S-a lansat licitația pentru finalizarea lotului Chețani – Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania. Cătălin Drulă: „Este crucial să nu mai existe alte întârzieri”

Publicat: 20 07. 2021, 11:55
Lucrările pe acest lot trebuiau finalizate în urmă cu aproximativ trei ani / Sursa foto: Shutterstock - caracter ilustrativ

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat, marți, relicitarea lotului de 15,7 kilometri Chețani – Câmpia Turzii, parte a Autostrăzii Transilvania, după ce contractul cu constructorul inițial a fost reziliat din cauza întârzierilor.

Anunțul de participare la licitația deschisă pentru „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lot 3: Chețani – Câmpia Turzii – Relicitare”, transmis de autoritatea contractată, Compania Națională de Admintrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost publicat, marți, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP.)

Argumentele ministrului Transporturilor

Demersul a fost făcut public, pe Facebook, de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, care a făcut referire a întârzierile care au dus la rezilierea contractului inițial, atribuit în urmă cu șase ani.

„Vestea bună a săptămânii pe care o așteptam cu toții: a fost lansată licitația pentru finalizarea lucrărilor pe problematicul lot 3 Chețani – Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania. Urmărim cu prioritate acest proiect, pentru că este crucial să nu mai existe alte întârzieri peste cei cinci ani în care românii ar fi trebuit să poată deja circula pe această autostradă”, a scris ministrul Cătălin Drulă, marți, pe contrul de Facebook.

Ministrul Transposturilor a trecut în revistă un scurt istoric al contractului, cu o valoare inițială  de 280 milioane lei și o perioadă de execuție de 16 luni: 4 luni pentru proiectare și 12, pentru execuție.

Contractul a fost licitat și atribuit în 2015. Lucrările au început în 2016 și ar fi trebuit să se încheie într-un an. Potrivit minsitrului, în 2021 ajunseseră la doar 40%, după ce constructorul a intrat în insolvență.

„După un „progres” de numai 1% în 5 luni, Compania de drumuri a ajuns la soluția pe care a încercat să o evite până acum, dar care devenea singura opțiune fezabilă pentru avansarea lucrărilor – a reziliat contractul, cu intenția de a relicita urgent proiectul”, a detaliat minsitrul.

„Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%”, au transmis în martie reprezentanții CNAIR.

În primăvară, instanța a dispus suspendarea rezilierii până la judecarea pe fond, a detalit Cătălin Drulă, iar luna aceasta, situația s-a deblocat, odată cu admiterea cererii creditorilor de declarare a falimentului antreprenorului care și-a pierdut capacitatea de folosință. „Astfel, Compania de drumuri a putut să notifice încetarea de drept a contractului și să organizeze cât mai rapid noua licitație”, a scris ministrul.

Ulterior, firma Straco a solicitat Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR daune în valoarede 461 milioane de lei.

Care este noul termen-limită

Conform anunțului de participare publicat pe SEAP, licitația deschisă pentru „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lot 3: Chețani – Câmpia Turzii – Relicitare” are la bază criteriului cel mai bun raport calitate – preț. Compania Național de Admistrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) S.A. transmis anunțul în 16 iulie și publicat marți, 20 iulie, pe platforma SEAP.

  • Valoarea totală a contractului este estimată între 383.438.056,05 și 450.754.066,24 de lei.
  • 15 septembrie – termen-limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare, la ora 15:00 – deshiderea ofertelor, iar 9 decembrie – data-limită pentru finalizarea evaluării financiare, tehnice și de calificare.
  • Durata contractului este de 81 de luni și cuprinde: 3 luni – perioada de proiectare, 18 luni – perioada de execuție a lucrărilor și 60 de luni – perioada de garanție a lucrărilor.

Printre cerințele impuse:

  • Ofertantul trebuie să demonstreze că cifra de afaceri anuală totală a fost de minim 200.000.000 lei în fiecare dintre exercițiile financiare aferente anilor 2018, 2019 și 2020.
  • Ofertantul trebuie să demonstreze că a dus la bun sfârșit în ultimii 5 ani lucrări de construcție nouă și/ sau modernizare și/ sau lărgire de autostrăzi și/ sau drumuri naționale și/ sau drumuri expres și/sau drum județean, la nivelul a maxim 5 contracte, în valoare cumulată de minim 300.000.000 lei, fara TVA.