Bunul simț, legiferat. REGULA FERMOARULUI devine obligatorie pentru șoferi. Câte puncte poți pierde din bădărănie
A fost nevoie de o inițiativă specială de modificare a Codului Rutier pentru a-i convinge și pe șoferii români să respecte o regulă de bun simț în trafic, „regula fermoarului”. Ce implică? În situații de drum îngustat din motive oarecare, reparații, accidente, surpări etc șoferii care circulă pe una, două, trei, patru benzi avansează în trafic după regula unul din stânga, unul din dreapta, fără prioritate pe bandă. Este simplu ca la urcarea în lift cu bagaje.
Senatul a adoptat tacit, marți, propunerea legislativă de completare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prin care se introduce „regula fermoarului”, ce permite, în cazul îngustării drumului, încadrarea alternativă pe banda adiacentă a vehiculelor de pe banda afectată, scrie Agerpres.
Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere şi vot s-a împlinit pe 19 iunie, a fost prezentată de preşedintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus şedinţa de marţi a plenului.
„Atunci când pe drumurile cu mai multe benzi de circulaţie pe sens, circulaţia pe una dintre benzi nu poate fi continuată din cauza unui obstacol, unei îngustări a drumului sau din orice alte motive, conducătorii vehiculelor de pe banda adiacentă sunt obligaţi să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda adiacentă”, prevede propunerea legislativă.
Proiectul, iniţiat de un grup de parlamentari preponderent de la USR, vizează îmbunătăţirea fluidizării traficului. Nerespectarea „regulii fermoarului” reprezintă contravenţie şi se sancţionează cu amendă prevăzută în clasa I de sancţiuni, adică 2-3 puncte-amendă.
Iniţiatorii motivează propunerea legislativă prin faptul că regula „va contribui la reducerea congestionării traficului, prevenirea accidentelor şi va face ca traficul să se desfăşoare mai fluent în situaţii de îngustare a benzilor”.
„Regula fermoarului vizează fluidizarea traficului în zonele în care două benzi se îngustează într-una singură, prin alternarea intrării vehiculelor de pe fiecare bandă, ca într-un fermoar. Datorită avantajelor acesteia, regula fermoarului este deja implementată în legislaţia rutieră din Germania, Austria, Elveţia, Olanda, Slovacia. (…) Implementarea regulii va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor şi va face ca traficul să se desfăşoare mai fluent în situaţii de îngustare a benzilor”, se arată în motivarea depunerii proiectului de lege.