Primarul Oprescu mută Hala Matache

Publicat: 20 09. 2012, 18:25
Actualizat: 27 09. 2018, 20:16

Primarul Capitalei Sorin Oprescu a declarat, joi, că trebuie lămurită situația cu Hala Matache, pentru că în proiectul magistralei rutiere Buzești – Berzei sunt cheltuieli fantastice, precizând că hala va fi mutată „exact cu 37 de metri și 20 de centimetri mai încolo”.

Întrebat dacă se duce, joi, la dezbaterea proiectelor privind mutarea Halei Matache și construcția pasajelor subterane de la Piața Charles de Gaulle și Piața Presei, în Comisia Tehnică de Urbanism a Ministerului Dezvoltării, Oprescu a spus că merge la aceste discuții.

„Să lămurim o dată cu Hala Matache. Nu pot să o țin, domne, pe loc, sunt niște cheltuieli fantastice, și atunci o să o mut exact cu 37 de metri și 20 de centimetri mai încolo. Nu fac pe nebunul, chiar asta e distanța. A fost ideea și doi ani ani și jumătate am tot stat în discuții sterile. Am respectat și societatea civilă, am prezentat și planurile, dacă se poate face. Linia de tramvai avea un circuit, dar nu asta ne împiedica, ci infrastructura. Există totuși o zonă gravitațională de unde curg dejecțiile, chiar sub hală este o coloană de drenaj care este făcută undeva din anii 1932-1933. Nu a mai umblat nimeni acolo”, a spus primarul general al Capitalei, răspunzând unei întrebări care i-a fost adresată după conferința de presă privind anunțarea primei ediții a Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio „RadiRo”.

Potrivit Asociației Salvați Bucureștiul, în urma negocierilor din iulie 2011 dintre Primăria Capitalei, Ministerul Dezvoltării și ONG-uri s-a convenit ca municipalitatea să continue lucrările blocate pe axa nord-sud a proiectului Berzei – Buzești cu condiția ca Hala Matache să nu fie mutată.

Ministerul Dezvoltării a emis în acest sens un aviz în februarie 2012, însă Primăria Capitalei solicită, joi, modificarea avizului pentru demolarea Halei Matache și reconstruirea ei pe alt amplasament, potrivit Asociaței Salvați Bucureștiul, care a anunțat că luni va fi organizat un miting în fața Ministerului Dezvoltării.

Hala Matache se află pe traseul proiectat al noii magistrale rutiere Buzești-Berzei. Ca urmare a dezbaterii inițiate de specialiști și reprezentanți ai societății civile, proiectul inițial de mutare a imobilului a fost sistat anul trecut, urmând a se găsi o soluție urbanistică de prezervare a monumentului pe actuala poziție. Prin urmare, monumentul a fost trecut în conservare, responsabilitatea pentru paza și integritatea acestuia revenind Primăriei Capitalei.

În februarie, ministrul Culturii cerea primarului Sorin Oprescu și instituțiilor abilitate să acționeze urgent și energic pentru stoparea actelor de vandalism sesizate recent de societatea civilă la Hala Matache, recuperarea furturilor și pedepsirea făptașilor.

Primăria Capitalei arăta atunci faptele semnalate de ministrul Culturii privind actele de vandalism și furturile din perimetrul Halei Matache sunt de natură penală, iar municipalitatea își oferă întreg suportul, implicit un proiect de hotărâre privind conservarea obiectivului.

Municipalitatea preciza că, prin aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investitii „Dublarea diametralei Nord – Sud Buzești – Berzei – Uranus”, CGMB a decis dezafectarea Halei Matache în vederea construirii arterei rutiere.

„Ulterior, ca urmare a dezbaterii inițiate de specialiști și reprezentanți ai societății civile, împreună cu reprezentanți ai Primăriei Capitalei și ai Ministerului Dezvoltarii, proiectul inițial a fost sistat anul trecut, în acest moment purtându-se discuții pentru identificarea soluției optime pentru această clădire”, preciza Primăria Capitalei.

De la momentul sistării lucrărilor, pe tronsonul pe care se află Hala Matache municipalitatea a luat măsuri de conservare și protejare a monumentului istoric de categoria B. Astfel, a fost închis perimetrul, au fost construite grilaje în scopul prevenirii actelor de vandalism, s-a acoperit construcția cu materiale de calitate pentru a preveni infiltrațiile de ape meteorice, s-au scos scările de acces către acoperiș și s-au asigurat patrule ale Poliției Locale, mai arăta municipalitatea.

Primăria Capitalei adăuga că Direcția de Infrastructură și Servicii Publice va iniția un proiect de hotărâre prin care va solicita Consiliului General modificarea indicatorilor tehnico-economici, astfel încât să fie alocate fonduri în vederea conservării obiectivului.

Proiectul diametralei Buzești-Berzei-Uranus a fost contestat, de la începutul investiției, de către mai multe ONG-uri, care au criticat felul în care au fost făcute exproprierile și au fost date autorizații de demolare pentru imobile cu statut de monument istoric sau din zone protejate.

Primarul Capitalei anunța, în noiembrie 2010, că Bucureștiul va putea fi traversat de la nord la sud în 20 de minute, pe traseul Piața Victoriei – Piața Coșbuc, în urma lucrărilor la diametrala Buzești-Berzei-Uranus, pe care o califica drept „cea mai mare operațiune urbană din ultimii 20 de ani”.

Municipalitatea preciza atunci că valoarea estimată a investiției este de circa 330 de milioane de euro.