Adio Uber, Taxify, Star Taxi sau Clever Taxi. Proiectul Ministerului Dezvoltării care va schimba radical industria transportului de persoane. Cum vor fi afectați românii

Publicat: 21 05. 2018, 23:59

„Prin modificările propuse se va putea utiliza activitatea de dispecerat taxi și prin intermediul aplicației mobile și a aplicației web, dispeceratul fiind definit ca fiind: activitatea conexă transportului în regim de taxi, marfă sau bunuri, autorizată de autoritatea de autorizare, care permite preluarea comenzilor de transport prin intermediul telefonului, aplicației informatice mobile de taxi sau alte mijloace ce pot fi descărcate cu ajutorul internetului și le transmite taximetristului prin stația radio de emisie-recepție, prin intermediul aplicației informatice mobile de taxi conectată la internet”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului normativ.

Viitoarea Ordonanță de Urgență conține și stabilirea fără echivoc a interdicției taxiurilor de a efectua transport public de persoane în regim de taxi sau de a staționa în vederea efectuării a unor astfel de transporturi în interiorul unei localități, alta decât localitatea de autorizare, prin eliminarea din norma juridică a expresiei „în mod permanent”.

De asemenea, proiectul de ordonanță „își propune să dea claritate sancțiunii prevăzute în textul Legii nr.38/2003, astfel încât se creează posibilitatea sancționării respectiv a combaterii activităților ilicite de transport fără a se deține autorizație taxi valabilă”, prin eliminarea din textul normei juridice a expresiei „în mod repetat”, precizează inițiatorii proiectului.

Potrivit acestora, „prin proiectul de act normativ s-a urmărit crearea cadrului legal care să asigure posibilitatea sancționării persoanelor fizice sau juridice care efectuează activități neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fără respectarea dispozițiilor Legii nr.38/2003, astfel încât să se asigure respectarea principiilor concurențiale și siguranța cetățenilor. Aplicarea sancțiunii se va putea face direct de către organele de control, fără a mai exista obligativitatea constatării în prealabil a caracterului repetat al faptei”.

Urgența adoptării normativului este explicată de inițiatori pe baza următoarelor „elemente care vizează interesul general public” și care „constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, respectiv:
– creșterea activităților de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent;
– imposibilitatea sancționării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie;
– necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie.

Astfel că „se impune promovarea și aprobarea normelor juridice care să soluționeze problema în regim de urgență, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată”. De asemenea, „necesitatea modificării legislației în materia transportului în regim de taxi și în regim de închiriere este solicitată repetat de reprezentanții operatorilor care desfășoară acest serviciu în regim autorizat”, mai argumentează inițiatorii proiectului.

În replică față de această inițiativă, avocatul Cristian Băcanu – partener MDM Legal – a transmis următoarele: „Proiectul de Ordonanță privind modificarea legii taximetriei este în opinia mea profund nelegal, acesta încălcând legislația europeană (de exemplu Directiva privind serviciile, Directiva privind prevenția barierelor tehnice în calea comerțului și Directiva privind comerțul electronic). Practic, prin acest proiect de Ordonanță vor fi interzise aplicații precum Star Taxi și Clever Taxi, deși acestea se bucură de garantarea libertății internetului și comerțului, fiind operatori ai societății informaționale și actori ai economiei colaborative. Aceste aplicații îi ajută pe români să comande un taxi autorizat în cel mai scurt timp prin internet, în condiții de maximă siguranță și garantează evitarea unor nereguli cum ar fi nefiscalizarea veniturilor taximetriștilor, suprataxarea clienților etc. Rolul acestor aplicații a fost apreciat de chiar Consiliul Concurenței (în mod repetat), întrucât acestea permit deschiderea spre concurență cinstită a pieței taximetriei și conduc la o îmbunătățire a serviciilor prestate. Apreciez că actul normativ ar avea serioase consecințe și din punct de vedere concurențial. Este posibil chiar ca România să intre într-o procedură de infringement declanșată de Comisia Europeană”.

În același timp, „proiectul de Ordonanță ar mai avea ca efect și eliminarea din piață a aplicațiilor de ride sharing precum Uber și Taxify (complet diferite față de Star Taxi și Clever), aplicații care și-au făcut intrarea în România cu succes în ultimii ani. Această reglementare este de neînțeles, întrucât s-a demonstrat că Uber și Taxify ajută mobilitatea urbană și, totodată, există și un proiect de lege al PSD în Parlament care vizează tocmai activitățile de ride sharing. Este inadmisibil ca Guvernul să legifereze prin ordonanță, în contextul în care există o lege în dezbatere parlamentară și urgența nu poate fi sub nicio formă justificată”, a mai transmis avocatul.

În cadrul procedurii de consultare publică, persoanele interesate să prezinte reacții față de inițiativa citată mai sus pot transmite observații și propuneri în atenția Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Piața Revoluției nr. 1A, sector 1, Bucuresti – Direcția Generală Administrație Publică, la adresa de e-mail vali.baciu@a.mdrap.ro sau la numărul de fax 021-316.69.97, până cel mai târziu la data de 28 mai 2018.