REȚELELE SOCIALE fac ravagii în trafic. Cu ce RISCURI se confruntă șoferii români la volan

Publicat: 30 10. 2018, 16:36
Actualizat: 19 11. 2018, 15:36

Utilizarea tehnologiei (vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, ultilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timpul șofatului la volan) reprezintă un comportament riscant, adoptat de aproape jumătate dintre șoferii român, arată studiul realizat de Cult Market Research și Poliția Română, prin Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității.

Astfel, 42% dintre șoferii intervievați afirmă că au adoptat cel puțin unul dintre comportamentele de risc tehnologic: vorbitul la telefon fără a folosi hands-free, trimiterea de SMS-uri, verificarea rețelelor sociale, utilizarea aplicațiilor, a GPS-ului sau filmarea în timp ce conduceau.

Peste un sfert dintre șoferi (29%) au declarat că în ultimele 6 luni, în timp ce conduceau, au vorbit la telefon fără a folosi hands-free, 5% și-au verificat contul de Facebook, Instagram etc., 4% au purtat o conversație pe Facebook, Instagram, What’s App și 1% s-au filmat în timp ce conduceau.

Chestionarul utilizat în anul 2018 a evaluat percepția asupra caracteristicilor traficului rutier, viteza în trafic, atitudini și comportamente de risc în trafic, portul centurii de siguranță, consumul de alcool la volan și agresivitatea în trafic.

Aproximativ 48% dintre cei chestionați au declarat că se simt în siguranță în trafic, iar 52% au declarat contrariul. Conducătorii auto se plâng de nerespectarea regulilor de circulație (61%), starea precară a drumurilor (47%) și faptul că mulți șoferi fac manevre riscante/conduc imprudent (43%).

Este relevant faptul că nivelul cel mai ridicat de amenințare la adresa siguranței generale este dat de comportamentul în trafic al șoferilor, de relațiile în trafic dintre șoferi, respectiv, dintre șofer și regula rutieră.

Aproape 70% dintre participanții la acest studiu au declarat că respectă limita legală de viteză, indiferent de viteza de deplasare a celorlalte mașini. Șoferii chestionați tind să depășească viteza legală în special în afara localității și pe autostrăzi. Peste 80% dintre șoferii chestionați au declarat că, indiferent de categoria de drum, poartă centura de siguranță în cea mai mare parte a timpului.

Aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați spun că au condus sub influența alcoolului. Comparativ cu anii anteriori, există o scădere semnificativă a șoferilor care se urcă băuți la volan: de la 29% în 2008 la 9% în 2018.

Una dintre principalele observații privind agresiunile în trafic este aceea că șoferii români declară că, în ultimele 6 luni, s-au regăsit mai degrabă în ipostaza victimei decât a agresorului. Astfel, aproximativ trei sferturi dintre șoferii chestionați (71%) au declarat că au fost victime ale agresiunilor în trafic sub forma flash-urilor sau claxoanelor. Acesta reprezintă, totodată, și comportamentul agresiv recunoscut cel mai des de către șoferi, urmat de gesturi amenințătoare sau obscene – 47% și de agresiuni verbale – 40%.

Pe baza rezultatelor obținute în cel patru sondaje de opinie, primele trei realizate excusiv de către Poliția Română în anii 2008, 2010 și 2014, iar al patrulea realizat în colaborare cu compania de cercetare sociologică Cult Market Research în 2018, a fost definitivată și o analiză comparativă a acestora, care urmărește schimbarea principalilor parametri privind atitudinile și siguranța în trafic din ultimii 10 ani.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1.259 de conducători auto activi (care în ultimele 6 luni, anterioare aplicării instrumentului de cercetare, au condus un autovehicul), prin intermediul anchetei sociologice telefonice cantitative (CATI). Colectarea datelor a avut loc pe parcursul lunii august.