Controalele ANPC, în stațiunile de la mare, continuă să scoată la iveală mizeria și mâncarea expirată cu care sunt așteptați turiștii
Amenzi de aproape 900.000 lei au dat comisarii Protecției Consumatorilor, pe litoral, ca urmare a mizeriei și alimentelor de calitate precară pe care le-au găsit în meniul turiștilor, oferite de restaurantele din stațiunile de la mare.
În perioada 02.07 – 06.07.2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a derulat acțiuni de control pe litoralul românesc, în baza Ordinului nr. 518/19.06.2025, emis de președintele ANPC- Cristian Popescu Piedone.
Controalele au vizat respectarea drepturilor consumatorilor în unitățile de cazare, alimentație publică, comerț și servicii, cu accent pe siguranța alimentară, condițiile de igienă și informarea corectă a consumatorului.
În urma controalelor la cei 153 de operatori economici, ANPC a aplicat amenzi de 899.200 lei și a închis temporar 24 dintre aceste unități.
„Principalele abateri constatate:
- Produse alimentare cu data limită de consum depășită sau cu modificări organoleptice;
- Preparate din carne fără etichetare clară privind data deschiderii sau elementele de caracterizare;
- Condiții neigienice în spații de preparare și depozitare (frigider neigienizat, paviment murdar, tăvi cu grăsime arsă, prezența insectelor, zone cu mucegai);
- Lipsa informării privind alergeni, țara de origine a legumelor și fructelor, avertizări de siguranță (ex. imazalil la citrice), sau despre taxa SGR;
- Frigidere nefuncționale sau care nu respectau temperatura de păstrare a produselor (ex. 12°C în loc de max. 7°C);
- Nerespectarea condițiilor de depozitare pentru produse perisabile și congelate;
- Produse nesigure sau periculoase (ex. jucării cu marcaj CE neconform, ambalaje deteriorate, produse expuse la soare, promoții fără produs de referință);
- Lipsa autorizațiilor de funcționare, a afișării certificatelor de clasificare sau a documentelor de calitate;
- Nereguli privind etichetarea (lipsa importatorului/distribuitorului, lipsa traducerii în limba română);
- Lipsă meniu în format 201, lipsă informații nutriționale și ingrediente, lipsă tarif check-in/check-out;
- Spații de joacă neconforme, lipsă avertizări de siguranță;
- Ulei uzat cu resturi arse, agregate frigorifice cu rugină și mucegai, lipsă verificări metrologice.
Stațiunile în care au avut loc controalele: Mangalia, Saturn, Venus, Jupiter, Costinești, Vama Veche, Eforie Nord, Eforie Sud, Neptun, Olimp, Constanța, Mamaia Sud, Mamaia Nord, Năvodari, Corbu și Vadu”, informează Autoritatea, printr-un comunicat.
Comandamentul Litoral 2025 va acționa pe întreaga durată a sezonului estival. Astfel, ne vom putea asigura că operatorii economici respectă drepturile consumatorilor și că serviciile oferite turiștilor sunt sigure, corecte și conforme cu legislația în vigoare.
CITEȘTE Și.
Ai mâncat ciorbă la mare? Cum se face, de fapt. PIEDONE a aflat adevărul