Scandalul Nordis. Senatorul PSD Daniel Zamfir pregătește o lege de protecție a clienților din industria imobiliară

Publicat: 14 02. 2025, 13:51

Scandalul anchetei Nordis face furori pe piața politică. După denunțul lui Vladimir Ciorbă pe numele primarului de la Sinaia, Vlad Oprea, se pare că și edilul Capitalei, Nicușor Dan, ar avea motive de îngrijorare. Asta mai ales în contextul în care judecătorii au schimbat măsura preventivă a arestului în cazul patronului Nordis (lăsat liber sub control judiciar) și a soției sale (lăsată liberă fără alte condiționări), fapt ce poate fi legat de buna „cooperare” cu anchetatorii.

O propunere legislativă care să protejeze clienții va fi pusă în dezbatere publică săptămâna viitoare, a anunțat liderul senatorilor PSD, Daniel Zamfir.

„Cazul Nordis a fost o încălcare a  legii. Cazul Nordis a fost infracțiune. Legea nu-i permitea să facă ce a făcut. Ca atare, există dosar la DIICOT, există, iată, o anchetă și probabil vor plăti pentru infracțiunile respective (…) N-aș vrea ca din acest caz nefericit să trăim iarăși o emoție puternică încât să își piardă oamenii încrederea în dezvoltatorii imobiliari. Nu ar fi deloc benefic pentru nimeni”, a declarat liderul senatorilor social-democrați.

El a completat: „Ceea ce va ieși din această lege, o să vedeți, va fi ceva care să atingă cele două obiective propuse: protejarea cumpărătorilor și să nu împiedicăm dezvoltarea imobiliară, pentru că nimeni nu dorește lucrul acesta”.

„Am stabilit niște principii pentru a schimba legislația”

„Am stabilit niște principii pentru a schimba legislația ca să evităm situațiile ivite în cazul Nordis. Am convenit să introducem o nouă formulă de garantare a avansului plătit de client, printr-o înscriere provizorie în Cartea funciară, lucru care va asigura o plasă de siguranță pentru cei care plătesc acest avans. De asemenea, am convenit ca sumele plătite ca avans să fie folosite strict pentru dezvoltări imobiliare, nu pentru alte activități. Cu privire la limitarea avansului, aici părerile au fost au fost diferite. Suntem într-o economie de piață: este un raport între vânzător și cumpărător și am lăsat la latitudinea cumpărătorilor posibilitatea să își plătească ce avans doresc, iar dezvoltatorii imobiliari pot oferi discounturi, evident, în funcție de avansul plătit”, a spus Zamfir după întâlnire.

Daniel Zamfir a mai declarat, asumându-și „riscul de a fi nepopular”, că „nicio lege nu protejează pe cineva care nu se protejează la un moment dat singur”, iar „majoritatea covârșitoare a dezvoltatorilor imobiliari sunt operatori economici cinstiți. Faptul că a existat acest caz Nordis, n-aș vrea și este extrem de grav dacă noi am arunca o anatemă asupra dezvoltatorului imobiliar că practică astfel de lucruri. Nu! A existat o situație, vom reacționa legislativ, dar practica aceasta de promisiuni de vânzare se practică peste tot în lume. Este firesc să fie așa, că există această formă de a plăti niște avansuri pentru o construcție viitoare.”

Ce spun specialiștii?

Experții în domeniu, consultați de Gândul, salută inițiativa lui Daniel Zamfir, subliniind că poziția echilibrată a acestuia este soluția optimă pentru o legislație preventivă și fezabilă. Aceștia arată că o înscriere provizorie în Cartea funciară sau chiar implementarea unei Cărți funciare provizorii se folosește și în alte țări europene, fiind un instrument ce poate garanta corectitudinea promisiunilor de vânzare-cumpărare. Astfel, nu s-ar mai putea încheia ante-contracte pentru aceeași unitate.

De asemenea, și contul bancar dedicat pentru avansuri reprezintă o soluție verificată la nivel european: ea presupune obligația privind vărsarea avansurilor într-un singur cont bancar al dezvoltatorului, din care se pot face plăți exclusiv către furnizorii de bunuri și servicii afectate direct edificării. În acest fel, se asigură transparența și corectitudinea utilizării fondurilor provenite din avansuri doar pentru activități dedicate construcției, și nu pentru alte scopuri. Cu privire la stabilirea unui prag pentru avansuri, acesta nu doar că ar limita voința părților, dar cu certitudine ar afecta și concurența din piață, punând, în final, o povară suplimentară tocmai pe beneficiarii finali.

Eliminând posibilitatea finanțării lucrărilor de către client, jucătorii mai mici, care nu au sume disponibile pentru derularea proiectelor, se pot găsi în imposibilitatea de a derula afaceri, fapt ce nu doar că ar îngrădi sau limita competiția, însă ar asigura și o creștere a prețurilor, prin reducerea ofertei, raportat la cerere, câtă vreme un avans mai mare echivalează cu un preț total mai mic, și invers. În plus, ar fi un precedent periculos și pentru alte industrii, printre care cea mai cunoscută fiind cea auto, unde vehiculele nou comandate se plătesc adesea integral, înainte de a fi livrate.