RATB s-ar putea extinde cu 56 de linii către localitățile din Ilfov

Publicat: 29 03. 2017, 11:40

Pe ordinea ședinței Consiliului General al Municipiului București (CGMB), de miercuri, primarul general al Capitalei a introdus proiectul de înființare a 56 de noi linii de transport public. Acestea ar urma să lege cartierele mari ale Bucureștiului de localitățile importante din județul Ilfov. De asemenea, vor face legătura între cartierele de periferie ale Capitalei și zona de centru a municipiului București.

,,Luând în considerare condițiile socio-economice actuale și ținând cont de principiul continuității serviciilor de transport contractate, se propune actualizarea traseelor cuprinse în Programul de transport rutier de persoane prin servicii regulate pe raza Municipiului București și a județului Ilfov, iar pentru întocmirea de acte adiționale este necesar ca proiectul să fie adoptat în regim de urgență. În anumite cazuri este necesară prelungirea traseelor urbane până la imediata apropiere a liniei administrative a Capitalei”, se arată în expunerea de motive a proiectului, semnată de Gabriela Firea.

Conform proiectului de hotărâre, între zona Republica, din București, și localitatea Dobroești, din județul Ilfov, ar urma să circule linia 400, care va fi deservită de două autobuze, va avea 23 de stații și pe percursul unei zile vor fi efectuate cel mult 26 de curse.

Cel mai lung traseu va fi cel al liniei 444, între Piața Presei, din Capitală, și localitatea Micșunești-Moară, care va avea 50 de kilometri lungime, 48 de stații, va fi deservit de două autobuze, care vor face cel mult opt curse într-o zi.

Localitățile care ar urma să fi conectate de Capitală prin autobuzele Regiei Autonome de Transport București (RATB) sunt Brănești, Danubiana, Pantelimon, Chiajna, Cornetu, Domnești, Afumați, Bălăceanca, Petrichioaia, Leordeni, Sitaru, Moara Vlăsiei, Ștefănești, Vidra, Berceni, Zurbaua, Chitila, Jilava, Dascălu, Pruni, Tegheș, Islaz, Șindrilița, Dărăști, Agropol, Bragadiru, Clinceni, Siliștea Snagovului, Dimieni, Gruiu, Ciolpani, Sitaru, Otopeni, Balotești, Vârteju, Găneasa, Măgurele, Dârvari, Tanganu, Buftea, Cernica, Glina, 1 Decembrie, Vidra, Tunari și Periș.

Prețul unui bilet va fi de 1,50 lei, sau vor fi disponibile trei tipuri de abonamente lunare: pentru o linie – 35 de lei, pentru două linii – 95 de lei, iar pentru toate liniile – 125 de lei.

De asemenea, tot acest proiect propune și prelungirea liniilor 138 (cartier Militari + Piața 21 Decembrie 1989), 178 (cartier Militari – Sala Palatului), 236 (Divertiland – Spitalul Universitar) și 302 (Ghencea – cartier Fortuna), până la limita municipiului București, urmând ca stațiile de la capătul traseelor să fie în județul Ilfov. Prețul unei călătorii pe aceste rute va rămâne neschimbat – 1,3 lei.

Acestei inițiative se opune, însă, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care susține că introducerea acestor linii RATB ar putea duce la falimentul operatorilor privați.

„Practic, o astfel de decizie ar face mai întâi concurență neloială transportatorilor autorizați care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile de transport rutier de persoane, pe aceleași trasee pe care PMB intenționează să introducă noi linii RATB. În acest moment circulă 180 de mijloace de transport ale firmelor private care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile București-Ilfov. Doamna primar general precum si Consilierii Generali, ar trebui să știe că prin inițiativa extinderii liniilor RATB ar putea falimenta firmele care operează actualmente pe aceste rute, iar astfel va afecta nu doar afacerile private, pentru care ar putea răspunde în fața instanței de judecată, ci și bugetul statului și bugetul PMB. Probabil că doamna primar general a fost indusă din nou în eroare de consilierii care nu cunosc realitatea din teren”, a precizat, într-un comunicat de presă remis MEDIAFAX, președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.

De asemenea, reprezentanții COTAR susțin că s-a putut constata că sute de mijloace de transport ale RATB sunt vandalizate anual și fie necesită reparații foarte costisitoare, de la bugetul PMB, fie sunt ținute în garajele RATB, din lipsa fondurilor pentru reparații, ceea ce ar însemna că toate costurile calculate inițial chiar s-ar putea dubla.