Se schimbă legea! Bursele pentru elevii din familii monoparentale vor fi condiționate de venit în anul școlar 2024-2025

Publicat: 26 03. 2024, 14:50
Actualizat: 26 03. 2024, 14:59
Sursa FOTO: Facebook

Se schimbă legea! Bursele pentru elevii din familii monoparentale vor fi condiționate de venit în anul școlar 2024-2025!

Potrivit unui proiect de lege pus în dezbatere publică de Ministerul Educației, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale vor fi condiționate de venit în anul școlar 2024-2025.

Însă, bursele sociale pentru elevii orfani și bursele medicale se vor acorda în anul școlar 2024-2025 fără a se lua în considerare venitul părinților, conform proiectului de metodologie cadru de acordare a burselor în anul școlar 2024-2025, potrivit Edupedu.ro.

Bursele sociale ar urma să fie tot de 300 de lei pe lună – ca și în anul școlar în curs – și se vor acorda integral, nu se vor calcula în funcție de zilele libere și vacanțele școlare.

Însă, bursa socială ar urma să fie condiționată de prezența la școală. Elevii care vor acumula 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună nu vor primi bursa socială pentru luna respectivă.

Elevii care vor putea lua bursa socială în anul școlar 2024-2025

Bursa socială se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații, conform art. 10:

  • elevi proveniți din familii care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii
  • elevi cu vârsta de până la 30 de ani, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”, a căror familie realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  • elevi cu unul sau ambii părinți decedați și elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respectiv plasamentul/ plasamentul de urgență, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
  • elevi care provin din familii monoparentale, care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de un salariu minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;
  • elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, încadrate conform criteriilor din Anexa 1 și structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1306/1883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;
  • elevi cu afecțiuni oncologice și/sau cronice școlarizați, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Școlii din Spital” sau la domiciliu, precum și a elevilor reintegrați în unitatea de învățământ la care au fost înmatriculați anterior, după o perioadă de spitalizare mai mare de 4 săptămâni;
  • elevi proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului.

Bursa socială „reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socio-economic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar”, potrivit metodologiei.