STUDIU. 60% din job-urile dorite de tineri nu există, iar 34% dintre studenți consideră că universitățile nu-i pregătesc pentru piața muncii

Publicat: 28 05. 2021, 10:08

Aproximativ 60% dintre locurile de muncă pentru care tinerii sunt pregătiți nu au fost încă create, arată un studiu realizat de Forumul Economic Mondial.

Potrivit studiului, 60% dintre job-urile din România pentru care tinerii sunt pregătiți nu au fost încă create. De asemenea, 34% dintre studenți consideră că universitățile nu-i pregătesc pentru piața muncii.

Andreea Călăpăreanu, elevă în clasa a XII-a, încearcă tot timpul să găsească răspunul la intrebarea „ce meserie să am”. Totuși, nu găsește un răspuns.

Mă gândesc să fac ori Drept, ori Facultatea de Istorie, la Litere m-am gândit, dar nu prea, pentru că nu mă atrage aşa de mult. Am stat într-o seară să caut, chiar nu am găsit alte opţiuni din care să aleg. Chiar m-am gândit şi la geografie, dar sunt în pom şi nu ştiu.”, a spus Andreea Călăpăreanu, elevă.

Pe de altă parte, sunt și tineri care s-au gândit la viitor de când erau mici și au descoperit ce vor să ajugă în viață. Alexandra este studentă în anul III, la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. Este convinsă că e meseria perfectă pentru ea. Și peste 20 de ani se vede tot în domeniul mass-mediei.

„Eu vreau să continui în jurnalism. Îmi place foarte mult chiar și tot ce am învățat la facultate. Eu cred că sunt pregătită să fac această meserie.”, a precizat aceasta.

Andreea Voicu, consultant în carieră, poate da sfaturile de care tinerii au nevoie.

Cea mai stresantă perioadă pentru elevi şi studenţi

Elevii şi studenţii au intrat în perioada evaluărilor naţionale, examenelor de bacalaureat şi a sesiunii. Nutriţioniştii spun că în perioadele stresante organismul are nevoie de acizi graşi, vitamine şi proteine.

Elevii şi studenţii au intrat în perioada examenelor, iar nivelul de stres creşte mai ales după o lungă perioadă de studiu online. Nopţile pierdute, consumul excesiv de alimente şi băuturi nesănătoase îşi fac şi ele simtiţă prezenţa. Un lucru pe care mulţi îl neglijează, însă, este că dacă sunt atenţi la ce consumă, procesul de învăţare poate fi accelerat.

Sabina Spatariu este elevă în clasa a XII-a şi are tabieturi specifice în această perioadă.

„Ideea e că la nivel general poate sar peste câteva mese că stau cu cărţile în braţe, cumva mănânc mai puţin, dar ronţăi mai multe chestii. Chipsuri, sărăţele şi nu-i tocmai cel mai sănătos stil de viaţă. Toate astea cu sucuri acidulate, cafea, ceai”, a spus Sabina Spatariu.

Aceste mici gustări, nu tocmai sănătoase, pot afecta sănătatea dacă se transformă într-un obicei de lungă durată.

Medicul nutriţionist Camelia Olteanu recomandă ca în perioadele stresante, elevii să ţină cont de ceea ce consumă.

„Este normal ca în aceste perioade de stres sau cu consum intelectual crescut, elevii şi studenţii să simtă nevoia să mănânce mai mult. În special alimente bogate în glucide. Pentru îmbunătăţirea performanţelor de învăţare şi memorare, important este şi consumul de acizi graşi. În special Omega3 din seminţe de in, nuci, peşte gras, fasole, soia, ulei de măsline şi Omega6, din carne, ouă, ulei de floarea soarelui. Lecitina, a cărei carenţă poate provoca stări de oboseală, extenuare, tulburări de memorie, o găsim în lapte, gălbenuş de ou, unt, cereale, legume, fructe şi drojdie”, a declarat Camelia Olteanu, medic nutriţionist.

Nevoia de oxigen a creierului este şi ea crescută, aşadar medicii recomandă aerisirea camerei des, practicarea de exerciţii fizice uşoare, plimbările în aer liber.

Cafeaua poate fi înlocuită cu freshul de portocale şi ciocolata cu un ceai de ghimbir, care ajută la creativitate.