„Atenție, se închid ușile!” Când intră în circulație noile rame de metrou pe Magistrala 2

Publicat: 28 05. 2014, 21:17
Actualizat: 20 03. 2019, 14:51

Noile trenuri CAF, Dunărea și Mureș, care au fost asamblate în Spania, au parcurs deja, fără călători, 20.000 de kilometri, respectiv 2.000 de kilometri, în perioada de probe și au putut fi admirate tot mai des staționând în stații ca Piața Romană sau Piața Victoriei.

„Dunărea și Mureș vor fi puse în circulație cu călători în a doua parte a lunii iunie 2014, punerea în funcție fiind condiționată de efectuarea testelor de anduranță și obținerea de către fabricant a Agrementului Tehnic Feroviar de la Autoritatea Feroviară Română”, a declarat pentru gândul directorul general al Metrorex, Aurel Radu.

Cele două trenuri noi vor circula doar pe Magistrala 2 (Pipera – Aurel Vlaicu – Aviatorilor – Piața Victoriei – Piața Romană – Universitate – Piața Unirii – Tineretului – Eroii Revoluției – Constantin Brâncoveanu – Piața Sudului – Apărătorii Patriei – Dimitrie Leonida – Berceni).

Pe lângă Dunărea și Mureș, oficialii autorității de transport au mai comandat spaniolilor alte 12 trenuri. Ei speră, conform informațiilor obținute de gândul, să le introducă în totalitate în circulație pe parcursul acestui an, tot pe Magistrala 2. În momentul de față, ramele noi se află în faza de asamblare.

Aproape toate trenurile spaniolilor se vor asambla la București

Doar patru dintre cele 16 rame de metrou cumpărate de Metrorex cu fonduri obținute de la Banca Europeană de Investiții au fost asamblate în Spania. Ele au fost denumite ulterior Dunărea, Mureș, Prut și Someș.

Toate celelalte trenuri vor fi asamblate direct la București.

FOTO: construim-romania.ro

„Primele patru trenuri au fost fabricate și asamblate final în Spania la fabrica CAF din Beasain, restul până la 16 vor fi asamblate final în România la Atelierele Grivița din București”, a explicat Aurel Radu.

Noile CAF au o greutate de 172,5 tone, 222 de locuri pe scaune și 978 de locuri în picioare (la 4 călători pe metru pătrat). Acestea sunt dotate cu 16 motoare asincrone a 145 de kW putere fiecare și pot atinge o viteză maximă de 80 de kilometri pe oră.

FOTO: construim-romania.ro

Spre comparație, cea mai nouă generație de trenuri care circulă în prezent în București, ramele canadiene Bombardier, au o greutate de 173,5 tone și dispun de 216 de locuri pe scaune și de 984 de locuri (la 4 călători pe metru pătrat). Ele sunt dotate tot cu 16 motoare asincrone a 125 de kW putere fiecare și pot atinge tot o viteză maximă de 80 de kilometri pe oră.

Butoane cu texte în Braille și locuri speciale pentru bicicliști în noile CAF

Trenurile noi care vor opri de luna viitoare în stațiile de pe Magistrala 2 vor avea o serie de elemente noi față de ramele aflate deja în circulație, conform reprezentanților Metrorex. Acestea sunt:

– un sistem de bare de susținere a călătorilor îmbunătățit

– difuzoare exterioare pentru informarea călătorilor

– afișarea direcției de mers și pe lateralul trenului

FOTO: construim-romania.ro

– avertizarea vizuală de închidere a ușilor și pe exteriorul trenului

– un loc special pentru biciclete

– un loc pentru scaun rulant în cazul persoanelor cu dizabilități

– butoane pentru deschiderea locală a ușilor de culoare galbenă și cu text în Braille

FOTO: construim-romania.ro

– un număr suplimentar de scaune

– un design îmbunătățit al scaunelor

– o bandă fluorescentă la pragul ușilor pentru acces

Sursă: YouTube

– traverse suplimentare cu bandă anti-derapantă pe coridoarele care fac legătura dintre vagoane

– dispozitive pentru deschiderea de urgență a ușilor amplasate la o înălțime mai mică

– geamuri rabatabile în partea superioadă a ferestrelor.

Vechile rame IVA vor „muri” pe Magistrala 4

Achiziția trenurilor CAF și a celor Bombardier au ca scop final înlocuirea totală a vechilor rame de metrou IVA care au fost cumpărate de Metrorex între anii 1978 – 1992. Dintre cele 252 de trenuri IVA ale Metrorex mai există încă pe investar 93, dar doar 66 opresc astăzi la peroanele stațiilor de metrou.

Procesul de înlocuire a acestora a fost demarat încă din 2003 – 2004 cu punerea în circulație pe Magistrala 2 (Berceni-Pipera) a 18 trenuri Bombardier comandate de la canadieni. Au fost achiziționatre ulterior alte 26 de rame Bombardier. Cele mai multe dintre ele înlocuind vechile IVA pe Magistralele 1 și 3.

FOTO: Publimedia/Silviu Matei

Zilnic 42 de Bombardier circulă pe magistralele 1, 2 și 3 ale rețelei de transport subteran. „În plus față de acestea, două sunt de rezervă sau în lucrări de mentenanță de lungă durată”, spune directorul general al Metrorex.

„Odată cu introducerea în circulația cu călători a trenurilor noi de tip CAF, vor fi retrase din circulație ramele vechi de tip IVA de pe Magistrala 3. Vor rămâne în circulație trnuri tip IVA doar cele Aflate pe Magistrala 4”, adaugă el.

Metrorex vrea și alte trenuri noi

Pe lângă noile trenuri CAF, reprezentanții Metrorex vor să mai comande alte 43 de rame care să circule pe Magistrala 5 (Drumul Taberei – Pantelimon), odată cu finalizarea acesteia.

„Documentația referitoare la achiziția publică prin licitație internațională a fost înaintată spre verificare la ANRMAP în vederea publicării anunțului pe SEAP”, susține Aurel Radu.

Unul dintre tronsoanele Magistralei 5, respectiv Eroilor – Drumul Taberei, va fi finalizat în al doilea semestru din 2016. Întregul proiect are ca termen de finalizare 2020, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene și de la stat.