MTI: Ucraina și-a asumat să înceteze orice tip de DRAGAJ pe canalul Bâstroe. Ce precizări au făcut reprezentanţii Comisiei Europene

Publicat: 07 03. 2023, 21:42
Actualizat: 07 03. 2023, 21:47
Dosarul Bâstroe, un diferend între România și Ucraina

Ucraina și-a asumat să înceteze orice fel de lucrări de adâncire (dragare) pe Canalul Bîstroe, iar Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) din România ar urma să înceapă măsurătorile de adâncime pe Brațul Chilia și pe canalul Bâstroe din 15 martie, conform acordului convenit vineri, a anunțat marți, după negocierile de la Ismail, MTI.

Delegația română a fost condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, iar la întâlnirea trilaterală a participat și o delegație a Comisiei Europene, a precizat ministerul de resort.

„Astăzi, în localitatea Ismail (Ucraina), delegaţia Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, condusă de secretarul de stat Ionel Scrioşteanu, a continuat discuţiile iniţiate cu partea ucraineană cu privire la lucrările efectuate pe canalul Bâstroe. La întâlnirea trilaterală a participat şi o delegaţie a Comisiei Europene”, a transmis, marţi seară, Ministerul Transporturilor, într-un comunicat de presă.

Ulterior, Ministerul Transporturilor a transmis că reprezentanţii Comisiei Europene, prezenţi la întâlnire, apreciază că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creşterea capacităţii canalului Sulina.

La finalul întâlnirii, partea ucraineană şi-a asumat să înceteze orice tip de dragaj (operaţional, de investiţii, etc), potrivit MTI.

”Totodată, programul măsurătorilor ce vor fi efectuate de către AFDJ Galaţi pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe va fi un subiect abordat în cadrul următoarelor întâlniri cu partea ucraineană. Participanţii au convenit că programul trebuie să se deruleze aşa cum s-a stabilit, începând cu data de 15 martie”, a mai precizat sursa citată.

Potrivit ministerului, partea ucraineană a precizat că, în perioada următoare, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a obţine acceptul Forţelor Navale ucrainene pentru ca reprezentanţii părţii române să intre şi să măsoare pe braţul Chilia şi pe canalul Bâstroe.

”Reprezentanţii Comisiei Europene au fost de acord cu solicitările României şi au subliniat că prioritatea zero pentru facilitarea tranzitului de mărfuri dinspre Ucraina este creşterea capacităţii canalului Sulina. Acest aspect a fost subliniat de reprezentanţii DG MOVE şi confirmat de omologii ucraineni”, a mai transmis Ministerul Transporturilor.

Măsurile pentru creşterea capacităţii canalului Sulina vizează;

– sporirea numărului de piloţi;

– modernizarea sistemului de balizaj pentru a se putea naviga în condiţii de siguranţă pe timp de zi şi de noapte;

– achiziţionare de nave tehnice şi de software modern de management al traficului.

”Reprezentanţii Comisiei Europene au menţionat că peste 50% din traficul de mărfuri sprijinit prin Planul „Solidarity Lanes” se desfăşoară pe Dunăre. În acest context au subliniat importanţa creşterii capacităţii canalului Sulina, acesta fiind prioritar pentru obiectivele vizate prin «Solidarity Lanes»”, a mai transmis ministerul.

Citește și:

EXCLUSIV | Fost guvernator al Deltei, despre documentul esențial din cazul Bâstroe: “Ucraina a emis un aviz pentru navigator, nu se joacă nimeni cu așa ceva, dacă o navă eșuează, este dezastru. Să ne amintim de Rostock, în 1991”

EXCLUSIV | Cum se va finaliza scandalul Bâstroe? Fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu explică efectele implicării Comisiei Europene: „Este o zonă în litigiu extrem de complexă, cu potențial strategic”