Range Rover de 183.000 de lire, considerat „imposibil de furat”, prădat de hoți în doar 15 minute, la două zile de la cumpărare. Cum a fost posibil
Un bărbat din Marea Britanie a rămas fără Range Rover-ul său de lux, în valoare de 183.000 de lire, după ce a fost furat chiar din fața casei, la doar două zile după ce a fost scos din showroom. Operațiunea furtului a durat doar 15 minute, dar reprezentanții dealerului l-au asigurat că mașina era „imposibil de furat”.
Proprietarul, pe nume John, un bărbat de 45 de ani din Leaamington Spa, Warwickshire, și-a ridicat noul Range Rover SV Edition One pe 13 decembrie. Modelul, o ediție limitată 2024, este unul dintre cele doar 550 de modele disponibile în Marea Britanie, făcându-l o reală bijuterie pentru colecționari și o țintă dorită pentru hoți.
În mai puțin de 60 de ore, vehiculul exclusivist a fost furat de o rețea de hoți
Range Roverul, un vehicul de ultimă generație, era dotat cu opțiuni exclusiviste, cum ar fi scaune cu masaj, un sistem audio „4D”, care sincroniza vibrațiile scaunelor cu ritmul muzicii și jante de grafit de 10.000 de lire sterline. Bărbatul și-a ridicat mașina de la dealer în jurul orei 15:30, a doua zi după ce a semnat actele. Dar în mai puțin de 60 de ore, vehiculul său exclusivist a fost furat de o rețea de hoți, într-o operațiune foarte bine planificată.
John a spus că furtul l-a șocat, în special, că un reprezentant al dealerului l-a asigurat că Range Rover-ul său este „imposibil de furat”, datorită unui nou upgrade de Securitate realizat de producătorul JLR (Jaguar Land Rover).
El a povestit că a discutat cu dealerul despre montarea unui dispozitiv Ghost Immobiliser, un sistem ce necesită introducerea unui cod unic înainte ca vehiculul să poată fi condus. Dar, conform spuselor sale, personalul dealer-ului l-ar fi convins că acest upgrade de Securitate JLR face ca „nimeni să nu poată fura vehiculul”.
„M-am simțit în siguranță cu aceste informații”, a declarat John. „Tocmai plătisem 183.000 de lire pentru o mașină produsă de JLR, iar personalul era convins că noile sisteme de securitate fac aceste vehicule sigure și imposibil de furat.”
Apoi, la puțin timp după ora 1 dimineața, o mașină a oprit în capătul străzii unde locuia bărbatul, iar din vehicul au coborât trei bărbați: doi s-au înreptat spre casa lui, iar al treilea a rămas de pază pe trotuarul opus.
Nu este clar ce tehnică au utilizat hoții pentru a pătrunde în mașină
Nu este clar ce tehnică au utilizat hoții pentru a pătrunde în mașină, însă camerele de supraveghere au surprins momentul în care unul dintre bărbați s-a așezat pe scaunul șoferului, în vreme ce celălalt prelua deja controlul mașinii. În doar 15 minute, cei trei au reușit să pornească mașina și să plece cu ea.
John s-a trezit pe la 3 dimineața din cauza mai multor apeluri pierdute de la compania de urmărire GPS. El a realizat cu groază că mașina sa lipsea din fața casei.
„Locuim într-o zonă foarte liniștită, cu o singură cale de acces, fără trafic de tranzit. M-am trezit la ora 3 și am văzut mai multe apeluri pierdute de la compania de GPS. M-am uitat pe fereastră și mașina mea dispăruse”, a povestit John.
Tracker-ul vehiculului fusese dezactivat de hoți, astfel că a sunat la poliție și a verificat imaginile surprinse de camerele de supraveghere.
„M-am uitat înfricoșat la imagini și i-am văzut pe cei trei bărbați, cu cagule pe față, cum fură mașina. Șoferul care i-a adus a plecat imediat după ce i-a lăsat, deci erau siguri că vor pleca cu mașina mea. Le-au trebuit doar 15 minute ca să o deschidă, să o pornească și să plece. Știau exact ce trebuie să facă”, a declarat John, conform Daily Mail.
O metodă folosită frecvent de hoții de mașini este așa-numitul „furt prin releu”, în care se folosește un scanner digital pentru a capta semnalul cheii mașinii și a păcăli sistemul că ea se află în apropiere. Hoții au nevoie să fie la numai câțiva metri de cheia mașinii pentru a capta semnalul, chiar dacă aceasta este în interiorul casei. Cu toate acestea, John a spus că hoții nu s-au apropiat de locuință pentru a folosi un astfel de dispozitiv.
„Nu au venit aproape de casă cu un scaner pentru a capta semnalul cheii. Ce au făcut a fost mult mai sofisticat, nu au avut nevoie de așa ceva. Mi s-a spus că doar 500 de astfel de mașini au fost produse, ediția 2024 SV One, iar mașina mea a fost numărul 50 vândut. Dealerul mi-a spus că a mea este prima furată.”
Furios, bărbatul păgubit a trimis o plângere directorului i general al JLR, Adrian Mardell, pe 1 ianuarie.
„Furtul mașinii mele demonstrează un eșec catastrofal al sistemelor de securitate promovate drept de ultimă generație. Aceste funcții, promovate intens de JLR, nu au reușit să prevină furtul, deși JLR afirmă public: „Investițiile JLR includ actualizări ale modulului de control al caroseriei (Body Control Module), care împiedică hoții să conducă un vehicul fără cheie.”Această afirmație este categoric contrazisă de circumstanțele furtului, în care vehiculul a fost furat fără cheie.”
Ce răspuns a dat JLR
Pe 6 ianuarie, Jaguar Land Rover Client Relationship Centre a răspuns:
„Ca producător responsabil, am implementat scheme de reducere a riscului de furt pentru a ajuta la diminuarea acestui pericol; totuși, aceste măsuri nu pot fi considerate soluții complete.
Furtul de vehicule este un risc cu care se confruntă toți proprietarii, iar noi nu vom lua în considerare vreo cerere de responsabilitate. Dacă rămâneți nemulțumit de răspunsul nostru, vă sugerăm să solicitați asistență printr-un serviciu alternativ de soluționare a litigiilor, cum ar fi The Motor Ombudsman.”
Întrebat despre bandele de hoți de mașini care prosperă în Regatul Unit, Iain McKinlay, de la Asociația Investigării Furturilor Auto (IAATI), a precizat:
„În general, aceste operațiuni seamănă cu o ierarhie slab organizată, foarte asemănătoare cu modelul unui grup de trafic de droguri. În vârf se află organizatorii, cei care stabilesc destinațiile vehiculelor furate. Sub ei sunt coordonatorii, care decid ce mărci și modele trebuie sustrase. În cele din urmă, hoții sunt cei care execută furturile. Aceștia, de cele mai multe ori, nu sunt direct legați de grupurile de crimă organizată, ci acționează independent, lucrând pentru cei care oferă cea mai bună plată.”
Astfel, autoritățile le recomandă celor care au vehicule cu sistem de acces fără cheie să ia măsuri suplimentare de protecție. Printre ele se numără păstrarea cheilor în cutii speciale care blochează semnalul, utilizarea de dispozitive de blocare a volanului și instalarea de sisteme GPS de urmărire. În plus, parcarea mașinilor în zone bine iluminate și supravegheate poate să descurajeze hoții.
CITEȘTE ȘI: