Bomba fiscală pregătită de Guvern pentru 1 septembrie. Cu cât vor crește accizele la carburanți ca să acopere o gaură de 1 miliard din buget

Publicat: 08 08. 2017, 14:29

Mai exact, actul normativ prevede majorarea taxelor pentru carburanți. Astfel, până la finalul anului, se propune ca acciza la benzină cu plumb să fie 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri, față de momentul prezent în care valoarea acesteia este de 2.530 lei/tonă și 1.948,23/1,000 de litri. În cazul benzinei fără plumb, acciza ar urma să fie, de la 1 septembrie, de 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri. În prezent, taxele sunt de 2.151,13 de lei/tonă și 1.656,36 de lei/1.000 de litri. 

În cazul motoriniei acciza va fi de 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri. Valoarea actuală este de 1.796,53 de lei/tonă, respectiv 1.518,04 de lei/1.000 de litri. 

Ministerul Finanțelor precizează că după eliminarea supraccizei și micșorarea TVA, încasările la buget au scăzut în primul semestru cu 767 de milioane de lei, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Din calculele Guvernului, până la finalul anului, din această majorare, la bugetul de stat ar intra 1,141 de miliarde de lei. Prin derogare de la prevederile Codului Fiscal, noile taxe vor intra în vigoare de la 1 septembrie.
 
Isărescu: „Ne va afecta, va împinge inflația în sus”
 
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, nu vede, în schimb, cu ochi buni noua taxă anunțată de Guvernul Tudose, avertizând că există riscul să împingă inflația în sus.
 
„Ne va afecta, va împinge inflația în sus. Deocamdată nu am introdus-o. E o discuție, încă”, a declarat Isărescu, într-o conferință la BNR.
 
Orban: „Va afecta competitivitatea firmelor românești”
 
La rândul său, liderul PNL, Ludovic Orban, a criticat în termeni duri majorarea accizei la carburanți, subliniind faptul că liberalii sunt împotriva acestei măsuri care „nu are niciun fundament economic” și care „va avea efecte extrem de grave asupra economiei”.
 
„De la 1 ianuarie s-a renunțat la supraacciza de 7 eurocenți pe combustibil. Practic, azi, Guvernul nu face altceva decât să revină asupra măsurii pe care a promis că o va lua și anume aceea de a anula supraacciza la combustibil cu efecte devastatoare asupra economiei (…) Creșterea prețului la combustibil va duce la creșterea prețurilor și tarifelor la toate bunurile și serviciile ca urmare  a creșterii costurilor cu combustibilul (…) Firmele de transport românești vor fi afectate grav și multe dintre ele vor fi nevoite să închidă porțile (….) Va afecta competitivitatea firmelor românești (….) În agricultură vor crește toate prețurile”, a declarat, la Parlament, Ludovic Orban.

CITEȘTE AICI EXPUNEREA DE MOTIVE

CITEȘTE AICI PROIECTUL ORDONANȚEI

În expunerea de motive la proiectul de ordonanță, Ministerul Finanțelor susține că măsura este luată pentru menținerea prețurilor produselor petroliere competitive în regiune.  

„Pentru benzină și motorină, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro publicat în prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016 sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene. Astfel, în situația în care cursul leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene ar depăși valoarea de 4,62 lei/euro, nivelurile actuale ale accizelor practicate în România pentru benzină și motorină ar deveni inferioare nivelurilor minime ale accizelor prevăzute de legislația Uniunii Europene pentru aceste produse accizabile.  Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796,55 lei”, se arată în expunerea de motive. 

Ministerul de Finanțe precizează că deși în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut față de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634.348.226,27 lei, respectiv 223.661.683,68 lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.

„Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru). Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria”, se mai arată în expunerea de motive. 

Ca urmare a diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, România înregistrând cea mai redusă pondere a taxelor în prețul de carburanți sin UE, mai arată Finanțele.