Este „alarmă” la STB după ce o șină a intrat prin podeaua unui tramvai. S-a recurs la măsuri speciale, ca să nu se ajungă la HAOS în București
Linia 16 STB, care circulă pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu, pe platforma de business Pipera, este de miercuri suspendată, după ce o șină a pătruns prin podeaua unui tramvai. Incidentul este catalogat ca unul deosebit de periculos. Doar norocul a făcut ca în acel moment să nu fie vreun călător în zona unde bucata de fier a străpuns podeaua, chiar lângă burduf. Astfel de zone unde se pot rupe șinele sunt multe, iar STB a recurs la măsuri speciale.
Fiind una dintre cele mai degradate linii, și mai ales după incidentul de marți, STB a decis să suspende traseul 16.
Pe lângă această linie, în București sunt multe alte căi de rulare pentru tramvaie care se află într-o stare deplorabilă. Nu toate pot fi suspendate, pentru că asta ar însemna să se paralizeze transportul cu tramvaiul.
Pe de altă parte, șinele reprezintă un real pericol pentru siguranța călătorilor, mai ales că incidentul de marți nu este singular. În 2021, pe Calea Călărași, o șină care a pătruns prin podeaua unui tramvai a rănit grav un călător.
În aceste condiții, STB a luat măsuri speciale. Astfel, în punctele critice se află în permanență echipe de intervenție, iar la cel mai mic incident, se intervine de urgență.
STB, reprezentanți: „S-a ajuns la această măsură pentru că nu putem suspenda toate liniile”
„Dacă vatmanii simt că ceva nu este în regulă, sau observă o șină ruptă, anunță imediat în dispecerat. Iar echipele intervin imediat la fața locului. Dacă este vorba de șine rupte, acestea se sudează pe loc, se polizează. Dacă este nevoie, se schimbă cuponul de șină. S-a ajuns la această măsură pentru că nu putem suspenda toate liniile cu mari probleme, iar siguranța este cea mai importantă”, au declarat pentru Gândul reprezentanți ai STB.
Potrivit sursei citate, punctele critice unde sunt echipe de intervenție sunt următoarele:
- Bulevardul Corneliu Coposu
- Calea Călărași
- Nerva Traian
- Basarabia
- Chișinău
- Lacul Tei – Maica Domnului
Practic, pe aceste artere, liniile sunt deplorabile, atât în ceea ce privește șinele, cât și dalele și tot ce presupune calea de rulare.
Lucrările de reabilitare la aceste linii ar fi trebuit să înceapă din acest an, însă, potrivit lui Nicușor Dan, cel puțin pentru anul 2025 nu există finanțare pentru astfel de investiții.
Linia STB Basarabia costă aproape un miliard de lei
Dacă ne referim la linia de pe Basarabia, care este extrem de degradată, aceasta trebuie reabilitată cu suma de peste 700 de milioane de lei (fără TVA).
În august 2024, Primăria Capitalei a atribuit contractul pentru 18 km de linie de tramvai de pe Bd. Th. Pallady, Bd. 1 Decembrie 1918, Bd. Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Corneliu Coposu, inclusiv Bucla Complex Titan. Proiectul face parte din cei 50 km de linie de tramvai, în stare avansată de degradare, care ar trebui modernizați în următorii ani de Primăria Capitalei.
„Am atribuit încă un contract pentru reabilitarea liniilor de tramvai din Capitală. Este vorba despre un tronson cu o lungime de 18 km cale dublă de rulare pe care circulă liniile 40, 27, 19, 36, 23”, anunța Nicușor Dan pe pagina de Facebook, în august 2024.
Licitația a fost câștigată de firma PORR CONSTRUCT, valoarea contractului fiind de 715.580.351 lei (fără TVA).
Un alt proiect important este cel de la Linia 5, care aproape s-a blocat pe final, pentru că Primăria Capitalei are datorii de 10 milioane de euro către constructor.
Linia 5 costă 140 de milioane de lei
Reabilitarea Liniei 5 de tramvai costă 140 de milioane de lei.
Lucrările de reabilitare au început în februarie 2024, iar termenul de finalizare este martie 2025. Se vor înlocui șinele vechi cu unele noi pe o lungime de 4,25 kilometri, pe tronsonul cuprins între Podul Băneasa și Bulevardul Ștefan cel Mare.
În vară, proiectul a fost blocat din lipsa banilor, iar aproximativ o lună mai târziu, lucrările au fost reluate după ce Consiliul General a votat o rectificare bugetară.
Principalele lucrări care se vor executa la Linia 5:
- lucrări la calea de rulare;
- realizarea a 15 peroane – vor fi demolate peroanele existente, urmând a fi construite unele noi, dotate cu adăposturi pentru călători, borne reflectorizante, gard pentru protecția călătorilor, stâlpi pentru supraveghere video etc.;
- lucrări la rețeaua de contact – prin înlocuirea în totalitate a elementelor rețelei de contact;
- modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului – care presupune înlocuirea echipamentelor electrice din cadrul acesteia;
- lucrări la sistemul de iluminat public – rețeaua de iluminat va fi proiectată și mutată în subteran, prin tuburi de protecție, în ampriza căii de rulare a tramvaiului și în trotuare; în plus, se vor înlocui corpurile de iluminat existente, fiind montate unele cu led;
- lucrări de relocare a semaforizării de pe B-dul Barbu Văcărescu și strada Alexandru Șerbănescu;
- lucrări la rețelele edilitare.
Citește și:
Proiectul pentru finanțarea Liniei 5 de tramvai, „deraiat” de Nicușor Dan