Cum vede învățământul de la noi un profesor român care predă în Germania. „Sarcina celui care educă este de a trezi, crește și consolida ființa umană”

Publicat: 16 11. 2023, 11:10
Sursa FOTO: caracter ilustrativ

Profesorul Constantin Lomaca, fondatorul Școlii românești din Sydney, și-a început cariera didactică în Australia, iar după 23 de ani petrecuți la Antipozi s-a mutat în Germania, acolo unde conduce Departamentului de Științe la „Franconian International School”, din Erlangen.

Acum, el coordonează programe de schimburi de experiență în mai multe țări, inclusiv în România, oferă sfaturi și consiliere acolo unde este cazul.

Despre „sarcasmul, cinismul și apatia multora dintre colegi”

Prezent la conferința despre educație TedxPiațaUnirii, din București, care a avut loc sâmbătă, 11 noiembrie, prof. Constantin Lomaca și-a început discursul cu mesajul „Să ai respect față de copii!”.

Am întâlnit, am discutat și am aflat despre sarcasmul, cinismul, apatia multora dintre colegii noștri, de multe ori justificată, explicată de lucrurile, experiențele pe care le-au trăit”, a transmis el.

Referitor la relația profesor-elev, Constantin Lomaca a susținut că „există multe stiluri eficiente de predare” și că „nu este nevoie să fii carismatic, providențial pentru ca elevul să învețe, să simtă că progresează. Este nevoie să-ți faci treaba bine, metodic, să știi ce faci și să ai respect față de copii”.

Experiența acumulată în Australia l-a ajutat să descopere următoarele aspecte, scrie libertatea.ro:

  • Este nevoie de o reflexie continuă asupra echilibrului dinamic dintre învățare și predare;
  • Eficiența colaborării dintre profesori este esențială pentru ca elevii să progreseze și să învețe;
  • Sistemul de învățământ trebuie să se ocupe de echitate, de resurse și să asigure egalitatea de șanse a copiilor.

Mergând pe același subiect, prof. Lomaca arată că predarea și învățarea nu sunt două noțiuni unite, dar profesorului îi revine această misiune:

Ca să treci la predarea adevărată, este esențial să știi cum să relaționezi cu copiii, să-i cunoști, să-i tratezi ca pe indivizi, ca pe entități separate, să-i susții atunci când este posibil, să fii strict, poate chiar sever dacă e nevoie, dar să empatizezi cu problemele lor”.

Sfaturi pentru profesorii români

În urma colaborării cu profesorii români, el a sesizat următoarele:

Vizităm școlile, ei vin la noi, noi mergem pe la ei, ne mai ajutăm, avem niște standarde. Deci, iarăși poți să înveți și din asta. Și nu ai nevoie să aștepți de la minister sau de la landuri (regiuni geografice din Germania), cum e la noi, să-ți spună ce să faci.

Am întâlnit, am lucrat și lucrez cu mulți, mulți, foarte mulți profesori, care, în ciuda problemelor sistemice sau comunitare din zona unde sunt, își fac treaba dincolo de cele ce le cere fișa postului, care lucrează, le pasă de copii, își dau silința. Cel puțin știu că există speranță”.

Predarea în sine presupune că profesorul deschide posibilități existențiale pentru copii, pentru ca aceștia să exploreze lumea cu ei în ea. Mai mult, sarcina celui care educă, și aici putem să includem și părinții, este de a trezi, crește și consolida ființă umană”, a conchis Constantin Lomaca.