Tendințe:Transportul în comun trece pe „verde” în micile orașe din România. Rămân majoritare achizițiile second hand

Publicat: 26 02. 2021, 09:00
Actualizat: 26 02. 2021, 09:24

Tăuții – Măgheruș, Bârlad ori Segarcea sunt doar ultimele exemple de localități înscrise în cursa transportului în comun ecologic din România. Lor li se adaugă și orașe mari, precum Vaslui, Pitești, Brașov sau Galați. La polul opus însă, există primării care investesc masiv în autobuze second-hand cu norma de poluare Euro 3 sau Euro 4.

Pe data de 23 februarie, în Tăuții – Măgheruș (Maramureș), oraș de 15 ani, cu puțin peste 7.000 de locuitori, s-a scris istorie: a fost lansată licitația destinată achiziției a patru autobuze urbane hibrid, cu un buget de 5 milioane lei. Astfel, mica localitate din nordul țării va avea primele mașini destinate transportului în comun.

„Până acum aveam transport în comun datorită faptului că suntem incluși în Zona Metropolitană Baia Mare. Noile autobuzele reprezintă cota noastră parte în această asociere”, ne-a declarat Călin Dumitru – Pop, viceprimarul din Tăuții – Măgheruș.

Alte trei orașe au lansat licitații pentru achiziții nepoluante, destinate transportului în comun. Este cazul municipalității din Vaslui, care pune la dispoziție 18,1 milioane lei pentru 10 troleibuze. Primăria Pitești oferă 32,8 milioane lei pentru 20 autobuze ecologice iar cea din  Bârlad dă 18 milioane lei pentru 10 autobuze electrice echipate cu sisteme GPS și sistem de informare călători.

La începutul anului, autoritățile din Segarcea, județul Dolj, inițiau procedurile de cumpărare, cu fonduri europene, a trei autobuze electrice, destinate transportului public de călători. Investiția face parte dintr-un proiect mai amplu, de aproximativ cinci milioane de euro, care mai prevede modernizarea câtorva sectoare de străzi, amenajarea unor piste de biciclete, implementarea unui sistem de e-Ticketing și construirea unei autobaze, pentru noile mijloace de transport în comun.

Tranzacții concretizate de la începutul anului 

Pe lângă licitațiile abia lansate, există și mai multe cazuri de contracte parafate sau chiar de mașini livrate, de la începutul anului și până acum.

În ianuarie a.c, primăria TG. Jiu a semnat un contract de achiziție pentru 11 troleibuze noi, ce vor fi livrate de Solaris Bus & Coach. În valoare totală de 4,5 milioane de euro, mijloacele de transport în comun vor începe să transporte călători în prima parte a anului 2022.

Tot în ianuarie, Primăria Brașov a semnat contractul pentru achiziția a 25 de noi mijloace de transport în comun electrice, în valoare totală de peste 63 milioane lei (aproximativ 13 milioane de euro). Anul trecut a mai cumpărat alte 26, de la același furnizor: Solaris Bus & Coach.

Compania turcă Temsa a anunțat în februarie că va livra patru autobuze electrice în Buzău, în acest an. Contractul include și două stații de încărcare de 150kw și 480kw.

În această săptămână, Solaris Bus & Coach a livrat la Galați primele două autobuze hibrid, din lotul de 20 pentru care municipalitatea achită 33,6 milioane lei.

„Pentru prima dată, gălățenii vor circula cu autobuze hibrid noi. Continuăm astfel abordarea ecologică și modernizăm transportul public în comun”, declara la momentul recepției Ionuț  Pucheanu, primarul municipiului Galați.

Există și comunități care nu doar că nu se orientează către zona „verde”, dar cumpără mașini la mâna a doua despre care știu că generează un grad ridicat de poluare.  Serviciul de Transport Voluntari (STV) a lansat la începutul lunii februarie licitația pentru achiziția a 60 de autobuze second – hand, pentru care oferă 5,5 milioane lei. Jumătate dintre ele au norma de poluare Euro 5 iar cealaltă jumătate au clasificarea Euro 3.

Exemple de bune practici românești

Un raport al Comisiei Europene dă orașul Cluj – Napoca drept exemplu pentru modul cum a gestionat problema transportului în comun. Astfel, municipiul a început să recurgă la o flotă acționată electric încă din 2016. În 2018 avea deja 10 autobuze electrice iar în septembrie 2019 cumpăra alte 20. În plus a mai achiziționat 11 printr-un program de cooperare româno – suedez și alte 30 de mașini din fonduri europene. La toate acestea se mai adaugă și 50 de troleibuze.

La nivel european, Danemarca este în frunte în materie de transport în comun ecologic: 78% dintre vehicule sunt electrice, conform transportenvironment.org. Luxemburg și Olanda ocupă următoarele poziții, cu două treimi autobuze ce produc zero emisii de carbon.