a actualului sistem, sau măsuri legate de înnoirea parcului auto la RATB”, a mai precizat Șuteu, care a menționat și introducerea unor taxe (vignete) pentru intrarea în Centrul Capitalei.

De asemenea, potrivit reprezentantului PMB, pentru Planul de Calitate a Aerului din București, primăria trebuie să ia și măsuri suplimentare, precum îmbunătățirea sistemului inteligent de semaforizare, prin care, până în anul 2020, toate intersecțiile din București să permită prioritizarea transportului public.

Ioana Șuteu a vorbit și despre modernizarea Centurii Capitalei, dar și despre extinderea magistralei 4 Metrorex și finalizarea magistralei 5, precum și construirea rutei de metrou spre Otopeni.

„Nu în ultimul rând, s-a discutat și de implementarea benzilor unice pentru transportul public, dar și piste de biciclete, ca o măsură a transportului alternativ (…) Este esențial ca fiecare dintre noi, șoferi fiind, să privim ca o alternativă utilizarea transportului public și să lăsăm pentru o zi, două, mașina acasă”, a mai precizat Ioana Șuteu.

În cadrul dezbaterii, singurul consilier care a luat cuvântul a fost Alexandru Gâdiuță, din partea USR, care a reproșat faptul că dezbaterea a fost organizată greșit.

„Este un punct de pornire, calitatea aerului este foarte importantă pentru calitatea vieții. Dar, aș vrea să vă spun că am și câteva nemulțumiri. Din păcate, această dezbatere atât de importantă pentru bucureșteni nu a fost promovată deloc pe canalele de promovare ale Primăriei Municipiului București, fiind anunțată doar pe un colț al site-ului PMB. De asemenea, la dezbatere au rămas pe dinafară foarte mulți cetățeni interesați, dar și specialiști din domeniul mediului”, a precizat Alexandru Gâdiuță.

La ședință a luat cuvântul și Oana Mateescu, membru al Asociației pentru natură și Protecția Mediului, care lociește în Chiajna și care a ridicat problema gropii de gunoi din zonă. „Eu stau în Chiajna, Ilfov, unde avem o mare problemă acolo, cu groapa de gunoi Iridex. (…) În aceea zonă, hidrogenul sulfurat emanat de gunoaie atinge norme colosale. Noi zi de zi suntem intoxicați în Chiajna”, a precizat Oana Mateescu.

Marian Ivan, președintele Organizației pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR), a susținut că Municipalitatea ar trebui să investească mai mult în ceea ce privește infrastructura pentru traficul bicicletelor și al pietonilor.

„Dacă vrei să mergi pe trotuaar în acest oraș, nu ai pe unde, pentru că sunt ocupate de mașini”, a precizat Marian Ivan.