Muzica este distractivă, iar a face muzică este și mai plăcut. Există multe motive pentru care toată lumea ar trebui să învețe un instrument muzical. Acest lucru este valabil atât pentru copii, cât și pentru adulți! Este ușor de înțeles de ce părinții ar dori să le ofere copiilor lor oportunitatea de a se implica în acest hobby minunat.
Muzica este distractivă, iar a face muzică este și mai plăcut. Există multe motive pentru care toată lumea ar trebui să învețe un instrument muzical. Acest lucru este valabil atât pentru copii, cât și pentru adulți! Este ușor de înțeles de ce părinții ar dori să le ofere copiilor lor oportunitatea de a se implica în acest hobby minunat. La urma urmei, învățarea unui instrument muzical are numeroase beneficii atât pentru copii, cât și pentru adulți – beneficii cognitive, motorii, mentale și multe altele. Iată câteva motive pentru care ar trebui să vă introduceți copiii în lumea muzicii sau să vă îmbarcați într-o călătorie muzicală ca adult!
Conform mai multor cercetători, cântatul la un instrument muzical poate ajuta atât adulții, cât și copiii, să reducă ritmul cardiac și tensiunea arterială, indiferent de nivelul lor de abilități. De asemenea, poate reduce nivelurile de stres, anxietate și depresie.
Cântatul la un instrument muzical poate îmbunătăți abilitățile de rezolvare a problemelor și capacitatea mentală generală. Cântatul la un instrument muzical duce la intrarea într-o „stare de flux”, un termen inventat de renumitul psiholog Mihaly Csikszentmihalyi. Este o stare care se situează între plictiseală și o stare de alertă ridicată. Această stare permite sincronizarea cu muzica și cântatul corect și lin. Cu siguranță, relaxarea este un motiv bun pentru a învăța să cânți la un instrument muzical, dar se poate spune că este un motiv excelent pentru a face față numeroaselor provocări pe care le întâlnim în viața de zi cu zi.
În urmă cu mai bine de 15 ani, cercetătorii neurologi de la Institutul Max Planck pentru Științe Cognitive și Neuroștiințe din Leipzig investigau influența antrenamentului muzical asupra vorbirii și procesării muzicii la copii. În studiul lor, Sebastian Jentschke și Stefan Koelsch au ajuns la concluzia că muzica și vorbirea sunt procesate în aceleași regiuni ale creierului. Aceasta înseamnă că și copiii avansați din punct de vedere muzical sunt avansați în ceea ce privește abilitățile lingvistice. Iar acest lucru este absolut util la școală și ulterior în lumea muncii.
Dacă copiii și/sau adulții învață să cânte la un instrument, vor depăși cu mai multă ușurință obstacolele mici, iar mai târziu pe cele mai mari. Cu fiecare nou progres în învățare, ei înlătură un obstacol din calea lor. Treptat, devin din ce în ce mai buni la rezolvarea problemelor și în curând pot face ceva ce nu toată lumea poate face. Acest lucru le întărește încrederea în sine și îi face puternici, mental, chiar și în situații non-muzicale.
Este adevărat că atunci când copiii sunt ocupați cu un instrument, în mod implicit se ocupă și de ei înșiși, de corpul și mintea lor. Se vor asculta foarte atent. A stăpâni un instrument înseamnă, în cele din urmă, un control precis și complex al corpului. Acest lucru funcționează în interacțiunea simțurilor, iar capacitatea de autoreflecție este o calitate care îi va ajuta pe copii pe tot parcursul vieții lor.
Muzicienii trebuie să fie atenți unii cu alții și să se asculte reciproc. Dacă toți membrii unei formații sau orchestre cântă doar pentru ei înșiși, melodia sau compoziția ar fi o „supă de zgomot”. Fiecare are sarcina sa specifică de a picta „imaginea de ansamblu”, ajutându-se și sprijinindu-se în același timp reciproc. Acesta este un proces personal de învățare a respectului față de ceilalți, care promovează competența socială și este important să fie învățat la orice vârstă.
Dezvoltarea unui comportament social adecvat este importantă, mai ales când ești tânăr și abia începi să studiezi muzica și devine imperativă atunci când vrei să cânți cu trupe și profesioniști ca adult.
Mișcarea și coordonarea, simțul și atingerea, auzul și văzul sunt super-conectate atunci când se face muzică, ca să nu mai vorbim de utilizarea imaginației și a creativității. Abilitățile cognitive și agilitatea mentală sunt sporite aproape instantaneu. Conform unui studiu realizat de neurocercetătorul Dr. Ines Jentsch de la Universitatea din St. Andrews, Marea Britanie, „educația muzicală superioară, printr-o viteză mai mare în rezolvarea sarcinilor, fără compromisuri în ceea ce privește acuratețea, duce la o procesare mai eficientă a informațiilor și, prin urmare, la o capacitate sporită de concentrare”.
Poate dura ceva timp până când începătorii stăpânesc într-o oarecare măsură un instrument și vor cânta primele concerte mici. Începătorii exersează cu sârguință și bucurie, dar uneori sunt nemulțumiți și poate vor să renunțe. Totul se reduce la o încurajare constantă, care îi va ajuta să persevereze în meșteșug și să considere în curând eforturile roditoare. Acest lucru, fără îndoială, le dă un sentiment real de fericire.
Instrumentul muzical deschide o ușă către lumi complet noi! Îți permite să încerci lucruri, să experimentezi, pur și simplu să faci ceva necunoscut și fără precedent. Poate vei cânta melodii familiare cu propria ta notă individuală. Poate vei improviza și vei pune tonul perfect în contextul perfect și la momentul potrivit. Dacă îți permiți ție (sau altora) să învețe să cânte la un instrument muzical, le vei oferi (și ție însuți) ceva cu care își pot trăi viața interioară pentru tot restul vieții.
Primul instrument, în special, devine cel mai bun prieten, confidentul, cel fidel persoanei în toate situațiile. Fie că este vorba de vioară, canto, chitară, percuție sau pian, persoana va aprecia valoarea instrumentului datorită unei relații intime, foarte speciale, pe care o are cu acesta. Și chiar și personalitatea secretoasă sau timidă poate exprima sentimente pe care altfel nu le-ar dori sau nici nu ar ști cum să le facă. O modalitate de a-și exprima emoțiile.
A cânta la un instrument înseamnă mult mai mult decât a opera o mașinărie. Este un mod de viață, împărtășit în comunități incredibile de oameni cu aceleași idei. Majoritatea muzicienilor au avut experiențe identice sau foarte similare, de la interpretarea primei note până la interpretarea unor piese muzicale complexe. O comunitate extraordinară, cu un mare sentiment de unitate.
Niciodată nu este prea târziu să înveți un instrument muzical. Dar cel mai bun moment pentru a învăța muzică este copilăria. Înscrie-ți acum copilul la cursuri de muzică.