Cât pierde România dacă se prelungește criza din Turcia

Publicat: 18 08. 2016, 16:05
Actualizat: 26 03. 2019, 09:43

Însă, impactul asupra mediului de afaceri românesc va fi foarte limitat, pe fondul amprentei reduse în economia națională a companiilor deținute de capitalul turcesc, a declarat Iancu Guda, Services Director Coface Romania CMS.

„Tentativa de lovitură de stat din Turcia, precum și măsurile radicale care au precedat au alimentat foarte multă incertitudine în piața de capital. În mai puțin de o săptămână, lira turcească s-a depreciat cu aproape 6% față de dolarul american, indicele reprezentativ al pieței de capital din Turcia a pierdut 12%, iar investițiile de capital în Turcia ale non-rezidenților au scăzut cu 8 MLD USD”, a adăugat Guda.

Turcia ocupă locul al 5-lea ca destinație a exportului românesc și locul 1 între statele non-UE, respectiv locul al 11-lea ca țară de origine a importurilor. După aderarea la UE, România a menținut o balanță comercială pozitivă cu Turcia, ceea ce plasează această țară pe locul al 5-lea între statele cu care țara noastră înregistrează excedent în balanța comercială.

În pofida relațiilor comerciale bilaterale dezvoltate, aportul investițiilor provenite din Turcia în fluxul de capital local este unul moderat. Într-un clasament al investițiilor străine directe cumulate pentru perioada 2008 – 2015, Turcia ocupă locul al 18-lea, cu un aport la totalul investițiilor străine directe de doar 0,5%, în condițiile în care principalii 5 investitori (Austria, Germania, Italia, Franța și Elveția) au generat împreună aproape 72% din totalul ISD în perioada analizată. Conform datelor INSSE, după valoarea capitalului social, Turcia ocupă locul al 14-lea în clasamentul pe țări de rezidență a investitiorilor în societăți comerciale cu participare străină.

Aceasta se reflectă și în numărul relativ redus al companiilor locale cu capital turc. Mai exact, conform datelor Registrului Comerțului, 1.007 companii care au sediul social în România înregistrează acționari cu domiciliul/ sediul social în Turcia. Conform declarațiilor financiare depuse la Ministerul Finanțelor pentru 2015, aceste companii au generat o cifră de afaceri cumulată de 4,8 miliarde lei și un număr total de salariați de aproximativ 15.000.

Din 2008, numărul companiilor cu capital turcesc a crescut de la 576 la 1.007 în 2015. Totuși, aceste firme generează sub 1% din cifra de afaceri la nivel național și prezintă un grad ridicat de concentrare regională (9 din 10 sunt în București și în zona de sud și sud-est) și sectorială (jumătate din veniturile înregistrate în sectoare orientate către consum, respectiv distribuție și industria alimentară și a băuturilor). Doar 2 din 10 companii locale deținute de acționari din Turcia au înregistrat profit în 2015 și prezintă un grad de îndatorare redus (sub 70%), pentru acestea existând într-adevăr riscul repatrierii unor dividende către firmele mamă, pe fondul impozitelor locale reduse și a nevoii accelerate de capital în mediul de afaceri din Turcia .