Cât estimează Ministrul Mediului că se va încasa din timbrul de mediu în 2013

Publicat: 14 03. 2013, 13:15
Actualizat: 01 02. 2019, 22:09

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat joi că se estimează că nivelul încasărilor timbrului de mediu va ajunge la 700 de milioane de lei în 2013, în condițiile în care și restituirile vechii taxe de mediu sunt estimate la 400 de milioane de lei.

Rovana Plumb a spus că vineri, când intră în vigoare timbrul de mediu, va fi lansat pe site-ul Administrației Fondului de Mediu sistemul de calculare al acestei taxe.

Printre proiectele de mediu ce vor fi derulate cu finanțare din timbrul de mediu se numără cele de infrastructură, de apă și canal, ecologizare la nivelul iazurilor și digurilor decontaminate, parcurile de producție de energie regenerabilă, programul Casa Verde și programul Rabla, a mai spus Rovana Plumb.

Ministrul a apreciat că suma estimată pentru restituirile vechii taxe auto de mediu este „enormă”, dar a precizat că banii vor fi restituiți pe măsură ce se încasează noua taxă.

Ordonanța de urgență care prevede plata unui timbru de mediu la înmatricularea mașinilor intră în vigoare vineri 15 martie, noul sistem de taxare înlocuind vechea taxă auto.

Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisă în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.

Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj).

Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.

Noua formulă de calcul conduce la o creștere în medie de aproximativ 10% a sumei de plată pentru mașinile Euro 4 și Euro 3 și o scădere cuprinsă între 60% și 90% pentru mașinile Euro 2, Euro 1 și non-euro. Suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 și cu 90% pentru non-euro.

Cuantumul taxei pentru mașinile non-euro, Euro 1 și Euro 2 cu tehnologii mai învechite va fi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste mașini au o durată scurtă de funcționare și, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Ministerul Mediului preciza că taxa rămâne la aceleași cote pentru mașini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, mașini hibride și electrice nu va fi plătit nimic.

Ordonanța stabilește un cuantum diferit pentru mașinile cu motoare pe benzină și pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei.

Rovana Plumb arăta că în cazul automobilelor cu norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt în medie egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale pentru cele două tipuri de combustibil.

Potrivit noului sistem de taxare, în cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5 cmc, diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru același automobil, fabricat în 2000, cu aceeași motorizare și nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.

Pentru un autoturism Polo nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, timbrul de mediu pentru benzină va fi de 60 euro, iar pentru motorină de 36 euro.

Pentru un Ford Fiesta , fabricat din 2003, cu nivel de poluare Euro 3 și motor de 1,4 cmc, timbrul de mediu va fi pentru diesel de 823 euro, iar pentru benzină de 933 euro.

În cazul unui Logan Sandero nou, Euro 5, cu motor de 1,2 cmc, pe benzină se va plăti un timbru de mediu în valoare de 109 euro, iar pentru un autovehicul de același tip, dar cu motrină și motor de 75 CP se va plăti un timbru de 52 euro.

Pentru un automobil Dacia Duster nou, cu motor de 1,6 cmc, pe benzină, timbrul de mediu va fi de 269 euro, iar pentru unul cu motor diesel de 110 CP, timbrul va fi în valoare de 119 euro.

De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilități, forțelor armate, forțelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliției, ambulanțele, autovehiculele hibride și electrice, cele istorice sau destinate competițiilor sportive, precum și cele donate autorităților statului cu titlu gratuit.

Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moștenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.

Ministrul Mediului preciza că instituțiile administrației publice vor trebui să plătească noul timbru de mediu pentru autovehiculele din parcul propriu, nemaifiind scutite de la această taxă.