Asociația Băncilor va trimite ANPC un proiect de act normativ privind promovarea medierii

Publicat: 26 02. 2013, 12:28
Actualizat: 25 03. 2019, 13:55

Asociația Română a Băncilor (ARB) vrea să inițieze un proiect de act normativ pe care să-l propună Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) pentru a promova medierea ca soluție de stingere a litigiilor, a declarat marți președintele ARB, Radu Ghețea, potrivit Mediafax.

„Vrem să ne dăm mâna, ARB și ANPC, pentru a promova mai mult medierea pentru că astfel ANPC ar scăpa de o durere de cap, să nu le mai vină atâtea reclamații. Dintr-un număr de câteva mii de reclamații primite, doar 1-2% sunt fondate, iar în acest context vrem să colaborăm pentru a reduce numărul de reclamații nefondate, care fac să ducă la pierdere de timp la ANPC și la bănci, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru client”, a afirmat Ghețea la o conferință pe tema medierii.

El a susținut că băncile nu-și doresc creșterea costurilor pentru clienți pentru că ar însemna reducerea numărului acestora, aspect total nefavorabil în actualele condiții economice.

Președintele ARB apreciază că în viitorul apropiat medierea ar trebui să devină foarte cunoscută și oamenii să-și rezolve problemele fără a mai merge în instanță.

„Noi, comunitatea bancară, insistăm ca o primă mediere să aibă loc la bancă fără mediator. Mă adresez celor patru milioane de clienți, care foarte mulți dintre ei au probleme să-și ramburseze ratele la bancă la timp, să vină să încercăm să găsim soluții pe cale extrajudiciară pentru problemele litigioase. Dacă nu rezolvăm totuși problema, noi cu siguranță îi vom informa că pot apela la un mediator”, a spus Ghețea.

El a menționat că din 2010 există o asociație a mediatorilor din domeniul financiar-bancar, Finban, care „a început timid să funcționeze”, arătându-se nemulțumit că asociația nu este încă suficient de cunoscută prin serviciile pe care le furnizează.

Începând cu 15 februarie a intrat în vigoare o prevedere prin care părțile implicate într-un proces sau care intenționează să deschidă unul sunt obligate să participe la o ședință de informare cu privire la avantajele medierii în materie civilă.

În ultimii ani a crescut semnificativ numărul clienților care au atacat băncile în instanță, acuzând în special clauzele abuzive din contracte. Totodată, Codul de procedură civilă a fost modificat astfel încât să permită ANPC sau asociațiilor de protecție a consumatorilor să denunțe în instanță clauzele abuzive și să le elimine din toate contractele de prestări servicii, inclusiv credite bancare.

Raluca Ghinea, raluca.ghinea@mediafax.ro