Românii sunt speriați de dobânzi: Rata pe care trebuie să o plătească pentru un credit pe 20 de ani

Publicat: 08 01. 2023, 17:18
Rate la bancă/Sursa FOTO: bankingnews.ro

Indiferent de creșterea IRCC sau ROBOR, românii cu credite la bancă trebuie să plătească mai mult, deoarece rata creditului ipotecar creşte în funcţie de banca la care ai împrumutul.

De la o bancă la alta, comisioanele sunt diferite, drept pentru care în funcție de acești factori, creditele sunt mai mari sau mai mici. Rata unui credit ipotecar de 250.000 de lei, luat pe 20 de ani prin Prima Casă sau Noua Casă a ajuns să varieze între 1.699 de lei şi 2.056 de lei.

Creșterea IRCC de la 4.06% de 5.71% a dus la o majorare a dobânzilor între 7,91% şi 9,06%. Ratele creditului ipotecar, în special prin programele Prima/Noua Casă, au crescut de anul acesta cu 25% şi 40% faţă de valorile de la începutul anului 2022.

Cu cât au crescut ratele românilor în funcție de bancă

Indicele IRCC este relevant doar în cazul românilor care au credite la anumite bănci. În cazul BRD Groupe Societe Generale, Banca Transilvania, OTP Bank sau Garanti Bank, rata creditului ipotecar luat în calcul mai sus a ajuns să varieze între 2.180 lei – BRD, 2.056 lei – BT, 1980 lei – OTP, 1978 – Garanti Bank, 1,867 lei- BCR şi 1.861 lei – RZB.

Prin urmare, pentru un credit de 250.000 de lei rambursabil în 20 de ani plăteşti acum o rată de 1.699 de lei, la Libra Bank, 1.723 de lei la ING Bank, 1.724 de lei la Vista Bank, 1.731 de lei la Credit Europe Bank, 1.742 de lei la CEC Bank, 1.749 de lei la Alpha Bank şi 1.775 de lei la Unicredit Bank.

Rate mai mari pentru toți românii

Încă din primele zile ale anului românii au fost anunțați de bănci, printr-un mesaj sec, că ratele bancare vor fi mărite.

„În stil austriac! Îmi scriu clienți ai BCR, că azi, 1 ianuarie, duminică, început de an, primesc mesaje prin care li se comunică mărirea ratelor de credit. Am rămas mască. Câtă lipsă de respect și empatie să ai să comunici așa ceva azi și, mai ales, în acest fel. Este corect și moral un astfel de mesaj, trimis azi? Măcar puteați pune la sfârșit invitația că, dacă există probleme, clienții sunt așteptați la o discuție pentru identificarea unei soluții”, a scris duminică pe Facebook Ramona Ioana Bruynseels cu referire la mesajul băncilor.