România, pe lista statelor UE cu mari probleme în privința emisiilor auto poluante

Publicat: 01 03. 2017, 08:48

„Avem acum o înțelegere clară a eșecurilor în supravegherea industriei auto care au făcut posibil scandalul ‘dieselgate’: fraudele ar fi putut fi evitate”, a declarat Gerben-Jan Gerbrandy, un eurodeputat olandez care a contribuit la elaborarea raportului. Prin „dieselgate”, europarlamentarul se referă la scandalul în care este implicat grupul auto Volkswagen, acuzat că a instalat un soft pentru manipularea emisiilor poluante ale motoarelor în timpul testelor.

Raportul, adoptat de o Comisie a PE, cere înăsprirea sistemului de supraveghere, pentru distrugerea relației între autoritățile de reglementare și producătorii auto. Printre propuneri se numără un nou sistem de teste la nivelul european care să permită aplicarea de amenzi.

Raportul, care nu are caracter juridic obligatoriu, menționează Franța, Ungaria, Italia, Slovacia, Spania și România ca fiind țările care blochează adoptarea unor teste de emisii mai realiste.

Grupul auto german Volkswagen a trebuit să achite daune de aproape 15 miliarde de dolari în Statele Unite ale Americii pentru instalarea la motoare diesel a unui soft pentru manipularea emisiilor poluante. În plus, VW va achita o amendă civilă de 1,5 miliarde de dolari și o amendă penală de 2,8 miliarde de dolari. În septembrie 2015, Volkswagen a anunțat că circa 11 milioane de autovehicule ale grupului, la nivel mondial, sunt afectate de scandalul emisiilor poluante. Scandalul a izbucnit după ce Agenția americană pentru Protecția Mediului (EPA) a acuzat VW că a instalat sisteme speciale pe unele autoturisme diesel pentru a evita standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetățeni americani la gaze poluante. Constructorul auto german a instalat un software special în calculatorul de bord al unor modele diesel Volkswagen și Audi. Dispozitivul era programat să activeze un sistem de filtrare completă a particulelor doar în timpul testelor oficiale pentru emisii. După teste, adică în situatiile generale de funcționare a motorului, dispozitivul dezactivează sistemul de filtrare a particulelor, susține Agenția americană pentru Protecția Mediului. Potrivit autorităților americane, 482.000 de autoturisme cu motoare diesel au încălcat standardele federale americane privind emisiile de dioxid de carbon.